|
کدخبر: 291803

کمربند ایمنی کار در ارتفاع

از آنجایی که کار در ارتفاع یکی از مشاغل نسبتاً دشوار به حساب می آید، می بایست برای حفظ جان کارگران از تجهیزاتی چون کمربند ایمنی کار در ارتفاع استفاده نمود. بر اساس آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع برای تمامی مشاغل که در ارتفاع بیش از 2 متر در حال فعالیت هستند، می بایست این قانون لحاظ شده تا به هیچ وجه خطایی جان افراد را تهدید نکند. در این میان رعایت نکات و تمامی قوانین به منظور پیشگیری از سقوط الزامی بوده و در حین کار استفاده از تجهیزات تکمیلی چون کمربند ایمنی، لباس کار، دستکش کار، کفش کار و... توصیه می شود.

کمربند-کار

انواع کمربند ایمنی

با توجه به این که کمربند ایمنی در حفظ جان افراد حین کار در ارتفاع نقش بسیار موثری دارد، باید حین خرید نسبت به کیفیت و کارایی آن مطمئن شده تا هیچ گونه خطا و مشکلی رخ ندهد.

  • کمربند ایمنی سیم بانی: یکی از انواع رایج این ابزار، کمربند سیم بانی نام داشته که با قرارگیری دور کمر و اتصال به لنیارد می تواند در برابر سقوط از فرد محافظت نماید. افراد شاغل در ادارات برق اغلب از این نوع کمربند ایمنی استفاده می کنند.
  • کمربند ایمنی هارنس: برای مشاغلی که کارگران در انجام آن ها برای مدت نسبتاً طولانی در ارتفاع مشغول به کار هستند، استفاده از کمربند تمام بدن توصیه می شود؛ چرا که در صورت عدم تعادل میان یکی از اعضا امکان سقوط فرد وجود دارد. این کمربند ایمنی می تواند به علت احاطه نمودن کتف تا ران پا محافظ خوبی محسوب شده و در برابر تمامی خطرات از فرد محافظت نماید.
  • کمربند ایمنی شوک دار: نوع دیگری از کمربند ایمنی که در مقایسه با سایر تجهیزات از کاربرد نسبتاً کمتری برخوردار است، کمربند ایمنی شوک دار نام دارد که به سبب داشتن لنیاردی مخصوص می تواند از ورود ضربه سهمگین به بدن فرد در صورت سقوط جلوگیری نماید. این کالا می تواند وزن های نسبتاً زیاد را تحمل کند؛ در نتیجه جای نگرانی نبوده و شما می توانید بدون محدودیت از آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که علت استقبال نسبتاً کم از این کمربند ایمنی، بهای زیاد آن است.
  • کمربند ایمنی دو قلاب: یکی از ساده ترین و متداول ترین کمربندهای ایمنی، کمربند ایمنی دو قلاب نام دارد که بر خلاف ظاهر ساده خود می تواند نقش بسیار موثری در حفاظت از افراد داشته باشد. این کمربند به علت داشتن 2 عدد لنیارد کمربندی ایمن و مجهز محسوب می شود؛ چرا که لنیاردهای آن به علت اتصال به یک نطقه، در صورت سقوط می توانند نقش مفیدی را ایفا کنند. قطعاً تمامی افراد با کاربردهای این نوع کمربند ایمنی کار در ارتفاع از جمله کارهای ساختمانی، لایف لاین افقی، صعود به دکل و... آشنا هستند.

کمربند-کار۱

در چه موقعیت هایی استفاده از کمربند ایمنی الزامی است؟

زمانی می توان از افراد انتظار کاری بی نقص و بدون خطر را داشت که تمامی نکات و قوانین به آن ها آموزش داده شده باشند. یکی از مسائل حائز اهمیت حین کار و استفاده از کمربند ایمنی، زمان به کار بردن آن است. در واقع برای انجام اموری چون پروژه های پتروشیمی، پروژه های ساختمانی، دکل های نفتی، امور ساختمانی و... از این تجهیزات استفاده می شود. برای استفاده از کمربند ایمنی نه تنها دانستن قوانین می تواند موثر باشد، بلکه یادگیری برخی از نکات پیرامون استفاده از انواع کمربندهای ایمنی می تواند بر سرعت پیشبرد روند کاری شما نیز تاثیر بگذارد.                               

توصیه می کنیم حین خرید این کالا و تجهیزات مربوط به آن، به سایز افراد توجه کنید؛ چرا که عدم توجه به سایزبندی می تواند باعث سختی کار کارگران حین استفاده از کمربند ایمنی شود. همچنین با توجه به حساسیت کار، باید از تجهیزاتی مرغوب و با کیفیت استفاده نمود؛ در نتیجه بهتر است که در حین خرید کمربند ایمنی تمام بدن به نکاتی چون شماره سریال، نام کشور و کمپانی سازنده، تاریخ تولید و استانداردهای لازم توجه نمایید. تمامی این موارد که روی برچسبی دوخته شده اند، می توانند بیانگر کیفیت و اصالت کالا باشند. در واقع این کیفیت و اصالت می تواند بیانگر میزان کارایی و محافظت آن از کارگران باشد. از نکاتی که امروزه کمتر کسی به آن توجه می کند، بررسی هفتگی کمربندهای ایمنی است؛ در واقع شما می توانید با انجام این کار از کیفیت و ماندگاری این تجهیزات مطمئن شوید.

کمربند-کار۲

سخن پایانی

امروزه یکی از مشاغل پر مخاطب در اقصی نقاط جهان، کار در ارتفاع است. افراد به دلایل مختلف از جمله علاقه، پیشنهاد کاری مناسب و... حضور در این حرفه را انتخاب کرده که می بایست نکات و قوانین را نیز حین انجام آن رعایت نمایند. کار در ارتفاع کمتر از 2 متر خطر آنچنان زیادی نداشته و نهایتاً می تواند منجر به شکستگی قسمت‌ های مختلف بدن یا زخمی شدن شود؛ اما زمانی که فرد در ارتفاع بیشتر از 2 متر بدون استفاده از تجهیزات مناسب چون کمربند ایمنی، کمربند تمام بدن و... مشغول به کار گردد، امکان مرگ وجود داشته و می تواند یک لحظه لغزش خطرات متعددی را به همراه داشته باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها