|
کدخبر: 144469

اختصاصی گسترش‌نیوز:

چرا بیکاری جوانان بالاست؟

مقررات دست و پاگیر دولتی اعم از بیمه و مالیات و همچنین تزریق عدم قطعیت‌های متناوب توسط نهاد دولت به بازار، از جمله دلایل اصلی پایین آمدن سطح اشتغال جوانان است.

اقتصاد چرا بیکاری جوانان بالاست؟

همه می‌پرسند که چرا این روزها پیدا کردن کار تا این حد برای جوانان مشکل است؟

سه دلیل اصلی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد: نخست مهارت‌های نامرتبط، دوم مقررات دولتی و سوم عدم قطعیت!

 بیکاری جوانان می‌تواند تا حدودی ناشی از عدم تناسب مهارت‌های آن‌ها با انتظارات کارفرماها باشد. جوانان به طور طبیعی دارای سطح تجربه و آموزش کمتری هستند، اما حتی اشخاص دارای مدارج دانشگاهی هم ممکن است متوجه شوند که مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را ندارند.

کاریه

دولت‌ها می‌توانند به بخش آموزش یارانه دهند و با اهدای وام و کمک هزینه تحصیلی موجب شوند افراد بیشتری به تحصیل مشغول شوند اما این تضمینی برای پیدا کردن شغل نیست.

دوم: مقررات دولتی و مالیات‌ها هم می‌توانند بخشی از مسئله باشند. قوانینی مانند حداقل دستمزد، اضافه‌ کار، مالیات بر درآمد، قوانین بیمه درمانی و بیمه بیکاری هزینه استخدام نیروی کار را برای کارفرما افزایش می‌دهد. در نتیجه آن کارفرماها افراد کمتری را استخدام می‌کنند. بعضی ازین هزینه‌ها احتمالا در ابتدا شفاف نیستند. مثلا مقرراتی که استخدام و اخراج افراد را سخت‌تر می‌کند. چرا این قوانین باعث بیکاری بیشتر می‌شوند؟

 بیایید این وضعیت را با قرارهای رمانتیک مقایسه کنیم! فرض کنید هر قراری که با کسی می‌گذارید به ازدواج منتهی شود. آیا هرگز سر قراری خواهید رفت؟ بعید می‌دانم. مشابه آن برای شرکت‌هایی که تمایل به استخدام افراد بیشتری دارند منتهی نگران هستند که نتوانند در صورت لزوم اخراجشان کنند. شرکت‌ها دوست ندارند ریسک کنند. بنابراین افراد جوان کمتری استخدام می‌کنند که سابقه کار و تجربه چندانی ندارند.

در نهایت دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است یک کارفرما احساس اطمینان نسبت به آینده نداشته باشد. مثلا در حال حاضر ما( آمریکا) رشد اقتصادی کندی را پس از یک بحران اقتصادی بزرگ تجربه می‌کنیم.

 مثلا اصلاح نظام درمان را در نظر بگیرید. لایحه جدید بیمه درمانی ارائه شده بسیار طولانی بوده و بحث‌ها و پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری در مورد آن و تاثیرش بر هزینه کار وجود دارد. همه این‌ها موجب تزریق عدم قطعیت می‌شود که کارفرماها را در استخدام محتاط‌تر می‌کند.

این سه، یعنی عدم تناسب مهارت‌ها، مقررات و عدم قطعیت سه دلیل بالقوه هستند که چرا پیدا کردن شغل برای جوانان اینقدر مشکل است. هر سه تای این‌ها یک عامل مشترک دارن: دولت!

 دخالت‌ها هرگز باعث بهبود نبوده‌اند یا برعکس، اوضاع را بدتر می‌کنند. مسئله بیکاری راحت‌تر حل می‌شد اگر دولت از این فرایند خارج می‌شد و به پروسه رشد اقتصادی و نهاد بازار آزاد اجازه تولید مشاغل بیشتر و ایجاد رفاه می‌داد.

پروفسور کاریه کورکس

استاد دانشگاه ایالتی فلوریدا

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها