|
کدخبر: 146160

۱۸ دی؛ آغاز ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی

مرحله سوم ثبت نام متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه ادامه دارد.

راه و مسکن ۱۸ دی؛ آغاز ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی

در شرایطی که حدود ۸۰ درصد از ظرفیت قبلی مسکن ملی تعیین تکلیف شده، بعد از حذف بدحسابها از ساعت ۱۰ صبح فردا پنج شنبه ۱۸ دی ماه سومین مرحله با ثبت نام از متقاضیان جدید آغاز می‌شود؛ همچنین پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون و کاهش سود آن از ۱۸ به ۱۲ درصد ارائه شده که قرار است امروز بررسی شود.

طرح اقدام ملی مسکن در قالب ۴۰۰ هزار واحد (بجز تفاهمنامه با دستگاههای دولتی) تعریف شده که ۱۰۰ هزار آن در بافتهای فرسوده، ۱۰۰ هزار در بنیاد مسکن و ۲۰۰ هزار در شهرهای جدید قرار دارد. در واقع ۳۰۰ هزار واحد جدید در مناطقی غیر از بافتهای ناکارآمد باید ساخته شود.

از این تعداد تا کنون ۲۴۰ هزار نفر تعیین تکلیف شده‌اند که ۱۸۵ هزار نفر افتتاح حساب و ۱۲۸ هزار نفر واریز وجه اولیه به میزان ۴۰ میلیون تومان را انجام داده‌اند. به سایر افراد هم زمین واگذار شده که در حال ساخت هستند. با این حساب ۸۰ درصد ظرفیت اعلامی تعیین تکلیف شده‌اند.

در فراخوانهای قبلی ثبت نام حدود ۴۶۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند و با توجه به ۲۴۰ هزار متقاضی تعیین تکلیف شده، ۲۲۰ هزار نفر که واریز وجه نداشتند حذف شده‌اند. به دنبال حذف این افراد، وزارت راه و شهرسازی مرحله سوم ثبت نام متقاضیان را از ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه انجام می‌دهد. متقاضیان باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و با توجه به شرایط اعلامی نسبت به نام نویسی اقدام کنند.

عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متاهل و یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سکونت پنج ساله در شهر یا شهرهای اطراف مورد تقاضا، نداشتن چک برگشتی یا تسهیلات معوقه، توانایی تامین هزینه ساخت و پرداخت اقساط ماهیانه، امکان سپرده‌گذاری ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شروط ثبت نام است.

وام طرح اقدام ملی مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات حداکثر ۱۲ سال است. پیشنهاد افزایش مبلغ وام تا ۱۵۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود این وام به ۱۲ درصد ارائه شده که بر اساس منابع بانک مرکزی در حال بررسی است و امروز ۱۷ دی ماه قرار است در این خصوص تصمیم گیری شود.

بر اساس اعلام بانک مسکن تا کنون ۳۰۴ پروژه در قالب ۲۴ هزار و ۹۹ واحد به بانک معرفی شدند که بر اساس تازه‌ترین آمار، ۷۵ پروژه در قالب ۷ هزار و ۷۷۶ واحد به دفترخانه ارسال شدند و با آنها انعقاد قرارداد شده است.

مرحله سوم نام نویسی در ۱۸۳ شهر واقع در ۱۹ استان شامل ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان‌غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان‌رضوی و هرمزگان برنامه‌ریزی شده است. البته احتمالا شهر جدید پردیس در استان تهران در این مرحله از ثبت نام قرار نخواهد داشت؛ چرا که ظرفیت ۲۶۰۰ واحد ثبت نامی این شهر در مراحل قبلی تکمیل شده است.

افراد واجد شرایطی که به دلیل عدم واریز وجه در مراحل قبلی حذف شدند با توجه به سبز بودن فرم «ج» خود دوباره می‌توانند در مرحله سوم نام نویسی کنند.

همچنین متقاضیانی که به دلیل انتخاب شهر محل تقاضا، انصراف داده یا رد درخواست شده‌اند، می‌توانند در زمان اعلامی طی پیامک با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی www.tem.mrud.ir نسبت به تغییر شهر محل تقاضای خود بر اساس شرایط اعلامی از سوی این وزارت در اطلاعیه‌های بعدی اقدام کنند.

طرح اقدام ملی مسکن در قالبهای مختلفی شامل ثبت نام، مشارکت با سازندگان، خودمالکی و تفاهمنامه با دستگاههای دولتی اجرا می‌شود.

بر اساس اعلام محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ تا کنون ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی آغاز شده که شامل واحدهای مسکونی ملی موضوع تفاهمنامه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز می‌شود.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‌جمهوری کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. نخستین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین نرخ این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد که البته با توجه به کیفیت سازه‌ها در مناطق مختلف، قیمتها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول و دوم به پایان رسیده است.

مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد و به پایان رسید. مرحله سوم ثبت نام از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر