|
کدخبر: 146418

احتمال ریزش یکباره قیمت مسکن تا پایان سال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن بر لزوم تشکیل ستاد تنظیم بازار مسکن اشاره کرد و گفت: صنعت اجاره باید در کشور فعال شود.

راه و مسکن احتمال ریزش یکباره قیمت مسکن تا پایان سال

مصطفی قلی‌خسروی در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن گفت: طبق آن چیزی که ما در بازار می‌بینیم قیمت مسکن ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش داشته است و بازار ظرفیت کاهش ۴۰ درصدی تا پایان سال را هم دارد، اما عده‌ای بساز و بفروش و یا بخر و بفروش، به خاطر حفظ و افزایش ارزش سرمایه خود تمایلی به کاهش قیمت در بازار مسکن ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن با مصالح گران، به ازای هر متر هشت میلیون خواهد بود نسبت به هزینه‌های فروش اظهار تعجب کردو افزود: چرا در زمان فروش باید این افزایش قیمت وجود داشته باشد؟ مگر قیمت زمین چقدر است که چنین تاثیری بر روی قیمت مسکن دارد؟ لازم است این مسائل مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

وی یکی از مطالبات اتحادیه را ورود پلیس امنیتی به حوزه مسکن عنوان کرد و گفت: باید مشخص شود چه کسانی هستند که در بازار با کاهش قیمت مسکن مخالفت می‌کنند.

قلی‌خسروی بخشی دیگر از مسائل تاثیرگذار در حوزه مسکن را مربوط به وظایف وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: متولی سیاست‌ها در این حوزه وزارت راه و شهرسازی هست؛ در خرداد ماه سال جاری در حالی که مسکن در بازار تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت دولت از افزایش قیمت ۴۸ درصدی در حوزه مسکن خبر داد؛ و من تعجب می‌کنم وقتی قیمت مسکن افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است دولت کاهش یک درصدی نرخ مسکن را اعلام می‌کند. این کاهش یک درصدی نسبت به افزایش ۱۰۰ درصدی که ایجاد شده است هیچ تأثیری ندارد.

طبق توضیحات رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خرداد ماه، چون تراز بانکی با مشکل روبه رو شده بود، آمار افزایش ۴۸ درصدی قیمت را برای تامین پشتوانه بانک‌ها اعلام می‌شود و عامل گرانی ایجاد شده سیاست‌های دولت است.

وی با استناد به اینکه ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است تصریح کرد: دولت در تنظیم بازار مسکن نقش مهمی دارد، اما متاسفانه تمامی انتقاد‌ها متوجه صنف مشاور املاک می‌شود و با دلیل اینکه رابطه مستقیم بین افزایش قیمت مسکن و افزایش میزان کمیسیون معاملات وجود دارد، علت گرانی را مشاوران املاک اعلام می‌کنند، ولی این تصور اشتباه است و نباید آدرس غلط به مردم داد.

قلی‌خسروی با اشاره به اینکه مالکیت امری محترم است و در اسلام محترم‌تر گفت: قیمت مِلک را مالک تامین می‌کند نه واسطه و مشاور املاک؛ از سوی دیگر عرضه و تقاضا در بازار نقش زیادی دارد و در حال حاضر میزان عرضه در بازار مسکن از تقاضا پیشی گرفته است و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده بودند به دلیل کاهش قیمت‌ها برای فروش اقدام کردند بنابراین قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است و در اینجا نقش اصلی را خود مردم دارند.

وی با بیان اینکه مردم اختیار اموال خودشان را دارند گفت: اما نباید اینگونه باشد که صاحب ملک قیمت نامتعارف و بسیار بالاتر از ارزش ملکش را تعیین کند؛ گرچه این به خاطر جو روانی که در بازار ایجاد شده بود اتفاق افتاد و در واقع یک توهم از سوی متولیان این حوزه در مردم ایجاد شد که قیمت‌های نامتعارف برای املاک خود درنظر بگیرند.

 افزایش نامتعارف قیمت املاک باعث خروج ارز و سرمایه از کشور شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یکی از تبعات افزایش نامتعارف قیمت املاک را خروج ارز از کشور عنوان کرد که باعث افزایش میل و استقبال جامعه برای خرید ملک در خارج از کشور شده است به طوریکه در بعضی از کشور‌ها بیشترین خریداران مسکن، ایرانی‌ها هستند و این به معنای خروج سرمایه و ارز از کشور است که یکی از تبعات جهش ناگهانی قیمت در املاک است.

قلی‌خسروی با تاکید بر ضرورت سیاست‌گذاری و اِعمال سیاست‌های درست در حوزه مسکن گفت: برای بسیاری از کالا‌های اساسی و مواد ضروری، ستاد تنظیم بازار داریم و به نظر من برای مسکن نیز باید ستاد تنظیم مسکن داشته باشیم و باید چنین ستادی تشکیل شود و من از دستگاه‌های نظارتی خواستارم تا با ورود به حوزه‌های خودرو و مسکن، بازار را کنترل و تنظیم کنند و از ورود افرادی که با ورود و خروج به بازار مسکن باعث ایجاد نوسانات شدید در قیمت‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی انجام کار‌های بزرگ عمرانی مانند سدسازی، ساخت فرودگاه و جاده را به دولت و کار‌های کوچک را به مردم واگذار کرده است، تصریح کرد: پس چگونه برخی نهاد‌های دولتی هلدینگ‌های بزرگ ساختمانی را در دست دارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص طرح‌های مسکن ملی و مسکن مهر گفت: ماده ۳۱ قانون اساسی دولت‌ها را موظف به تهیه مسکن برای اقشار کم درآمد کرده است، بنابراین در صورت قصور دولت در این خصوص، مشکلاتی در بازار ایجاد می‌شود، در سال‌های اخیر، تنها در اواخر دولت دوازدهم مسکن ملی مطرح شد و امیدواریم تا پایان سال این مسکن‌ها تحویل داده شود، البته نباید فراموش کرد که در این دولت نیز کار‌هایی انجام شده است، اما ضعیف عمل کرده است.

قلی‌خسروی در ادامه گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت فعال شدن صنعت اجاره در کشور تصریح کرد: صنعت اجاره باید در کشور فعال شود و باید برای افرادی که در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند و سرمایه خود را در قالب اجاره مسکن، در اختیار جامعه قرار می‌دهند امتیازات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و یارانه داده شود و سیاستی اعمال کنیم تا از سرمایه‌های مردم در این حوزه استفاده کنیم.

وی در ادامه به مالیات خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی سابقه طولانی در سایر کشور‌ها دارد، اما در کشور ما با اینکه دو بار هم مصوبه مجلس شده است تاکنون به‌طور کامل اجرا نشده است، چون بخش اعظم خانه‌های خالی برای بانک‌ها و سازمان‌هاست نه برای مردم.

رییس اتحادیه مشاور املاک با استناد به آمار وزارت راه و شهرسازی در خصوص معاملات انجام شده در حوزه مسکن گفت: آذر ماه امسال رکورد رکود بازار مسکن در ۹ سال اخیر شکسته شد و دلیل آن کاهش توان خرید مردم است و در تهران در ۱۰ ماه اخیر ۱۸۱ هزار و ۴۹۹ معامله انجام شده است که این رقم در مقایسه با تعداد ۱۴هزار واحد صنفی مشاور املاک، عدد بسیار پایینی است، یعنی بطور متوسط، ماهانه کمتر از ۲ معامله در هر واحد صنفی انجام شده است واین به معنای رکود شدید بازار مسکن است.

منبع: میزان
  • ناشناس ارسالی در

    به نظرم صحبت های آقای خسروی درست است

  • ناشناس ارسالی در

    سلام آفرین جمله قشنگی رافرموده اندیک عده بافروش املاک باقیمت بالااقدام تبدیل ریا ل به دلارواقدام به خریدمسکن درکشورهای غر بی وخروج ارزازکشورکردند

  • ايراني ارسالی در

    دروغ كه قيمت پايين بيايد چرا كه مصالح در حال بالارفتن است گرچه قشر ضعيف ديگر خانه گرفتن را در خواب هم نمي تواند ببيند حق يك ايراني داشتن مسكن تحصيل كار مي باشد ولي هرسه در خواب و خيال است علت خودكشي ها و بدبختي ها و ...

  • هالو ارسالی در

    کشکی حرف زدند در ایران گواهی نامه نمیخوا د چهل سال است که در سدا و صیما مردم ایرا ن را شادترین و باهوشترین و...تازه هر که گوی سبقت را در چرت گویی برباید حسن خلق ه م میگیرد .ذرت ذرت ذرت قیمت مسکن کاهش یاف ت.

  • ناشناس ارسالی در

    تو موادی که میکشی احتمالا پشگل قاطی کردن که مخت اینجوری کار میکنه

  • محمد ارسالی در

    سلام
    آخه بزرگوار با این وضعیت قیمت مصالح و زمین روی چه حسابی میگی قیمت مسک ن ریزش داره؟
    برای چی خبر کذب و محا ل پخش میکنید؟
    والا مردم عقل دارند. ..

  • احمد ارسالی در

    دمت گرم آقای خسروی . همین فرمون بری جلو ،، دعای خیر خیلی ها که خونه ندارند پشت س رت هست.

  • ناشناس ارسالی در

    اقای خسروی درست گفته اند با قیمت مصالح ا مروز بیشتر از متری۸ تومن نمیشه اون اقایا ن که ساز مخالف میزنند احساس خطر میکنند.

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ کس حاضر نیست مالی که 2 خریداری کردند را 1 بفروشه

    • محمد ارسالی در

      جناب وقتی مجبور باشه حتی اگه ۳هم خریده باشه ۱ میفروشه

  • سعید ارسالی در

    سلام و ادب
    جناب آقای محترم ، شما بر چه اساس این حرف را می زنید ؟ از خدا نمیترسید که خدای ناکرده کسی خانه اش را به امید حرف شما بفروشد و منتظر ارزانی باشد و بی خانمان شود؟؟؟ در تمام عمر این مملکت ،کجا مسکن چهل درصد ریزش داشته است؟؟؟؟؟ چه کسی مالی که گران خریده است را ارزان می فروشد؟؟؟

  • جواد ارسالی در

    بورس که نیست شبانه دستبرد بزنید به مال مردم
    خونه دیگه دراختیا ر دولت نیست

  • حمید ارسالی در

    این نظرات کارشناسی رو از کجا ، با کدوم‌ا ستدلال و دلیلی مطرح می کنید ؟ وقتی قیمت زمین ، مصالح ، کارگر و هزینه و ... روز ب ه روز افزایش پیدا می کنه چطور قیمت مسکن پایین میاد ؟ یه قیمت تخم مرغ رو پایین ب یارید از خورد و خوراک که ارزش پولی زیادی نداره شروع کنید ، پیش بینی های اینچنینی برای خواب های شیرین مردم کنار بگذارید ، در به در دنبال خرید یه آپارتمان کوچک هس تم مالکین هر روز قیمت رو نسبت به دیروز ب الاتر می برن 😑

  • علیرضا ارسالی در

    هزینه ساخت یک واحد در هر نقطه از تهران ، با مصالح و لوازم ساختمانی درجه یک ایرانی متری 6 میلیون هم نمی شود می توانم با نام و مبلغ جز به جز حساب کنم

  • جمشید ارسالی در

    سلام من نمیدونم اینا که نشستن و هی میگن مسکن ارزون میشه کجا دارن زندگی میکنن آخه مگه میشه مصالح و عوارض ساخت مسکن قیمتش بالا بره وبالا باشه بعدش بگیم مسکن ارزون میشه آخه بی تدبیری واطلاعات خلاف واقع رو نشر دادن تا کی

  • هوشنگ صراطی ارسالی در

    این آقای خسروی خودش دلال است ملکاشو فروخته الان می خواد بخره

  • محمد ارسالی در

    دانشمند ۸ میلیون هزینه یک متر مربع ساخت! تهران بکنار درجاهای دیگر، این مبلغ حدود ۷۰ درصد قیمت آپارتمان است! با این حرفها دودستی چسبیدی به میزت و حتی فکر نمیکنی چی گفتی!

  • ناشناس ارسالی در

    منکه از خدامه ارزون بشه ولی با این وضع د الار فک نمیکنم تازه مسکن از بازارای دیگه عقبه چطور ارزون بشه.تازه ساخت و سازم که تعطیل شده.وقتی چیزی کمبود باشه خب معلوم ه قیمتشم بالاتر میره

  • نیکی ارسالی در

    بابا راست میگین مصالح گران میگین بابت گر انی دلار ولی زمین که از خارج وارد نمیشه چرا گران

  • حسن ارسالی در

    نظر اقای خسروی درسته شما که مخالف هستین حتما ملک بالا خریدین دوست ندارین بیاد پا یین . دلار ۳۳هزارتومنی شده ۲۳ هزارتومان میدونی یعنی چی صبر کنید . دلار تصویب بد ه ،همیشه ملک اخر همه گران و اخر همه ارزا ن میشود، ۴۰درصد کاهش مسکن صددرصده اونم ب ا رکود شدید ۵ساله صبر کنید و ببینید

  • کورش ارسالی در

    سلام
    مسئله خیلی ساده هست؛
    بر ای دلخوشی من و شما دارند این حرفا رو میز نند،آقای رئیس مشاوران املاک تهران ؛
    لطفا بفرمائید کجای تهران مالکان محترم املاکشان رو به حراج گذاشته اند بلکه بن ده
    بی خانمان با ۵۰ سال سن و ۲ تا فرزند بزرگ بتونم یه آلونک بخرم؟

ارسال نظر