|
کدخبر: 205815

صفر تا صد خودروی کوییک r سایپا (مشخصات فنی)

حدود یک سال بعد از عرضه کوییک معمولی به بازار خودرو کشور توسط شرکت سایپا، ناگهان پارس خودرو تصمیم گرفت تا نسخه دو رنگ کوییک را با نام کوییکr به لیست تولیدات خود اضافه کند و اثر تحریم ها و قطع همکاری با کمپانی‌هایی مثل برلیانس و کیا روی کسب و کار خود را تا حدودی کاهش دهد.

خودرو صفر تا صد خودروی کوییک r سایپا (مشخصات فنی)

کوییک آر یکی از محصولات خانواده x۲۰۰ یا همان کیو ۲۰۰ سایپا به شمار می‌رود که روی پلتفرم ارتقایافته پراید تولید می‌شوند و از لحاظ فنی و ساختاری با سایر تولیدات این خانواده مثل تیبا و ساینا تفاوتی ندارد. در ادامه به طور کامل مشخصات فنی کوییک r ، امکانات کوییک آر، تجربه رانندگی و سایر ویژگی‌های مهم این هاچبک شهری را به اطلاع شما خواهیم رساند.

طراحی ظاهری کوییک R

کوییک-سایپا

شرکت سایپا بعد از عرضه تیبا تصمیم گرفت مدل هاچبک این خودرو را با نام تیبا ۲ به لیست تولیدات خود اضافه کند. پس از آن نیز با استفاده از ساختار و پلتفرم تیبا ۲ یک خودروی جدید به نام کوییک را در اواخر سال ۹۵ رونمایی کرد که از لحاظ استایل کلی بدنه تفاوت چندانی با تیبا هاچبک نداشت اما نمای پشت و جلو آن به طور کامل تغییر کرده بود. در نتیجه این تحولات ظاهری، میزان رضایت مشتریان از طراحی بدنه کوییک نسبت به خانواده تیبا بسیار بیشتر شد؛ به نحوی که در حال حاضر اکثر مشتریان کوییک را یکی از محصولات نسبتا جذاب سایپا می‌دانند و از فرم ظاهری آن به عنوان یک هاچبک اقتصادی تولید داخل تقریبا رضایت دارند.

البته قطعا این خودرو در مقایسه با محصولات جدید خارجی و چینی خیلی زیبا نیست و عدم هماهنگی زیادی بین بخش‌های مختلف آن مشاهده می‌شود.

 کوییک r نیز در واقع همان کوییک معمولی است با این تفاوت که بخش‌هایی مثل سقف، قاب آینه‌های جانبی و قطعه دیفیوزر مانند زیر سپرها، حالا به رنگ متمایز عمدتا قرمز درآمده است. باید به اطلاع برسانیم که در حال حاضر مشتریان می‌توانند کوییک آر را در رنگ‌بندی‌های سفید - قرمز، مشکی - قرمز و یا قرمز - مشکی خریداری کنند. در بحث طراحی ظاهری از جهات دیگر اختلاف چندانی بین نسخه R با کوییک معمولی وجود ندارد.

پس از ورود به کابین کوییک آر هم متوجه تریم دو رنگ فضای داخلی خواهید شد؛ به نحوی که بخش‌هایی مثل قاب کنسول میانی، داشبورد و بازویی رودری‌ها به رنگ قرمز درآمده و جلوه‌ای نسبتا اسپرت‌تر به کابین کسل‌کننده و قدیمی این هاچبک سایپا بخشیده است.

کوییک-سایپا۱

جنس داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک خشک نسبتا بی‌کیفیت ساخته شده که از لمس آن حس نسبتا ناخوشایندی در ذهن شکل می‌گیرد. در مورد فضای داخلی هم باید گفت کوییک نسبت به خانواده پراید فضایی نسبتا جادارتر را در اختیار سرنشینان ردیف دوم خود قرار می‌دهد و دو نفر با قد متوسط می‌توانند به راحتی روی صندلی‌های ردیف دوم بنشینند. درون صندوق عقب این خودرو هم فضایی در حد ۲۲۵ لیتر وجود دارد که چندان وسیع نیست و تنها می‌تواند نیازهای مسافرتی یک زوج جوان را پاسخگو باشد.

مشخصات فنی کوییک R

کوییک-سایپا۲

همان طور که اشاره شد کوییک آر از لحاظ فنی هیچ‌گونه اختلافی با کوییک معمولی ندارد و همان پیشرانه هشت سوپاپ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر را درون محفظه موتور خود نصب کرده است. این موتور که در لیست تولیدات سایپا و مگاموتور با کد m۱۵ شناخته می‌شود، در اصل نمونه تقویت شده و افزایش حجم یافته موتور پراید بوده که ظرفیت سیلندرهای آن از حدود ۱.۳ به ۱.۵ لیتر افزایش پیدا کرده است. همچنین توان خروجی آن هم به ۸۷ اسب بخار رسیده که در نتیجه نسبت به پراید قدرت تقریبا مطلوب‌تری را از خود به نمایش خواهد گذاشت. حداکثر گشتاور این پیشرانه برابر ۱۲۸ نیوتن متر است و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال آن به سمت چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کوییک آر طبق ارزیابی‌های غیررسمی حدود ۱۳ ثانیه است و نهایتا می‌توان با این هاچبک شهری ۱۰۶۵ کیلوگرمی تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفت. از نظر مصرف سوخت هم باید بدانید که برای پیمایش مسافتی برابر با ۱۰۰ کیلومتر، کوییک آر نیاز دارد تا به طور متوسط حدود ۷.۱۴ لیتر بنزین مصرف کند.

مشخصات-کوییک

از لحاظ کیفیت سواری و تجربه رانندگی هم باید به اطلاع برسانیم که سیستم تعلیق کوییک r نسبتاً خشک بوده و در ناهمواری‌ها کوبش‌های محسوسی را به‌خصوص در ردیف عقب به وجود خواهد آورد. میزان ورود صدا به کابین هم نسبتا زیاد و ناخوشایند است. بنابراین سرنشینان این خودرو خصوصا افراد حاضر در ردیف دوم، خیلی نسبت به آسایش سواری کوییک آر رضایت نخواهند داشت. البته باید یادآوری کنیم که کیفیت سواری کوییک آر نسبت به خانواده پراید بهتر شده و لذت بیشتری را برای سرنشینان فراهم خواهد کرد.

پایداری کوییک هم نسبت به پراید بیشتر بوده و تعادل بهتری در عبور از پیچ‌ها با این خودرو احساس خواهد شد. دلیل این امر را هم می‌توان به افزایش وزن و اصلاحات جزئی صورت گرفته روی شاسی نسبت داد. قدرت موتور کوییک چندان زیاد نیست و بنابراین خیلی نباید نگران منحرف شدن بخش عقب خودرو در عبور از مسیرهای منحنی شکل بود. اما با این حال به دلیل ساختار قدیمی شاسی و عدم به‌کارگیری استانداردهای روز دنیا در طراحی خودروهای خانواده ایکس ۲۰۰ سایپا و خصوصا فقدان سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، بهتر است از حرکت پرشتاب و دور زدن‌های ناگهانی با این خودروها تا حد امکان خودداری کنید.

کوییک-سایپا۳

امکانات رفاهی و ایمنی کوییکr

مهم‌ترین آپشن‌های کوییک آر در موارد زیر خلاصه می‌شود که البته تفاوت و اختلافی اساسی با کوییک معمولی دنده ای در آن مشاهده نمی‌شود:

حسگر پارک عقب، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک یا دیجیتال، روف رک (میله باربند سقفی)، مه شکن جلو و عقب، دستگیره آسان بازشو، نمایش دمای بیرون، دو عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABSو ترمز توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، ایموبلایزر، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، کامپیوتر سفری، برف پاک‌کن عقب، گرمکن شیشه عقب، ریموت کنترل، قفل مرکزی، رادیو با سی دی پلیر و USB، صندلی‌های عقب تاشونده، ایزوفیکس، تنظیم دستی شش حالته صندلی راننده و تنظیم چهار حالت صندلی سرنشین جلو، سیستم صوتی با چهار اسپیکر.

قیمت کوییک r و رقبا

قیمت کوییک آر در بازار آزاد مدل ۱۴۰۰ در زمان نگارش این حدود ۱۷۰ میلیون تومان است و قیمت کارخانه این خودرو هم در آخرین طرح فروش سایپا برابر ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. از جمله نزدیک‌ترین رقبای این خودرو می‌توان به تیبا ۲ ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده و کوییک معمولی دنده ای اشاره کرد.

مزایا و معایب کوییک آر

مزایا: ظاهر جذاب‌تر از سایر تولیدات هم‌رده و طرح داخلی اسپرت، ردیف عقب نسبتا جادار، لوازم یدکی تقریبا ارزان، خدمات پس از فروش گسترده و هزینه تعمیرات - نگهداری پایین.

معایب: کیفیت ساخت پایین، متریال داخلی نسبتا کم کیفیت، سیستم تعلیق خشک، عایق‌بندی ضعیف کابین؛ وضعیت نامشخص سطح ایمنی

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر