|
کدخبر: 214471

تیرآهن ساختمانی و کاربرد آن

می خواهیم درباره ی تیراهن و قیمت تیرآهن که یک پروفیل مهم در پروژه های صنعتی و ساختمانی است که وظیفه ی تحمل فشارهای حاصل از نیروهای تنشی را دارد کمی بحث کنیم.

آهن یکی از فلز های پر کاربرد و بیشتر محصولات ساختمانی از آهن تولید شده اند به دلیل گسترش شهر نشینی ونیاز مبرم صنعت ساختمان به استحکام ساختمان ها تیراهن بعنوان یک اختراع عالی و پرکاربرد به بازار ساخت وساز معرفی شد زیرا در برابر تغییرات آب و هوایی استحکام و مقاومت بالایی دارد.

تیرآهن

انواع تیراهن

تیراهن که یک عضو اصلی در سازه های ساختمانی است یک المان اصلی در صنعت ساختمان بشمار می آید

تیراهن انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند و یک عضو مهم ومسئول حفظ بارهای مختلف وارد در سازه های ساختمانی است.

۱_تیرآهنIPE

این نوع تیراهن یکی از پرکاربرد ترین و رایج ترین تیراهن هایی است که به دلیل تایید استاندارد آن در ایران اکثر مهندسان از این تیراهن برای طراحی نقشه هایشان استفاده می کنند.

این تیراهن به تیراهن معمولی نیز معروف است وظاهر شبیه به l دارد این تیراهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود که در ایران هم طبق همین استاندارد تولید می شود و ضخامت بال های آن تغییری ندارد و ثابت است.

۲_تیراهنlNP

این تیراهن به تیراهن نوع اروپایی و پروفیل نرمال معروف است.شکل ظاهری آن به این صورت است که ابتدای بال آن نازک است و انتهای تیر ضخیم میباشد طوری که ضخامت بال آن با فاصله از جان نیز کم تر می شود و ارتفاعی بین ۸۰تا۶۰۰میلیمتر دارد.

این نوع تیراهن طبق استاندارد های چین و روسیه تولید میشود در ضمن هرچه ضخامت جان ان کم شود ضخامت بال ها نیز به همان نسبت کم خواهد شد.

۳_تیرآهنIPB

به این تیر اهن،تیراهن بال پهن یا هاش نیز می گویند.

این نوع تیراهن دو مدل بال پهن سنگین و بال پهن سبک دارد که ارتفاعی بین ۱۰۰ تا۱۰۰۰میلیمتر داردکه به تیراهن عریض سنگینIPBVو تیراهن عریض سبکIPBLمی گویند.

این نوع تیراهن به دلیل استحکام و مقاومت بالا و راحتی استفاده در اتصال تیرها بهترین نوع پروفیل در انواع تیراهن ساختمانی می باشد به همین دلیل در مواردی که نیاز به مقاومت بالا دارد مثل صنایع پل سازی،سد سازی و همچنین برج سازی از این نوع تیراهن استفاده می شود.

همچنین طول این نوع تیراهن نسبت به تبراهن های IPE افزایش یافته اما دارای بال و جان یکسان می باشند.

 

۴_تیراهنCPE(لانه زنبوری)

این نوع تیراهن که دلیل نامگذاری آن شکل ظاهری این تیراهن است.

این تیراهن در طول جانش چندین فضای تو خالی به صورت پشت سر هم و به شکل شش ضلعی دارد که شبیه لانه زنبور است که این فضاهای توخالی را به روش سوراخ کاری در جان تیر ایجاد می کنند.

ساختمان-سازی

 

کاربرد انواع تیراهن ساختمانی

در صنعت ساختمان سازی اگر تیر اهن به شکل افقی استفاده شود،تیر و اگر به شکل عمودی استفاده شود به آن ستون می گویند.

مزایای استفاده از تیراهن در ساختمان سازی:

۱_قابلیت توسعه ساز پس از اتمام

۲_صرفه جویی در استفاده از اهن در ساختمان سازی

۳_سریع تر شدن روند پروژه

۴_کاربرد آسان در ارتفاع زیاد

۵_بالا رفتن مقاومت ساختمان و استحکام آن

۶_سرعت بالای اجرای آن

بسته به نوع تیراهنی که در ساختمان استفاده میشود که انواع آنرا بیان کردیم و همچنین نوع تیراهن ذوبی ولانه زنبوری کاربرد هریک تقریبا یکسان میباشد وفقط در بعضی موارد مثل نوع مقاومت ساختمان و ارتفاع میتوانند تفاوت داشته باشند

اصلی ترین کاربرد تیراهن ها در اسکلت های فلزی در نعل درگاه ها،خرپاها،ستون ها و تیر در پوشش سقف میباشد.

مزیت تیراهن لانه زنبوری نسبت به انواع دیگر مربوط به تحمل بیشترلنگر خمشی و افزایش ارتفاع نیز باز میگردد که این مزیت باعث بالا رفتن مدول مقطع وممان اینرسی تیراهن خواهد شد و همچنین میزان مقاومت خمشی تیر نیز افزیش می یابد اما برخی کارشناسان و مهندسان به دلیل خالی بودن حفره های تیراهن لانه ی زنبوری که معتقدند این مسئله یک ضعف بشمار میرود از این تیراهن در فرایند ساخت و ساز و طراحی خود استفاده نمیکنند.اما شاید این مسئله یک ضعف بشماربیاید اما می توان باورق های تقویتی به وسیله ی جوش دادن کامل این فضاها را پر کرد که بااین کار این ضعف به طور کامل رفع خواهد شد و باعث تقویت استحکام این نوع تیراهن شده و این کار به کمک ورق تقویت تیرها صورت گرفته است.

مهم ترین کاربرد های تیراهن در ساختمان سازی

تیرهای اصلی(شاه تیر)

یکی از کاربردهای تیراهن استفاده بعنوان شاه تیر است یعنی شاه تیر به ستون ها متصل میشود و وظیفه اش این است که تیرک های میانی هر طبقه را حفظ کند.

کفی ستون

یکی از کاربردهای مهم استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی کفی ستون است. از مزایای استفاده از این محصول، امکان ایجاد سوراخ و دریل کاری یا مشعل‌کاری برای اتصال پیچ و برش‌کاری است. این کفی‌ها در اصل، برای اتصال نبشی به ستون کاربرد زیادی دارند و به دلیل قابلیت پیچ‌کاری و جوش می‌توانند از نبشی و ستون‌ها به خوبی محافظت می‌کند.

تیرک های میانی

تیرک‌ها از ستون‌ها و شاه‌‌تیرها کوچک‌تر هستند و به که به انها تیراهن کوچک نیز می گویند. اهمیت تیرک‌ها از شاه‌تیر کمتر است، ولی چونکه تیرآهن در تحمل وزن ساختمان نقش بسزایی را ایفا می‌کند، این تیرک‌ها را در بالا و پایین تیرآهن‌ها قرار میدهند.

تیرک‌های میانی طوری در همدیگر قفل می‌شوند که بتوانند فشار و نیروی بالایی را تحمل کنند. در واقع، اصلی ترین وظیفه‌ی تیرک‌های میانی این است که فشار را به صورت عمودی به شاه‌تیر و ستون‌ها منتقل کند.

ستون ها

تیرآن‌های هاش(H) یا همان بال‌پهن اگر با مقاطع مربعی‌شکل استفاده شوند، برای ستون‌ها (مخصوصا ستون‌هایی که قطر زیادی دارند) گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند. اگر ساختمان، از یک طبقه بیشتر بود، می‌توانیم از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده کنیم؛ بطوریکه طول ستون از سقف طبقه‌ی بالا بیرون زده شود تا بتوان ستون طبقه‌ی بعدی را به آن متصل کرد.

تیرهای باریک کرومیت

این مدل تیرها، از تیرک‌ها باریک‌تر هستند اما طول آن‌ها بلند‌تر است؛ به همین خاطر به آن‌ها تیرک‌های باریک گفته می‌شود. تیرک‌های باریک کرومیت یک سطح نشیمن‌گاه دارند که بر روی تیر اصلی جا داده می‌شوند. تیرآهن‌های تراس، بر خلاف این نوع تیرک‌ها، با هر سیستمی سازگارند و به همین دلیل تنوع بیشتری هم دارند.

تیراهن خرپا

در این حالت از تیراهن به گونه ای استفاده می شود که تیرها را مانند خرپا کنار هم قرار می‌دهند تا در سقف انبار و سوله‌ها قابل استفاده باشند.

تیرآهن۱

 

عوامل موثر بر قیمت تیراهن

قیمت نقت: یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت اهن نوسانات قیمت نفت است.

میزان عرضه و تقاضا در بازار: زمانی که تقاضای پایین و عرضه ی بالاتری در بازار صورت بگیرد قیمت تیراهن کاهش و اگر خلاف آن صورت بگیرد قیمت بالا خواهد رفت.

هزینه های حمل و تقل: این موضوع همزمان با قیمت سوخت و انرژی در ارتباط است و باتوجه به حجم گسترده صادرات جهانی نمیتوان موضوع حمل ونقل را نادیده گرفت.

تاثیر تورم جهانی: درحالیکه ۶۰ درصد از فولاد جهان توسط کشورهای در حال توسعه تولید می‌شود کشور چین به تنهایی حدود ۳۰ درصد از تولید مقاطع فولادی را در دست دارد. انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال توسعه، به این ترتیب قیمت تیرآهن، تحت تاثیر مستقیم تورم جهانی گرفته است.

سیاست داخلی کشورها: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت اهن نوع سیاست گذاری اقتصادی کشورهاست.اگر این سیاست باعث شود ارزش پول ملی آن کشور پایین بیاید ممکن است خریداران مبلغ بیشتری برای تهیه تقاضای خود پرداخت کنند.

فصل تولید تیراهن: یکی از عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت تیراهن تغییرات در الگوی حمل ونقل به خاطر تغییرات فصلی است

بیماری کرونا: با توجه به این که درمطالب قبلی عنوان شدکشور چین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ و تامین کنندگان فولاد جهان است. شیوع ویروس کرونا در این کشور و سایر کشورهای جهان، باعث تاثیر بر قیمت نهایی محصولات فولادی، از جمله تیرآهن، شده است. هچنین، بسته شدن مرزهای کشور، باعث برهم خوردن قاعده‌ی معادلات جهانی و نوسانات قیمت شد.

خرید تیراهن

خرید تیرآهن چه به صورت آنلاین باشد و چه از آهن فروشان سنتی، نیاز به اطلاعات کامل درباره نوع و کیفیت تیرآهن و کارخانه سازنده آن دارد. شما می‌توانید برای به دست اوردن اطلاعات کامل در این مورد و انتخاب بهترین تیرآهن مورد نیاز پروژه خود با مشاوران فروش ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره رایگان بگیرید.هچنین میتوانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان، تیرآهن فایکو و تیرآهن یزد و... و دیگر محصولات مانند پروفیل،نبشی،میلگرد، ناودانی و...که در سایت قرار دارد، مطلع شوید. همچنین کارشناسان ما می‌توانند در زمینه مقایسه قیمت‌ انواع تیرآهن نیز به شما کمک کنند.

تولیدکنندگان تیراهن در ایران

تیراهن جزو ان دسته از محصولاتی است که تولیدکنندگان داخلی خودمان آن را با کیفیتی مناسب تولید میکنند.

ذوب اهن اصفهان یکی از قدیمی ترین و همچنین بزرگترین کارخانه های تولید کننده تیراهن در ایران است که سه نوع تیراهن IPN،IPE،IPB را در لیست محصولات خود جای داده است.

از جمله کارخانه های دیگری که درزمینه تولید تیراهن فعالیت میکنند میتوان به کارخانه های فولاد ناب تبریز،آرین فولادوفولاد بناب اشاره کرد که اینها نیز بخش های زیادی از نیاز کشور را تامین می کنند.

البته فولاد البرز ایرانیان،گروه ملی صنعتی فولاد ایران،مجتمع پروفیل صنعت ماهان و کارخانه فولاد خوزستان که بعد از فولاد مبارکه دومین کارخانه فولاد خام در ایران است هم در زمینه ی تولیدتیراهن فعال هستند.

امیدواریم که این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد.شما میتوانید برای اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت ورق روغنی، قیمت تیراهن و... با ما در تماس باشید. ) دفتر فروش آهن مکان۰۲۱-۵۵۵۰۸۵۹۱)

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر