|
کدخبر: 135030

زباله‌ای که درمانگر است

سرپرست مرکز خون بند ناف موسسه رویان استان بوشهر عنوان کرد: خون بند ناف به عنوان یک زباله بیولوژیکی، با ماهیت سلول‌های بنیادی موجود در آن می‌تواند بالغ بر ۱۰۰ نوع بیماری صعب‌العلاج مثل سرطان خون، تلاسمی، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های در دست تحقیق مثل دیابت، هموفیلی و همچنین فلج مغزی و پارکینسون را درمان کند.

علیرضا چم‌کوری با تبریک به مناسبت روز جهانی خون بند ناف به تمامی هم وطنان و عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند، گفت: این کار ارزشمند در استان بوشهر در فروردین سال ۱۳۹۷ توسط رئیس جهاد دانشگاهی استان و با همراهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان راه‌اندازی گردید و در نخستین ماه سال ۹۷ با ۱۸ نمونه کار به صورت رسمی آغاز شده و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی کلید خورد. با اتکال به خداوند منان و همراهی همکاران در دفتر خون بند ناف و حمایت‌های خوب رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، ماماهای استان، پزشکان متخصص زنان و روسای بیمارستان و شبکه‌های بهداشت توانستیم از طریق فرهنگ‌سازی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف در سطح جامعه، نمونه‌های استان را به ۵۰ الی ۶۰ عدد در ماه برسانیم.

وی ادامه داد: این کار بسیار ارزشمند که بیمه‌ای درمانی برای فرزندان محسوب می‌شود تلاش می‌کند در زمان نیاز پشتوانه درمانی بسیار خوب و علمی برای خانواده‌ها باشد. درحال‌حاضر بالغ بر ۸۰۰ نمونه در دفتر ذخیره‌سازی خون بند ناف بوشهر ذخیره شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خون بند ناف به عنوان یک زباله بیولوژیکی شناخته می‌شود اما با ماهیت سلول‌های بنیادی که در این خون موجود است می‌تواند بالغ بر ۱۰۰ نوع بیماری را درمان کند، بیماری‌های صعب العلاجی مثل سرطان خون، تلاسمی، بیماری‌های پوستی مثل پیسی (ویتیلیگو یا بَرَص) و همچین بیماری‌های هستند که در دست تحقیق هستند مثل دیابت، هموفیلی و همچنین فلج مغزی و پارکینسون.

سرپرست مرکز خون بند ناف موسسه رویان بوشهر با اشاره به مراحل ذخیره‌سازی بند ناف اظهار کرد: در فرآیند ذخیره‌سازی خون بند ناف با توجه به پیوند در افراد از طریق خون بند ناف با شرایط افراد دهنده و گیرنده؛ یک سری از پروتئین‌ها بر روی گلبول‌ها تحت عنوان HLA داریم که باید در فرد گیرنده و دهنده تطابق داشته باشد و تطابق این HLA در افراد، با براورد سیستم جهانی ذخیره‌سازی خون بند ناف ۱۰۰ درصد برای خود فرزند، ۲۵ درصد برای خواهر و برادر، تا ۵ درصد برای پدر و مادر و ۱۵ درصد برای افرادی که HLA شان با فرزند یکی باشد تاثیرگذار است.

چم‌کوری تاکید کرد: استفاده از خدمات دفتر سلول‌های بنیادی بند ناف به دو شکل صورت خواهد گرفت. یکی ورود به سایت بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف به آدرس rsct.ir و ورود به بخش ثبت نام و پر کردن فرم پرسشنامه، که با هماهنگی دفاتر استانی وسایل پزشکی و ذخیره‌سازی تحویل متقاضیان داده خواهد شد و طی هماهنگی با کارشناس ماما و سپس نمونه گیری توسط ماما اتاق عمل و دریافت نمونه توسط دفتر سلول‌های بنیادی و ارسال آن به تهران، کار آزمایشگاهی و ذخیره‌سازی انجام می‌گیرد.

وی افزود: در روش دوم خانواده در دفتر استانی حضور یافته (مراجعه حضوری) و با عقد قرارداد و پر کردن فرم پرسشنامه، قرارداد منعقد و وسایل و تجهیزات لازم جهت نمونه‌گیری در زمان زایمان تحویل داده خواهد شد و سپس طی هماهنگی با کارشناس ماما و نمونه گیری توسط ماما اتاق عمل؛ دریافت نمونه توسط دفتر سلول‌های بنیادی و ارسال آن به تهران کار آزمایشگاهی و ذخیره‌سازی انجام می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: هزینه ذخیره خون بند ناف تنها ۳ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان است که طی پیگیری‌های انجام شده با جهاد دانشگاهی استان و موسسه رویان تهران توانسته‌ایم این هزینه‌ها را در قالب‌های مختلف تسهیلات بدون سود و شرایط اقساط به گونه‌ای تقسیم بندی کنیم که با توجه به شرایط مالی برخی خانواده‌ها ذخیره‌سازی و پرداخت هزینه با مشکل روبه‌رو نشود و بتوانند خون بند ناف فرزند خود را ذخیره کنند.

علیرضا چم‌کوری یادآور شد: در آخر جا دارد که از کلیه ماماهای همکار، پزشک متخصص زنان و پزشکان شبکه‌های بهداشت که در زمینه فرهنگ‌سازی و ذخیره‌سازی خون بند ناف و آموزش‌های لازم با ترغیب زنان باردار به ذخیره‌سازی خون بند ناف همکاری می‌نمایند تشکر و قدردانی نمایم. امیدوارم که بتوانیم با همّت و تلاش و ایجاد فرهنگ، نمونه‌های HLA متفاوت و متنوع داشته باشیم تا بتوانیم بیماری‌های بیشتری را درمان کنیم. به امید ریشه کن شدن تمام بیماری‌های صعب العلاج در دنیا...

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها