|
کدخبر: 310448

۳۵ درصد خودروها بدون معاینه فنی هستند/طرح جدید پلیس از ابتدا اجرا می شد

عباس مجیدی‌نژاد گفت: طرح جدید پلیس که برای برخورد با وسایل نقلیه دودزا، ناایمن و فاقد معاینه فنی در تهران اعلام شده درست است و از ابتدا اجرا می‌شد.

خودرو ۳۵ درصد خودروها بدون معاینه فنی هستند/طرح جدید پلیس از ابتدا اجرا می شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از آغاز اجرای طرحی جدید برای برخورد با وسایل نقلیه دودزا، ناایمن و فاقد معاینه فنی در تهران  و ابطال آنی معاینه فنی خبر داده است و  در آن عنوان کرده که از این پس «پلاک اعزام به تعمیرگاه» در تهران نخواهیم داشت. برای بررسی این موضوع و اینکه چقدر اجرایی شدن این طرح امکان پذیر است به سراغ ریس هیات مدیره انجمن صنفی مرکز معاینه فنی تهران رفتیم.

عباس مجیدی‌نژاد، در گفت‌وگو با تیتر کوتاه درباره شرایط این طرح تشریح کرد:  طرحی جدید برای برخورد با وسایل نقلیه دودزا، ناایمن و فاقد معاینه فنی در تهران اعلام شده است و باید گفت این موضوع از ابتدا اجرا می‌شد؛ در واقع برای معاینه فنی دو استاندارد وجود دارد، ۹۱۸۱ که در مراکز معاینه فنی در زمان بازدید خودرو صورت می‌گیرد و در ادامه آن در طول زمانی که خودرو در چرخه حمل‌ونقل است استاندارد ۹۱۸۲ فعال می‌شود که پلیس راهور متولی آن خواهد بود. اگر خودرو در شهر باشد توسط شهرداری و اگر برون‌شهری باشد در حیطه کاری حمل‌ونقل جاده‌ای قرار می‌گیرد. همچنین حوزه‌ای ایمنی ترافیک هر استان، دودزا بودن وسیله را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 وی افزود: شاید خودرویی هم مورد استفاده قرار بگیرد که معاینه فنی نداشته باشد، این در حالی است که ۳۰ تا ۳۵ درصد از خودروها معاینه دریافت نمی‌کنند و ندارند. از طرفی به دلیل مصالح و موانع اجتماعی که در حوزه حمل کالا و مسافر (پلاک قرمز) و واکنش‌های که در آینده می‌رسد، متولیان امر همراه اغماض با موضوع برخورد کردند. خود متولیان هم آن تلاش کافی را برای اجرای طرح های این چنینی ندارد چراکه می‌دانند اگر جلوی خودروهای پلاک قرمز گرفته شود راننده های آن معترض می‌شوند. طرح‌ریزی این نوع برخورد با متخلفین قابل اجراست اما اجرایی‌شدن یا نشدن آن مسئله مهم‌تری است.

 مجیدی‌نژاد تصریح کرد: حوزه فعالیت انجمن معاینه فنی است و زمانی که خودرویی وارد معاینه فنی شد فرایند تعیین تکلیف آن آغاز می‌شود. خودرویی که وارد چرخه شده است بسته به فضای استفاده (برون‌شهری - درون‌شهری) پلیس‌راه و یا سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای داخل شهر هم حمل‌ونقل شهرداری و پلیس راهنمایی‌ورانندگی متولیان تصمیم‌گیری هستند. بعد از اعطای معاینه فنی وظیفه ستاد معاینه فنی نیست که دودزا بودن یا نبودن خودروها را بررسی کند. بعد از خروج خودرو از مراکز معاینه فنی هیچ دسترسی به آن وجود ندارد.

 

عباس

 وی در پایان گفت: به‌کرات دیده شده که خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول جرایم سنگین شده‌اند. چراکه دوربین‌های کلان‌شهرها به طور خاص تهران فعال است. اگر به سایت اتحادیه حمل‌ونقل همگانی مراجعه کنید هر روز افراد مختلفی (پلاک شخصی و عمومی) مراجعه می‌کنند، تا جرایم معاینه فنی (هر ۲۴ ساعت به‌روزرسانی می‌شود) را پرداخت کنند. پس این موضوع سالیان سال وجود داشته حتی از همین بابت خودروهای بودند که ۱ تا ۲ میلیون تومان جریمه داشتند.

طرح های بسیاری برای جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی به مرحله‌ای اجرا رسیده است، موضوع قابل بحث نحوه اجرا و تداوم آن است. با این حال پیگیری های تیتر کوتاه از پلیس راهنمایی و رانندگی بی نتیجه ماند، باید گفت که این پایگاه خبری همواره پذیرایی پاسخ متولیان امر خواهد بود.

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها