|
کدخبر: 188242

اختصاصی گسترش نیوز:

سلطان سیمان کیست؟

افشاگری رئیس انجمن سیمان از بازار این کامودیتی در یک سال اخیر، شوک تکان دهنده ای در بازارمسکن ایجاد خواهد کرد.

اقتصاد سلطان سیمان کیست؟

افزایش قیمت سیمان در یک ماه اخیر و چهار برابر شدن قیمت این کامودیتی باعث ایجاد نگرانی های شدیدی در بازار مسکن در کشور شده است. همچنین بسیاری از پروژه های عمرانی به علت کمبود سیمان در کشور دچار وقفه شده و با افزایش میزان وقفه در پروژه ها هزینه استهلاک هر پروژه بالاتر خواهد رفت و در قیمت تمام شده پروژه ها، اثرات سوء بسیاری بر جای خواهد گذاشت.

روز گذشته رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان دست به افشاگری درباره وضعیت بازار این محصول زده و با پرده برداری از دشت های پشت پرده، از وخامت اوضاع این بازار، کدهای نگران کننده ای مخابره کرده است. در حالی که بسیاری از واحدهای تولید کننده سیمان از یارانه سوخت و آب و کاتالیست های دولتی استفاده می کنند، ناگزیر از تن دادن به قیمت های دولتی بوده و در نتیجه افزایش قیمت نیز مطابق با شرایطی خواهد بود که دولت مصلحت بداند.

سیمان_ملات

جهش تاریخی قیمت سیمان

این در شرایطی است که همزمان با قطعی برق در دو ماه اخیر، از میزان تولید بسیاری از واحدهای صنعتی متوسط و کوچک سیمان در کشور بسیار کاسته شده و در نتیجه، باعث جهش ۴ برابری قیمت سیمان شده و به طور طبیعی افزایش قیمت خانه را در پی دارد. مطابق با اظهارات رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان، انحصار بازار این محصول در اختیار ۱۵ نفر است که باعث شده با در اختیار داشتن ۷۰ درصد این بازار، حدود ۷ هزار میلیارد تومان سود ناشی از ایجاد آربیتراژ قیمتی نیز به جیب زده اند. این در شرایطی است که با احتساب میزان یارانه های تخصیصی از ناحیه دولت باید هر پاکت سیمان را تا پایان سال گذشته به قیمت ۱۶ هزار تومان به بازار ارائه می کردند، که در همان زمان ۶۰ هزار تومان به فروش رسیده است و اکنون نیز قیمت این محصول از سی هزار تومان در ابتدای سال جای هم اکنون به ۱۱۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است که سبب بروز تنش در بازار این محصول شده است.

قیمت سیمان باید آزاد شود

آزادسازی قیمت این محصول در شرایطی که قیمت قطعات پیش ساخته بتنی همچون بلوک های سقفی و دیواری پیش از این نیز آزاد بوده و با خرید سیمان دولتی، محصولات خود را آزاد می فروختند، می تواند سبب ارتقای کیفیت و تنوع تولید محصولات سیمانی شود و در نتیجه باعث افزایش مدل های تولید سیمان حسب نیاز استحکام بخشی به نیازهای مختلف تولید شود. زیرا در شرایط فعلی با توجه به دولتی بودن قیمت سیمان در کشور، تولید این محصول برای سرمایه گذاران واجد صرفه نبود و در نتیجه باعث می شود که برای ساخت تونل و پل و بزرگراه از همان سیمانی استفاده می شود که در ساخت ساختمان های مرتفع و یا خانه های معمولی به کار گرفته می شود در نتیجه استهلاک عمر پروژه ها نیز افزایش می یابد که در بلند مدت فشار سنگینی بر بودجه دولتی وارد می کند. با این حال در شرایط عدم آزادسازی قیمت این محصول، رشد سلاطین موضوعی در این زمینه کاملا بدیهی به نظر می رسد و به رغم ارائه کدهایی از ناحیه رئیس انجمن صنفی این صنعت مبنی بر انحصار بازار این محصول در کنترل ۱۵ نفر، همچنان مشخص نیست که سلطان سیمان در کشور چه کسی است و به کدام نهادها یا افراد قدرتمند وابستگی دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها