|
کدخبر: 234555

مهمترین ویژگی‌های آجر مرغوب چیست؟

راه و مسکن مهمترین ویژگی‌های آجر مرغوب چیست؟

آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی می‌باشد که علاوه بر نمای خارجی در دکوراسیون داخلی و همچنین سازه ساختمان نیز به کار برده می‌شود. آجر از پرکاربردترین و اصلی‌ترین مصالح به کار گرفته شده در ساختمان‌سازی هستند. اما استفاده از هر آجری درست نیست و باید از آجر با کیفیت بالا استفاده کنید به همین دلیل باید ویژگی‌های آجر مرغوب را بدانید تا بتوانید آجر با کیفیتی را خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های آجر مرغوب را با یکدیگر بررسی کنیم.

یک آجر مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی۱

هنگام خرید آجر در نظر گرفتن برخی از مشخصات مانند ابعاد، ضخامت، میزان جذب آب و … بسیار اهمیت دارد. از این رو آگاهی از ویژگی های آجر مرغوب بسیار ضروری است. در واقع قیمت آجر نیز با توجه به همین مشخصات و ویژگی‌ها تعیین می‌شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱. میزان جذب آب

اگر میزان جذب آب زیاد باشد، بلافاصله وارد ملات می‌شود. در نتیجه از انجام واکنش‌های شیمیایی جلوگیری می‌نماد. در مقابل در صورت پایین بودن نفوذ آب، دیگر نمی‌توان از آجر در نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده نمود.

آجر مرغوب باید دارای جذب آب ۱۰ تا ۱۵ درصدی باشد. برای داشتن چنین آجری اغلب حدود ۱ دقیقه آجرها را قبل از استفاده در آب قرار می‌دهند تا آجرها از آب اشباع شوند.

۲. میزان مقاومت در مقابل حرارت و آتش

بسته به ضخامت دیوار، دیوارهای آجری دارای مقاومت ۱ ساعتی در برابر آتش هستند.

۳. میزان عایق صدا بودن

به طور کلی دیوارهای آجری با جذب یا انعکاس صوت مانع انتقال آن می‌شوند. با این وجود برای جذب صدا به صورت کامل نیاز به استفاده از مصالح آکوستیک می‌باشد. همچنین با افزایش ضخامت دیوار میزان عایق صدا بودن نیز افزایش می‌یابد. در واقع دیوارهایی که دارای ضخامت ۴۸ دسی بلی هستند، بیشترین میزان عایق بودن را دارند.

۴. رنگ آجر

رنگ آجر با توجه به میزان ترکیب خاک رس و آتش کوره مشخص می‌شود. هرچه مقدار سنگ آهک موجود در خاک رس بیشتر باشد به همان میزان آجر سفیدتر می‌شود. در صورت زیاد پخته شدن خاک رس‌های دارای آهن، رنگ آنها قرمز، در صورت کاهش درجه حرارت ارغوانی کم رنگ و در صورت کم پخته شدن عنابی روشن می‌شوند. به طور کلی آجر باید به گونه‌ایی پخته شود که دارای رنگ یکدست و یکنواختی باشد.

۵. خواص شیمیایی آجر

محیط‌های شیمیایی نه تنها روی آجر تاثیر منفی دارند بلکه ابتدا ملات را خراب می‌کنند. بنابراین خاک رس باید عاری از نمک و مواد شیمیایی آسیب رسان باشد. در واقع نمک و سولفاتی که در آجر وجود دارد باعث ایجاد شوره می‌شود.

۶. اندازه آجر

سایز و ابعاد آجر باید کاملا یکسان، دارای سطح هموار، ضلع‌های موازی و لبه‌های صاف و قائمه باشد.

همچنین بافت آجر باید فشرده و عاری از ترک و سوراخ باشد.

۷. سختی آجر

وقتی با چکش روی یک آجر مرغوب ضربه می‌زنید باید یک صدایی شبیه فلز بشنوید. همچنین آجر باید به گونه‌ایی باشد که در صورت کشیدن ناخن روی سطح آن ردی باقی نماند.

انواع آجر بر اساس کاربرد

آجر۲

۱. آجر لعابی

لعاب کردن آجر یکی از روش‌های روکش‌کاری آن است. زمانی که آجر در معرض رطوبت، تغییرات آب‌وهوایی، مواد شیمیایی، فرسایش و … آسیب می‌بیند به همین دلیل از روکش لعابی برای افزایش طول عمر آن استفاده می‌شود. آجر لعابی در نمای ساختمان‌ها و همچنین دکوراسیون داخلی به کار برده می‌شود. از این آجر در فضاهای سنتی بیشتر استفاده می‌شود. آجر لعابی در رنگ‌های متفاوتی مانند نارنجی، قرمز، آبی، قهوه‌ای و سورمه‌ای در بازار موجود می‌باشند.

۲. آجر ماشینی

آجرهای ماشینی از نوع آجرهای سوراخ‌دار هستند که این سوراخ‌ها در زمان اجرا با ملات پر می‌شوند. هر آجر ماشینی حدود ۸ تا ۱۰ سوراخ دارد. این نوع آجر برای ساخت دیوار به دلیل مقاومت و استحکام بالا استفاده می‌شود. این آجر در تمامی ساختمان‌ها قابل استفاده است.

۳. آجر ماسه آهکی

این آجر از سیلیکات کلسیم تولید می‌شود و در شالوده ساختمان، ساخت دیوارهای حمال و… به دلیل مقاومت فشاری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجر ماسه آهکی رنگ‌های متنوعی دارد زیرا در فرآیند تولید آن‌ها از رنگدانه‌های متفاوتی استفاده شده است. این آجر عایق سرما و گرما نیز می‌باشد.

۴. آجر نما

آجر نما در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجر در مقابل گرما، نفوذ آب، رطوبت و … بسیار مقاومت بالایی دارد.

۵. آجر نسوز

از به‌روزترین انواع آجر، می‌توان به آجر نسوز اشاره کرد که به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجر ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خود را در دمای بسیار بالا از دست نمی‌دهد. در نتیجه این نوع آجر به دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی در ساخت دیوارهای داخلی شومینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این نوع آجر جزء آجرهای دکوراتیو نیز محسوب می‌شود.

۶. آجر سفال ۱۰ سوراخ

این نوع آجر سفال دارای ۱۰ سوراخ است که وجود آن‌ها سبب قفل شدن میلگرد در درون آن‌ها می‌شود. این امر سبب بالا رفتن مقاومت ساختمان در هنگام زلزله خواهد شد.

۷. آجر لفتون

آجر لفتون که بیشتر در ساختمان سازی به کار برده می‌شود یکی دیگر از انواع آجر است. آجر لفتون دارای دو رنگ قرمز و زرد می‌باشد.

۸. آجر فشاری

این نوع آجر بیشتر در ساختمان سازی به کار برده می‌شود. آجر فشاری به صورت دستی تهیه و قالب‌زنی می‌شود و سپس در کوره‌های آجرپزی پخته خواهد شد. این نوع آجر در ساخت دیوارهای باربر، تیغه‌های جدا‌کننده و طاق ضربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹. آجر دکوراتیو

آجرهای دکوراتیو بیشتر در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را با توجه به سلیقه و سبک فضای مورد نیاز انتخاب کنید.

۱۰. آجر قزاقی

ساخت آجرهای قزاقی مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد از این رو یکی از قدیمی‌ترین انواع آجر هستند. آجرهای قزاقی که با دست و به روش سنتی ساخته می‌شوند، قیمت بالاتری دارند. این نوع آجر در رنگ‌های پوست پیازی، گلبهی، قرمز و زرد در بازار موجود است.

۱۱. آجر جوش

آجر جوش در دما بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. از این نوع آجر در ساخت دیوار تونل‌ها استفاده می‌شود.

۱۲. نانو آجر

نانو آجر نوعی از آجر با پوشش نانو است که از آسیب به خود آجر جلوگیری می‌کند. نانو آجر در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا نمای ساختمان بیشتر در معرض تغییرات آب‌وهوایی، رطوبت، گرما و … قرار دارد.

خرید بهترین آجر

استفاده از آجر مرغوب علاوه بر تضمین ایمنی و سلامت ساختمان شما، بسیار مقرون به صرفه است زیرا مقاومت بالاتری نسبت به آجرهای کم کیفیت و طول عمر بالاتری نیز دارد.

نتیجه گیری

از آجر در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود اما باید توجه کرد که هر آجر کاربرد خاص خود را دارد. هنگام خرید آجر باید به فضایی که می‌خواهید آجر را در آن به کار ببرید دقت کنید و با توجه به سلیقه خود آجر مورد نظر را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم استفاده از آجر مرغوب در کیفیت سازه و نما تاثیر بسزایی دارد در نتیجه باید ویژگی‌های آجر مرغوب را بدانید که در این مقاله ما به تعدادی از این ویژگی‌ها اشاره کردیم.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها