|
کدخبر: 211604

مسکن حمایتی بخریم یا مسکن مهر؟

جزییات هزینه‌های مسکن حمایتی نشان می‌دهد که پیش‌خرید مسکن دولتی چندان هم به صرفه نیست و هم اکنون گزینه ‎های ارزان‌تری برای خانه‌دار شدن بخشی از متقاضیان مسکن حمایتی وجود دارد.

اطلاعات منتشر شده درباره پیش‌خرید مسکن حمایتی نشان می‌دهد که افراد برای خرید مسکن دولتی باید حداقل متری پنج میلیون تومان هزینه بدهند و البته اقساط مسکن دولتی هم چندان سبک نیست. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مسکن حمایتی در همان سایت‌های مسکن مهر ساخته می‌شوند و شیوه ساخت آن با مسکن ملی و مسکن مهر تفاوت خاصی ندارد.

مسکن حمایتی کجا ساخته می‌شود؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی دولت بنا دارد که ساخت مسکن حمایتی را به همان شیوه مسکن مهر و مسکن ملی به تعاونی‌ها واگذار کند و البته جانمایی مسکن حمایتی در همان سایت‌های مسکن مهر است.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که مسکن حمایتی تهران در تمام شهرهای جدید استان تهران منهای پردیس انجام می‌شود چرا که این منطقه دیگر ظرفیت اجرای پروژه مسکن حمایتی را ندارد.

او شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی و احتمالا شهرهای جنوبی تهران را از مناطقی دانسته است که مسکن حمایتی در آن ساخته می‌شود.

قیمت مسکن حمایتی چند؟

اینکه قیمت هر مترمربع مسکن حمایتی چقدر تمام می‌شود؟ اطلاعیه قطعی در این زمینه وجود ندارد. با این حال محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفته است که سال گذشته برآورد قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن ملی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون تومان بوده است و برای ساخت مسکن حمایتی باید بر اساس نرخ تورم و قیمت روز مصالح ساختمانی، برآورد جدید انجام شود.

در همین زمینه ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان سراسری گفته است که بهای تمام شده هر مترمربع مسکن حمایتی در حال حاضر رقمی نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

اقساط وام و آورده اولیه چقدر است؟

دولت قرار است برای مسکن حمایتی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان وام پرداخت کند که نرخ سود این وام برای دهک‌های مختلف متفاوت است.

آخرین گزارش‌ها در این زمینه حاکی از آن است که وام تهرانی‌ها و ساکنان شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین مبلغ وام برای ساکنان مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است و وام مسکن روستایی هم ۲۵۰میلیون تومان اعلام شده است.

اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن مبلغ اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی را سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا پنج میلیون تومان دانسته و به ایسنا گفته است که مدت بازپرداخت وام ۱۸ تا ۲۰ سال وهمچنین نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است.

البته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جریان کلنگ‌زنی مسکن حمایتی، از نرخ متغیر سود وام مسکن حمایتی برای دهک‌های مختلف درآمدی خبر داده و گفته بود که نرخ سود وام دهک‌های کم‌درآمدتر بین پنج تا هفت درصد خواهد بود.

به جز این متقاضیان باید مبلغی را به عنوان آورده اولیه پرداخت کنند که هنوز رقم آن مشخص نیست اما پیش از این آورده اولیه مسکن ملی، ۴۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

خرید مسکن حمایتی به صرفه است؟

اگر بنا باشد که متقاضیان مسکن دولتی با این هزینه‌ها‎‌ خانه‌دار شوند، باید گفت که هم‌اکنون گزینه‌های به صرفه‌تری در بازار مسکن موجود است و بخشی از متقاضیان مسکن حمایتی می‌توانند نیاز خود را به شیوه به‌صرفه‌تری از بازار مسکن تامین کنند.

 به عنوان مثال در حال حاضر در بازار مسکن  قیمت هر مترمربع مسکن مهر نوساز در تهران به زیر پنج میلیون تومان هم می‌رسد.

آخرین آگهی‌های فروش مسکن مهر در تهران نشان می‌دهد که حداقل بهای یک مترمربع مسکن مهر نوساز در منطقه پرند به سه میلیون و ۳۰۰ است و بهای هر مترمربع مسکن مهر که قدمت بیشتری دارد به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

کمی جستجو در آگهی‌‎های مسکن مهر تهران نشان می‌دهد که در حال حاضر واحدهای زیر ۳۰۰ میلیون تومان هم در این فایل‌های فروش به چشم می‌خورد.

به عنوان مثال یک آپارتمان ۶۲ متری ساخت ۹۴ در منطقه پیشوای ورامین، خورشید هشتم با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان آگهی شده است و یک واحد ۷۴ متری ساخت ۹۶ در ورامین با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

یک واحد ۵۸ متری در فاز ۶ هسا پرند هم که نوساز است با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

این در حالی است که مبلغ تسویه نشده وام مسکن مهر غالبا زیر ۲۰ میلیون تومان است و از آنجا که وام این واحدهای مسکونی با سود چهاردرصد پرداخت شده است، اقساط وام واحدهای مسکونی مهر تقریبا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر