|
کدخبر: 267584 محمد انوشه‌ئی

در گفت وگوی گسترش نیوز با جامعه شناس شهری مطرح شد :

ریشه یابی پدیده شرخری در بازار مسکن

اردشیر گراوند افزود: وضعیت بیکاری در کشور به ۴۰ درصد رسیده و بازار مسکن هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته در نتیجه باید انتظار داشته باشیم که مشاغل کاذب در این حوزه نیز بوجود بیاید. وقتی جامعه تنوع اشتغال ندارد نرخ بیکاری بالا می‌رود و وقتی نرخ بیکاری بالا برود شاهد خلق این گونه مشاغل می شویم.

راه و مسکن ریشه یابی پدیده شرخری در بازار مسکن

گرانی های اخیر باعث ایجاد مشاغل کاذب در کشور شده است. همچنین بازار مسکن که در سال های اخیر با چالش های مختلفی روبرو بوده، مسیر را برای عده ای سودجو هموار کرده است .از این رو در این بازار پر طرفدار هم کم و بیش شاهد مشاغل کاذب هستیم.

ضعف دولت ها برای اشتغال زایی تبعات جبران ناپذیری در جامعه دارد که منجر به خلق چنین مشاغلی شده و این گونه مشاغل همانند علف های هرز در جامعه گسترش پیدا می کنند که باید به سرعت از این گونه هنجار شکنی ها جلوگیری کرد تا به موضوع غیر قابل کنترلی تبدیل نشوند.

اخیرا یک آگهی با عنوان ( تخلیه مستاجر) منتشر شده است که سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده و به ظاهر عده ای منفعت طلب از  دعوای موجران و مستاجران سو استفاده کرده و با گرفتن مبالغ مشخصی از صاحب خانه ها، مستاجران را از طریق تهدیدهای مختلف مجبور به تخلیه خانه می کنند . شغلی که شباهت بسیار زیادی به شرخری دارد.

در رابطه با این موضوع اردشیر گراوند، جامعه شناس شهری به گسترش نیوز می گوید: نکته ای مهم در بحث فعالیت ها در کل دنیا این است که هرچه سطح فعالیت در جامعه بالاتر برود این امکان برای افراد جامعه به وجود می آید که به یک شغل آبرومند دست پیدا کنند .

اردشیر-گراوند

در گذشته مشاغل مختلفی مثل کشاورزی و دامداری وجود داشت که امروزه این گونه مشاغل به دلیل توقع قشر تحصیل کرده برای پیدا کردن شغل مرتبط کمتر مورد توجه قرار گرفته است.از طرفی وقتی دولت ها نتوانند مشاغل مناسب بر حسب نیاز افراد در نظر بگیرند و نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، شاهد بوجود آمدن مشاغل کاذب، کلاهبرداری و بزهکاری های مختلف در سطح جامعه می شویم.

کمین سودجویان برای مستاجران

گراوند افزود: وضعیت بیکاری در کشور که به ۴۰ درصد رسیده و بازار مسکن تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است ، از این رو باید انتظار داشته باشیم که مشاغل کاذب در این حوزه نیز بوجود بیاید. وقتی جامعه تنوع اشتغال ندارد نرخ بیکاری بالا می‌رود و وقتی نرخ بیکاری بالا برود شاهد خلق این گونه می شویم.

زمانی که اختلافی بین طرفین اجاره به وجود می آید و موجر به دلیل حمایت دولت از مستاجران نمی‌تواند به راحتی عذر مستاجر را بخواهد، به سراغ شرخران مسکن می روند و از روش های غیر قانونی استفاده می کنند. همچنین باید توجه کنیم که نرخ بیکاری در حوزه های پر ازدحام بیشتر خودش را نشان می دهد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

رابطه فرزندآوری با بازار مسکن

گراوند گفت: پدیده ای مثل ازدواج بر پایه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بنا شده است و امید به آینده نقش بسیار مهمی در تشکیل خانواده دارد. وضعیت تورم اقتصادی بعد از زمان جنگ بصورت دائم روند صعودی گرفت و امیدها را برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کمرنگ تر شده است. این اتفاق زمانی رخ داده که  در حال حاضر بیشتر جمعیت کشور در سن ازدواج هستند.

وی در پایان گفت: کشور در حال حاضر نیاز به یک آرامش چند ساله دارد و باید با ساماندهی وضعیت معیشتی و اقتصادی  ، مسیر ازدواج و فرزند آوری را برای افراد هموار شود و مشکلات معشیتی مردم را یکی پس از دیگری حل کند تا سطح امید به زندگی در جامعه بالا رفته و مردم زندگی راحتی را تجربه کنند.

ارسال نظر