|
کدخبر: 311464

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی

وزارت راه و شهرسازی به‌تازگی داده‌هایی را منتشر کرده که مدعی است، پروژه نهضت ملی مسکن در استان تهران کلید خورده و در حال حاضر ۵۰‌ هزار واحد مسکن دولتی در این استان در حال ساخت است؛ این در حالی‌ست که تاکنون ۱۶۰‌ هزار متقاضی واجد شرایط در استان تهران شناسایی شده‌‌‌اند. به این ترتیب حتی در حال حاضر و در صورتی که این داده‌ها مستند نیز باشند، نهضت ملی مسکن همچنان از تقاضای غربال‌شده هم عقب است.

راه و مسکن خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی

اکنون بیش از دو سال است که از ارائه طرح نهضت ملی مسکن می‌گذرد. طرحی که دولت بر اساس آن متعهد شد طی چهار سال فعالیت خود، سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و به مردم تحویل دهد.

کارشناسان و فعالان این حوزه همان ابتدا معتقد بودند دولت توانایی ساخت این واحدها را ندارد و وضعیت اقتصاد کلان اجازه پیشبرد این پروژه با این تعداد واحد را نخواهد داد. به مرور زمان مشخص شد این پیش‌بینی به واقعیت نزدیک بوده و دولت سیزدهم عملا در دو سال ابتدایی دوره خود نتوانست حتی یک واحد مسکونی هم بسازد و به مردم تحویل دهد.

اولین اقدامات اجرایی در این زمینه طی چند ماه گذشته به اجرا درآمد و نخستین قدم‌ها در این حوزه برداشته شد. بر اساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده است، در حال حاضر برای حدود یک‌سوم تقاضای واجد شرایط مسکن ملی در تهران، پروژه در حال ساخت وجود دارد.

همچنین گزارشی که به‌تازگی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۰‌ هزار واحد مسکن دولتی در استان تهران در دست ساخت است. رقمی که نشان می‌دهد تولید مسکن دولتی هنوز هم پاسخگوی تقاضای موجود نیست. باید اشاره داشت که تا کنون ۱۶۰‌ هزار متقاضی واجد شرایط در استان  تهران شناسایی شده‌‌‌اند که بیش از سه برابر واحدهای در حال ساخت است!

البته این تقاضای ۱۶۰ هزار واحدی نیز که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، بسیار پایین‌تر از نیاز واقعی مسکن است؛ زیرا ثبت‌نام برای مسکن دولتی، شرایط و فیلترهای متعددی داشت که عملا بخش بزرگی از تقاضای مصرفی بازار را حذف می‌کرد.

از سوی دیگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان توضیح داده است: تا کنون سه هزار و ۵۰۰ واحد در پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت بیش از ۷۰‌ درصد همراه شده‌اند که دو هزار واحد آن در دهه فجر به بهره‌‌‌برداری می‌رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک میلیون نفر متقاضی از استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد، ۱۶۰‌ هزار نفر واجد چهار شرط قانونی بودند و تایید نهایی شدند.

حالا باید دید دولت سیزدهم تا پایان کار خود از چهار میلیون واحدی که وعده داده است چه تعداد را می‌تواند تحویل دهد و عرضه این واحدها چه تاثیراتی بر بازار خواهد گذاشت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها