|
کدخبر: 211407

جهش مسکنی که برای قمی‌ها خوش نیامد!

ثبت نام قمی‌ها در طرح «جهش مسکن» به دلیل نبود زمین مناسب در این استان انجام نشد و متقاضیان باید منتظر الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور منطقه پردیسان به شهر باشند.

در شرایط کنونی خانه‌دار شدن برای یک خانواده ایرانی چیزی شبیه یک رؤیا است؛ از مهم‌ترین چالش مسکن در کشور عرضه زمین شهری، با هزینه بالا و پس از طی مراحل مطالعات و مکان‌یابی، عملیات تسطیح و ایجاد تأسیسات خدمات شهری است؛ از سوی دولت دوازدهم طرح اقدام ملی مسکن مطرح و متقاضیانی هم ثبت نام کردند که این طرح با توجه به افزایش قیمت تمام شده زمین و مصالح با توجه به فراز و نشیب بازار مسکن دست خوش مشکلاتی است.

حال دولت سیزدهم رؤیای ساخت سالی یک میلیون مسکن را در سر دارد و قرار است این طرح را برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد اجرا کند، بر اساس قانون جهش تولید مسکن تمام بانک‌ها باید سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند.

دولت سیزدهم رؤیای ساخت سالی یک میلیون مسکن را در سر دارد و قرار است این طرح را برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد اجرا کند

زمین‌های دولتی زیادی در اختیار نهادهای مختلف قرار دارند که طبق قانون جهش تولید مسکن، باید این زمین‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت ساخت مسکن قرار گیرند، البته زمین‌هایی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده، نمی‌تواند در این حیطه قرار گیرد.

ثبت نام طرح در قم

جهش مسکن در طرح جدید دولت و مجلس از چهارشنبه ۲۸ مهر آغاز شد و افرادی که مسکن ندارند و از تسهیلات دولتی مسکن استفاده نکرده و هم‌چنین پنج سال در شهر مد نظر ساکن و همچنین افراد تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی متقاضی این طرح هستند می توانند با پرداختی که برای هر متر خانه در این طرح بین دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان یا بیشتر متغییر است، صاحب مسکن شوند. محل احداث واحدها در درون شهرها؛ حاشیه‌ها و هم‌چنین بافت فرسوده و اراضی بایر که دارای کاربری مسکن در داخل شهرها دارند و یا با احداث شهرک‌های جدید در نظر گرفته شده است.

در حالی که سالانه باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که اجرای این طرح برای استان قم هم سهمیه ساخت ۱۹ هزار و ۴۰۳ واحد مسکن در سال در نظر گرفته شده است اما عجیب این که در حالی که وزارت مسکن و شهرسازی چهارشنبه ۲۸ مهرماه را آغاز ثبت نام متقاضیان در سامانه ثمن اعلام کرده بود متقاضیان قمی که با هزاران امید خواستار ثبت نام در این طرح بودند متوجه شدند که نام استان قم در سامانه مورد نظر وجود ندارد و مشکلاتی برای ثبت نام برای قمی‌ها به وجود آمده است.

جهش مسکنی که برای قمی‌ها خوش نیامد

 طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی قم به دلیل نبود زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح قمی‌ها باید منتظر الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری در مرحله نخست از ثبت نام در این طرح بازماندند.

یکی از متقاضیان قمی که به سامانه ثمن مراجعه و قصد ثبت نام در این سامانه را داشت بمی‌گوید: گفته شد از ۲۸ مهرماه می‌توان با ثبت نام در این سامانه در این طرح شرکت کرد اما با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل وقتی خواستم وارد نام استان قم شوم دیدم اسم قم در سامانه وجود ندارد و برای ادامه ثبت نام موفق نشدم.

قمی‌ها با هزاران امید نتوانستند وارد سامانه و ثبت نام کنند که بعد از تماس‌های مکرر با اداره راه و شهرسازی استان قم متوجه شدم که زمین کافی در این استان فعلاً برای اجرای طرح وجود ندارد

علی بیطرفان می‌افزاید: ۵۵ سال سن دارم و نان آور چهار نفر هستم و هنوز از داشتن سرپناه محرومم؛ وقتی شنیدم چنین طرحی قرار است در کشور کلید بخورد خوشحال شده و قصد داشتم فوری در این طرح ثبت نام کنم؛ چرا از ابتدای امر مسئولان استان جزییات ثبت نام و مشکلات را اطلاع‌رسانی نکردند.

یکی از بانوان سرپرست خانوار که شغل آزاد دارد و در یک آپارتمان اجاره‌ای زندگی می‌کند نیز بیان می‌کند: چقدر برای این طرح تبلیغ شد ولی قمی‌ها با هزاران امید نتوانستند وارد سامانه و ثبت نام کنند که بعد از تماس‌های مکرر با اداره راه و شهرسازی استان قم متوجه شدم که زمین کافی در این استان فعلاً برای اجرای طرح وجود ندارد، چرا از زمین‌های بایر در حاشیه اطراف شهر و بافت فرسوده با نوسازی و بهسازی آن استفاده نمی‌کنند که هم این بافت نونوار شود و هم در هزینه ساخت واحدها تأثیرگذار باشد.

الحاق ۵۶۰ هکتار زمین

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان قم، معاون مسکن و ساختمان این اداره کل در پاسخ به سؤالی در زمینه مشکلات سامانه برای متقاضیان قمی می‌گوید: با الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان، شهروندان قمی می‌توانند در مرحله دوم طرح جهش تولید ثبت نام کنند.

داود طلوعی می‌افزاید: البته در سال گذشته الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و برای تأیید به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد، اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان قابلیت و استعداد ساخت حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی دارد و پاسخگوی نیاز شهر قم در بحث تأمین مسکن است.

با الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان، شهروندان قمی می‌توانند در مرحله دوم طرح جهش تولید ثبت نام کنند

وی با بیان اینکه  با تأمین و الحاق این اراضی، بلافاصله ثبت نام طرح جهش تولید برای شهر قم فعال خواهد شد، افزود:  با توجه به قانون جهش تولید مسکن که به تازگی توسط مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ شد، سهم استان قم از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ۱۹‌ هزار واحد پیش‌بینی شده است.

بحران مسکن در قم

بحران مسکن در قم به دلیل حضور بسیاری از طلاب علوم دینی و همچنین مهاجران از شهرهای مختلف باعث شده تا بیشتر از مناطق دیگر کشور گلوی مستأجران را فشار دهد که استفاده از طرح‌های ملی مسکن در قم می‌تواند تا حدودی مشکلات این بخش را کاهش دهد و ضروری مسئولان مربوطه موانع اجرای  ‌طرح‌ «جهش مسکن» در قم را سریعتر فراهم کنند.

حال باید دید که آیا در این طرح بافت فرسوده قم دیده می شود یا می توان برای مسکن زمین مناسب تری پیدا کرد. این سوالی است که مردم نباید به آن پاسخ دهند اما قدر مسلم اینکه امروز مشکلات مسکن برای مردم استان قم دو چندان شده است.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر