|
کدخبر: 135313

با مصرف این گیاه سرطان را از خود دور کنید

ترکیبات موجود در این گیاه می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند؛ مطالعات نشان داده که عصاره این گاه به توقف رشد تومورها کمک می‌کند و باعث مرگ سلولهای سرطانی می‌شود همچنین نشان داده شده که "اوژنول" موجود در آن دارای خاصیت ضدسرطانی است!

"میخک یا میخک صدپر" نوعی گیاه دارویی است که درخت آن در تمام طول سال سبز است، گلهای این گیاه دارای بوی معطر قوی است و ارتفاع درخت ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی تا ۲۰ متر هم رشد می‌کند و برگهایی بزرگ و با گل‌هایی سرخ رنگ دارد. جوانه‌های گل در ابتدا کم رنگ هستند و به‌تدریج به سبز و پس از آن به رنگ قرمز تبدیل می‌شود، در این هنگام میوه‌های درخت آماده برداشت هستند و به عنوان ادویه استفاده می‌شود و از دانه‌های به عنوان داروهای پزشکی نیز استفاده می‌شود

میخک بیشتر به عنوان یک ادویه شیرین و معطر شناخته شده است، اما در طب سنتی از آن استفاده‌های بسیاری می‌شود. ترکیبات موجود در میخک فواید سلامتی بسیاری دارد، از جمله آن ها؛ حمایت از سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون داشته باشد. از دیگرخواص چشمگیر گل میخک می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

میخک سرشار از مواد مغذی!

میخک حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی است بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذای شما می‌تواند برخی از مواد مغذی مهم را تأمین کند این گیاه داری سطح قابل قبولی از منگنز است، منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و داشتن استخوانهای محکم است.

میخک سرشار از آنتی اکسیدان

میخک علاوه بر اینکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است، سرشار از آنتی اکسیدان است؛ آنتی‌اکسیدانها ترکیباتی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و می‌توانند به توسعه بیماری مزمن کمک کنند.

میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که نشان داده شده به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کند؛ در حقیقت، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اوژنول آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد را پنج برابر موثرتر از ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی دیگر متوقف می‌کند.

گنجاندن میخک در رژیم غذایی همراه با سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

محافظت در برابر سرطان با استفاده از عصاره میخک!

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند؛ در یک مطالعه نشان داده شد که عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک می‌کند و باعث مرگ سلولهای سرطانی می‌شود؛ همچنین نشان داده شده که "اوژنول" موجود در میخک دارای خاصیت ضدسرطانی است؛ اوژنول در مقادیر زیاد سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک ممکن است باعث آسیب کبدی به‌ویژه در کودکان شود؛ برای تعیین چگونگی تأثیر مقادیر کم روی انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص ضدباکتری میخک

در تحقیقات اثبات شده است که میخک دارای خواص ضدمیکروبی است، به این معنی که می‌تواند به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها کمک کند؛ یک مطالعه نشان داد که روغن اساسی میخک سه نوع باکتری متداول را از بین می‌برد، از جمله E. coli که یک نوع باکتری است و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود علاوه بر این، خواص ضد میکروبی میخک حتی می‌تواند به ارتقای سلامت دهان و دندان کمک کند؛ در یک مطالعه، مشخص شده که ترکیبات استخراج شده از میخک رشد ۲ نوع باکتری را که در بیماری لثه نقش دارند، متوقف می‌کند.

میخک معجونی برای کنترل "قند خون"

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند؛ در یک مطالعه مشخص شد که میخک و نیژیرسین باعث افزایش جذب قند از خون به سلولها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلولهای تولید‌کننده انسولین می‌شوند.

انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از خون به سلولهای شما است؛ عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون ثابت ضروری است؛ در ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل، میخک می‌تواند به شما در کنترل سطح قند خون کمک کند.

در نهایت اینکه این گیاه مانند بسیاری از غذاهای سالم، هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در نظر گرفته می‌شود، بسیار موثر است بنابراین سعی کنید چند وعده میخک را در وعده‌های غذایی هفتگی خود ادغام کنید.

حکیم‌نیوز نوشت طبع میخک بسیار گرم است بنابراین برای گرم‌مزاجان باید همراه با مصلح مصرف شود و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده‌ها در این افراد شود؛ اینگونه افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کرده و بخورند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها