|
کدخبر: 293572

استفاده از چوب در صنعت ساختمانی

راه و مسکن استفاده از چوب در صنعت ساختمانی

یکی از متریال‌هایی که بیشترین استفاده را در زندگی بشر دارد، چوب است. چوب در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. در صنعت ساختمان، صنعت اتومبیل، صنعت هواپیمایی، صنعت بسته‌بندی، سازهای موسیقی، مجسمه‌سازی، کاغذسازی، لوازم خانگی و بسیاری از صنایع دیگر از چوب استفاده می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم به طور اختصاصی به کاربردهای چوب در صنعت ساختمانی بپردازیم.

انواع چوب های مورد استفاده در صنعت ساختمانی

چوب‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان در دو نوع وجود دارند؛ نوع سوزنی برگ و نوع پهن برگ. چوب های سوزنی برگ شامل چوب درختانی مانند سرو، کاج، سرخدار و نراد هستند. چوب‌های پهن برگ نیز شامل چوب درختانی مانند بلوط، اقاقیا، افرا، توسکا، راش، ممرز، چنار، صنوبر و بید می‌شوند. حال این دو نوع چوب تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ به طور مثال چوب‌هایی که در دسته سوزنی برگها جای می‌گیرند، وزن کمتری در مقایسه با چوب‌های پهن برگ‌ها دارند.

از این نوع چوب‌ها بیشتر برای قالب‌سازی و امور مربوط به کار نجاری استفاده می‌شود. به دلیل وزن کمی که این نوع چوب‌ها دارند، قیمت ارزان‌تر و البته دوام پایین‌تری نیز دارند. در صنایع ساختمانی بیشتر از چوب سوزنی برگ‌ها استفاده می‌شود. حال این استفاده ممکن است برای درها و پنجره‌ها باشد و یا ممکن است برای مبل، میز ناهارخوری، سرویس خواب، صندلی و غیره باشد.

موارد استفاده از چوب در صنعت ساختمانی

استفاده از چوب در صنعت ساختمانی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد؛ استفاده صورت مستقیم در واقع حالتی است که ما نتیجه نهایی را با چشم خود می‌بینیم. به طور مثال وقتی که از چوب در مواردی مانند ساخت کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، کفپوش و مواردی از این دست استفاده می‌شود، در واقع از چوب استفاده مستقیم صورت گرفته است.

اما اگر برای مواردی مانند قالب‌بندی بتن، سیمان‌کاری، بنایی و غیره از چوب استفاده شود، می‌توان گفت از چوب استفاده غیرمستقیم شده است؛ به طور مثال در مورد قالب‌بندی بتن استفاده از چوب به این صورت است که از آن برای تولید قالب استفاده می‌شود. اما اگر بخواهیم به این موضوع به صورت کلی‌تر و گسترده‌تر نگاه کنیم، می‌توانیم استفاده‌های بیشتری را برای چوب در نظر بگیریم. یکی از این موارد استفاده از چوب، در ساخت وسایل و لوازم خانه است.

از لوازم مربوط به اتاق خواب نظیر سرویس خواب، دراور و بوفه گرفته تا مبلمان، صندلی، کتابخانه، میز ناهارخوری و غیره از چوب استفاده می‌شود. همچنین در ساخت تجهیزاتی که برای نمای ساختمان کاربرد دارند نیز می‌توان از چوب استفاده کرد؛ به طور مثال برای نمای داخلی و خارجی ساختمان در بسیاری از اوقات از دیوارپوش‌های چوبی استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از کفپوش‌های چوبی نیز این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ساخت موارد دیگری نظیر قسمت‌های باربر ساختمان و همچنین برخی از تجهیزات کمکی برای ساخت آن نیز به کمک چوب انجام می‌گیرد.

اما یکی دیگر از کاربردهای چوب در صنعت ساختمان، استفاده از آن در ساخت روف گاردن است. در سال‌های اخیر روف گاردن محبوبیت زیادی در میان بسیاری از افراد پیدا کرده است. این روزها که زندگی آپارتمان‌نشینی فرصت بهره‌مندی از فضای سبز را از انسان‌ها گرفته است، داشتن روف گاردن یک فرصت هیجان‌انگیز خواهد بود. طراحی روف گاردن معمولاً به وسیله مواردی مانند چمن طبیعی، چمن مصنوعی، چوب، آبنما و غیره انجام می‌شود؛ به طور مثال برخی از افراد ترجیح می‌دهند که کف روف گاردن را به کمک کفپوش‌های چوبی طراحی کنند.

ساختمان۱

مزایای استفاده از چوب در صنعت ساختمانی

حال که متوجه شدیم از چوب در صنعت ساختمانی استفاده‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای می‌شود، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا این استفاده به نفع ما است یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم استفاده از چوب مزیت‌های بسیار زیادی دارد. شاید سطحی‌ترین و غیرتخصصی‌ترین مزیت چوب زیبایی و جذابیت ظاهری آن باشد. چوب‌ها انواع مختلفی داشته که هر کدام از آنها طرح، رنگ و بافت متفاوتی با دیگری دارند؛ بنابراین استفاده از انواع مختلفی از چوب‌ها می‌تواند ظاهری جذاب به ساختمان ببخشد.

یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از چوب در صنعت ساختمانی، سازگاری آن با محیط زیست است. زیرا چوب یک منبع تجدیدپذیر است در عین حال که به محیط زیست آسیب نمی‌زند، می‌توانیم دوباره با کاشت درختان جدید، چوب‌های جدیدی را وارد طبیعت کنیم.

همچنین چوب یک عایق صوتی و حرارتی بسیار خوب است. جلوگیری از انتقال صدا به بیرون از ساختمان، از چوب یک عایق صوتی مناسب ساخته است. این موضوع به دلیل نوع بافت چوب است. مخصوصا اگر چوب را به صورت چند لایه در بخش مورد نظر استفاده کنید. همچنین بافت چوب به گونه‌ای است که از هدر رفتن انرژی و گرما جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل در ساختمان‌هایی که از چوب به میزان زیادی استفاده شده است، گرمای بیشتری احساس می‌شود.

از این متریال می‌توان محصولات بسیار متنوعی را تولید کرد. از دیگر مزایای استفاده از چوب، سازگاری آن با انواع آب و هواهای مختلف است. این متریال در هیچ نوع آب و هوایی دچار خرابی و کاهش کیفیت نخواهد شد. مزیت دیگری که استفاده از چوب در صنعت ساختمانی دارد این است که برخلاف فلز، مشکل زنگ‌زدگی را نخواهد داشت. همچنین چوب متریالی است که سازه‌هایی که قرار است با آن ساخته شوند، سرعت بیشتری نسبت به متریال‌های دیگر ساخته می‌شوند.

ساختمان۲

نکات ضروری در انتخاب چوب

استفاده از چوب در صنعت ساختمان چندان راحت و آسان نیست. در هر زمینه‌ای که قرار است از چوب استفاده شود، باید نوع مناسب چوب را انتخاب نمود؛ زیرا به طور مثال چوبی که برای کفپوش چوبی استفاده می‌شود با چوبی که برای در یا پنجره استفاده می‌شود متفاوت است. یکی از مواردی که باید با توجه به کاربری چوب به آن توجه کنید بافت آن است. همچنین مقاومت چوب در برابر عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی مانند رطوبت و گرما و غیره باید در نظر گرفته شود.

مورد دیگری که باید هنگام انتخاب چوب آن توجه کنید، رطوبت موجود در آن است. در واقع باید بدانید درختانی که چوب از آنها گرفته شده است، در چه محلی رشد کرده‌اند. شما حتماً باید جهت الیاف چوب را بررسی نمایید. همچنین مطمئن شوید که چوب انتخابی شما چه میزان حرارتی را قادر است تحمل کند.

در نتیجه:

از آنجایی که چوب یکی از عناصر برگرفته از طبیعت است، به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار است. کمتر مکانی است که شما وارد آن شده و کوچکترین اثری از چوب را در آن مشاهده نکنید. یکی از کاربردهای مهم چوب، استفاده از آن در صنعت ساختمانی و همچنین ساخت لوازم خانگی همچون میز، سرویس خواب و مبلمان است. قبلا نیز اشاره کردیم که چوب یک متریال مقاوم است.

اما هر کالایی هر چقدر هم که متریال اصلی آن مقاوم باشد، اما بهتر است از یک فرشوگاه  مطمئن خریداری شود. می‌توانید محصولات چوبی مورد نظر خود را با اطمینان خاطراز فروشگاه ایزی چوب خریداری نمایید.

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها