|
کدخبر: 189544

مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن

خوش چهره، اقدامات سوداگران زمین را مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن دانست و بر مقابله با سوداگران زمین برای کاهش قیمت مسکن تاکید کرد.

راه و مسکن  مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن

محمد خوش چهره استاد دانشگاه، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل مسکن سوداگری در زمین است به گونه ایکه برخی گروهها و جریان های سازمان یافته با همکاری برخی بانک ها با ایجاد جنگ اقتصادی و جنگ روانی برای بالا بردن قیمت زمین اقدام می کنند و از طرفی سیاست های غلط زمین شهری به سوداگری و افزایش قیمت زمین دامن زده است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته قیمت زمین ۱۰ تا ۱۵ درصد آورده برای سازنده است اما در کشور ما به دلیل غفلت و سیاست های غلط تصمیم گیران و افزایش سوداگری زمین، قیمت زمین بسیار بیشتر از حد معمول بالا رفته و با وجود تولید انبوه مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد اما به دلیل افزایش قیمت زمین هزینه و قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است.

این استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان در ادامه گفت: سوداگران زمین موجب شده اند حتی در شرایط رکود، قیمت مسکن افزایش یابد بدون اینکه ساخت و ساز رونق داشته باشد و این سوداگران با انجام دلال بازی در مناطق بالای شهر قیمت زمین های مرغوب را افزایش می دهند و در نتیجه این موج به سایر مناطق و دیگر شهرها نیز سرایت می کند.

وی تاکید کرد: دولت جدید باید به صورت عملی و جدی ضمن مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی جلوی سوداگری زمین را بگیرد تا ساخت و ساز رونق گیرد و قیمت مسکن کاهش یابد زیرا مسکن و اشتغال دو رکن مهم و اساسی در اقتصاد خانوارها است.

خوش چهره، افزایش نرخ اجاره مسکن را ناشی از افزایش بی رویه و افسار گسیخته قیمت مسکن در کشور دانست و اظهار داشت: دولت جدید باید با ایجاد رونق در ساخت و ساز و تولید زمینه کاهش قیمت مسکن را فراهم سازد تا به تبع آن نرخ اجاره مسکن نیز کاهش یابد.

وی با اشاره عملکرد ضعیف اقتصادی دولت ها پس از پایان جنگ تحمیلی، گفت: در ۴ دولت گذشته گرچه هرکدام شعار جدید و متفاوتی ارائه کردند اما عملکرد ضعیف اقتصادی در همه این دولت ها مشابه بود.

این استاد برجسته علم اقتصاد کشورمان تصریح کرد: دولت های روی کار آمده پس از جنگ تحمیلی همگی در خام فروشی، وابستگی بودجه کشور به فروش نفت خام، افزایش واردات و کاهش تولید، گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و قاچاق کالا و فسادهای مالی هرروز افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: دولت جدید زمانی میتواند در مبارزه با فساد و رفع مشکلات اقتصادی موفق شود که با برنامه دقیق و تیم قوی اقتصادی هماهنگ و منسجم، وابستگی بودجه به خام فروشی و فروش نفت خام را کاهش دهد و با حمایت از تولید و رفع موانع، تولید و کسب و کار را رونق دهد.

خوش چهره درخصوص راههای درمان بیماری اقتصاد کشور، اظهار داشت: عملکرد غلط تصمیم گیران موجب متراکم شدن مشکلات اقتصادی در کشور شده و برای درمان این اقتصاد بیمار دولتمردان باید عزم جدی و عملی خود را برای اصلاح ساختارهای اداری، اقتصادی، بانکی و مالیاتی و مبارزه بی امان با مفسدان اقتصادی و رانتخواران به کار گیرند تا تولید و سازندگی در کشور جان تازه ای یابد.

منبع: بازار

ارسال نظر