|
کدخبر: 145227

چطور پول دست صاحبخانه را زنده کنیم؟

مستاجر‌ها می‌توانند پول پیش خانه خود را بیمه کنند. اگر صاحبخانه در پایان قرارداد اجاره، پول پیش را به مستاجر برنگرداند، شرکت بیمه آن را جبران می‌کند.

راه و مسکن چطور پول دست صاحبخانه را زنده کنیم؟

مستاجران وضعیت عجیبی دارند؛ زحمت جابه‌جایی هر ساله، اسباب‌کشی، چانه‌زدن با صاحبخانه و پرداخت اجاره ماهیانه کم دردسر بودند؟

از وقتی نرخ اجاره بالا رفته، حالا مستاجر‌ها با دردسری جدید روبه‌رو هستند و احتمالا باید بابت برگشتن پولی که دست صاحبخانه می‌سپارند نگران باشند. چون صاحبخانه‌ها درحال‌حاضر پول پیش را از دست مستاجر می‌گیرند و آن را در بازار‌هایی مثل بورس، طلا و دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر اتفاقی رخ دهد و صاحبخانه سرمایه‌اش را ببازد، چه بلایی سر مستاجر می‌آید؟

اگر خدای نکرده اتفاقی برای صاحبخانه رخ دهند و بازماندگان درگیر کار‌های اداری انحصار ورثه شوند چی؟ برای همین شرکت‌های بیمه‌ها طرحی خاص دارند که شاید کمی عجیب به‌نظر برسد، اما در اوضاع فعلی تقریبا کاربردی به‌نظر می‌رسد. می‌گوییم تقریبا، چون دقیقا مانند هر خدمات دیگری که بابت خرید آن پول پرداخت می‌کنید، بیمه ودیعه مسکن مستاجران هم معایبی دارد.

مثلا پول پیش را تا سقف مشخصی بیمه می‌کنند و در زمان پرداخت بیمه، درصدی از پول پیش را برمی‌گردانند. به‌هرحال وقتی زمان قرارداد اجاره‌تان به پایان رسید می‌توانید کمی خاطرجمع باشید که همه پول پیش خانه‌تان از دست نمی‌رود.

بیمه مستاجر؛ پول پیش را از صاحبخانه پس بگیرید

هزینه رهن خانه عجیب و غریب شده. قبلا با ۵۰ میلیون تومان پول پیش گزینه‌های زیادی برای اجاره خانه پیش رویمان بود، اما حالا با افزایش مبالغ رهن و اجاره، سپردن این همه پول به صاحبخانه به خودی خود ریسک زیادی دارد. به خصوص اگر صاحبخانه در این مدت فوت کند و شما بمانید و انتظار برای کار‌های انحصار ورثه. یکی از شرکت‌های بیمه، طرحی با عنوان بیمه ودیعه مسکن یا بیمه مستاجر دارد.

در این طرح مستاجر‌ها می‌توانند پول پیش خانه خود را بیمه کنند. اگر صاحبخانه در پایان قرارداد اجاره، پول پیش را به مستاجر برنگرداند، شرکت بیمه آن را جبران می‌کند.

بیمه مستاجر؛ شرایط خرید و پوشش‌ها

مستاجر‌ها حداکثر یک ماه بعد از امضای قرارداد اجاره خانه، می‌توانند برای خرید بیمه ودیعه یا مستاجر اقدام کنند. این بیمه برای واحد‌های مسکونی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و برای واحد‌های تجاری تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه مسکن را پوشش می‌دهد و احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد. البته یکی از نمایندگی‌ها می‌گوید بیمه ودیعه مسکن سقف ندارد و صرفا باید رقم متعارفی باشد. از شرایط بیمه می‌توان به این مورد اشاره کرد که قرارداد اجاره حتما باید سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و قولنامه دستی قابل قبول نیست. همچنین در موارد تمدید قرارداد اجاره، دوباره باید قرار داد جدید تنظیم و در سامانه ثبت شود. از دیگر شرایط بیمه مستاجر این است که در طول دوره قرارداد هر مبلغی را که ماهانه به صاحبخانه پرداخت می‌کنید، باید رسید آن را نگه دارید تا شرکت بیمه بتواند به آنها استناد کند.

بیمه مستاجر؛ نحوه جبران خسارت و قیمت

اگر صاحبخانه بعد از پایان دوره قرارداد اجاره، پول پیش را برنگرداند، مستاجر تا یک ماه فرصت دارد موضوع را به شرکت بیمه اعلام کند.

در صورت اختلاف مستاجر با صاحبخانه، ۸۰ درصد مبلغ ودیعه مسکن بلافاصله توسط شرکت بیمه به مستاجر پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد باقی مانده هم زمانی که شرکت بیمه توانست پول را از صاحبخانه بگیرد به مستاجر پرداخت خواهد کرد.

هزینه خرید بیمه مستاجر بستگی به مبلغ پول پیش دارد و با فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود. پیگیری‌های ما از یک نماینده بیمه نشان داد حق بیمه ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیونی تقریبا حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها