|
کدخبر: 217293

آنچه باید درباره باتری خودرو بدانید

آنچه باید درباره باتری خودرو بدانید را در این گزارش گرد آوری کرده ایم.

 اصولا هر زمان که باتری نیاز به بررسی یا تعویض داشته باشد به تعمیرگاه می رویم تا مشکل را برطرف کنیم اما  در بسیاری از مواقع می توان آن را مدیریت کرد. رعایت نکات ایمنی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و بسیار مهم است که از خطرات آن آگاه باشید تا بدانید چه کاری را نباید انجام دهید.

دلیل اصلی خطرناک بودن باتری‌ها در صورتی که نمی‌دانید با چه چیزی سر و کار دارید این است که حاوی مواد خطرناکی هستند و در حین نصب در ماشین به سیستم برق متصل هستند.

چه چیزی باتری‌ خودرو را به قطعه ای خطرناک تبدیل می‌کند؟

اتصال کوتاه الکتریکی: این یکی از خطراتی است که اکثر ما از آن آگاه هستیم، زیرا احتمالاً وقتی به یک باتری خالی دست می زنیم، دچار برق گرفتگی می شویم. هنگامی که کابل‌های جامپر به اشتباه به باتری خودرو متصل می‌شوند، جرقه‌هایی که می‌بینیم توسط جریان الکتریکی ایجاد می‌شوند که می‌دانیم می‌تواند شوک  به بدن وارد کند!

اسید سولفوریک: اسید باتری حاوی مایعات خورنده و سمی است که در تماس با پوست می‌تواند باعث سوختگی و سوزش شود. توصیه می شود از دست زدن به آن یا ریختن آن روی لباس خودداری کنید، زیرا باعث آسیب شدید می‌شود. مراقب پاشیدن آن باشید، زیرا در صورت تماس با چشم می‌تواند باعث کوری شود. از تنفس هر یک از بخارات خودداری کنید، زیرا سمی هستند و می‌توانند به ریه‌ها و غشا‌های مخاطی آسیب برسانند.

هیدروژن: یک سوخت بسیار واکنش‌پذیر، زمانی که اتم‌های هیدروژن با اکسیژن مخلوط می‌شوند، پتانسیل واکنش شدیدی وجود دارد که منجر به آزاد شدن انفجاری انرژی می‌شود. در حالی که هیچ خطری برای واکنش هیدروژن و اکسیژن در دمای اتاق وجود ندارد، زیرا برای احتراق به دمای بالاتری نیاز دارد، زمان زیادی نمی‌برد و فقط یک جرقه کوچک می‌تواند واکنشی را ایجاد کند که می‌تواند باعث انفجار یا آتش سوزی شود.

هنگام کار در حین رانندگی، هیدروژن و اکسیژن در داخل باتری تولید می‌شود. این گاز‌ها همچنین ممکن است در صورت اختلال در باتری منتشر شوند، بنابراین بسیار مهم است که مراقب باشید و هرگونه شعله یا اشتعال را از باتری دور نگه دارید.

حتی باتری مرده خودرو نیز در صورت عدم استفاده می‌تواند خطرناک باشد چرا که هنوز حاوی مواد شیمیایی است و می‌تواند یک خطر زیست محیطی باشد. اگر به تعمیرات خودرو علاقه‌مند نیستید، اگر نیاز به تعویض باتری دارید، بهتر است آن را به نزدیکترین مرکز خدمات سوپا کوییک ببرید، جایی که آن‌ها با خیال راحت بازیافت یا دور بریزند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها