|
کدخبر: 192605

ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن ؟

درحال حاضر قیمت برخی مدل‌های نیسان ماکسیمای کارکرده اتوماتیک با بسترن B۳۰ صفرکیلومتر در بازار ایران تلاقی پیدا کرده است، به‌نظر می‌توان به‌مقایسه کلی این دو خودرو پرداخت و نقاط قوت و ضعف هر یک را نسبت به‌دیگری مورد سنجش قرار داد تا درنهایت انتخاب کرد که با بودجه مشابه، کدام یک ارزش خرید بیش‌تری دارد.

خودرو ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن ؟

گرچه مقایسه یک سدان با سابقه و محبوب لوکس ژاپنی با یک خودرو چینی که از لحاظ توان فنی حرفی در برابر رقیب سامورایی خود ندارد، کار چندان متداولی به‌نظر نمی‌رسد، اما از آنجا که درحال حاضر قیمت برخی مدل‌های نیسان ماکسیمای کارکرده اتوماتیک با بسترن B۳۰ صفرکیلومتر در بازار ایران تلاقی پیدا کرده است، به‌نظر می‌توان به‌مقایسه کلی این دو خودرو پرداخت و نقاط قوت و ضعف هر یک را نسبت به‌دیگری مورد سنجش قرار داد تا درنهایت انتخاب کرد که با بودجه مشابه، کدام یک ارزش خرید بیش‌تری دارد.

نیسان ماکسیما

اوایل دهه ۸۰ بود که شایعات عرضه نسل پنجم نیسان ماکسیما به‌عنوان یک سدان لوکس ژاپنی در کشور به‌گوش رسید. سرانجام از سال ۱۳۸۱ نخستین نمونه‌های نیسان ماکسیما در قالب مدل‌های دستی و اتوماتیک به‌بازار کشورمان راه پیدا کردند و با توجه به‌عدم حضور رقبای جدید وارداتی در آن دوران و همچنین طراحی ظاهری زیبا، بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفتند. به‌نحوی که حتی امروز نیز ماکسیما در بازار دست‌دوم طرفداران بسیاری دارد.

ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن B30 صفر؟

ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن B۳۰ صفر؟

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این خودرو علاوه‌بر ظاهر زیبا و کابین جادار، توان خروجی چشمگیر آن است که از یک موتور شش‌سیلندر سه‌لیتری سرچشمه می‌گیرد. این پیشرانه معادل ۲۲۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتون‌متر گشتاور را به‌واسطه یک جعبه‌دنده اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد تا بتواند جثه ۱۴۳۰ کیلوگرمی نیسان ماکسیما را طی مدت زمان ۹.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت در مدل اتوماتیک برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز بیش از ۲۱۲ کیلومتر ‌برساعت است.

تنها نقطه‌ضعف ماکسیما از لحاظ فنی، مصرف سوخت بالای آن است که به‌ویژه درسطح شهر می‌تواند نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کند که آن هم به‌دلیل موتور شش‌سیلندر و حجم موتور بالای این خودرو است. میانگین مصرف سوخت این سدان کهنه‌کار ژاپنی در مدل اتوماتیک حدود ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

همچنین فقدان آپشن‌های رفاهی و ایمنی متنوع نیز از دیگر نقاط ضعف این محصول مونتاژی پارس‌خودرو به‌شمار می‌رود؛ چرا که با نگاهی به‌فهرست آپشن‌های ماکسیما نهایتا می‌توانید مواردی همچون کروزکنترل، ترمز ضد قفل و ABS، چراغ مه‌شکن جلو، سیستم صوتی با شش اسپیکر و چنجر پنج‌تایی، دو عدد کیسه هوا، تهویه اتوماتیک با دریچه عقب، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، روکش‌صندلی پارچه‌ای و آینه‌های جانبی برقی با گرمکن را مشاهده کنید.

درعین حال سواری چابک، تعادل بالا و سیستم تعلیق کارآمد که موجب راحتی نسبی سرنشینان می‌شود، از جمله ویژگی‌های سواری با نیسان ماکسیما به‌شمار می‌رود. منتها به‌دلیل فقدان سامانه کنترل کشش و پایداری، حین عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ احتمال انحراف قسمت عقب خودرو وجود خواهد داشت.

بسترن B۳۰

شرکت بهمن‌موتور پس از عرضه نصفه و نیمه مدل B۵۰ تصمیم گرفت بسترن B۳۰ را به فهرست تولیدات خود اضافه کند و یک سدان اقتصادی خوش‌آپشن را به‌دست مشتریان داخلی برساند. انصافا نیز در ابتدای کار میزان استقبال از این محصول مناسب بود و مشتریان خیلی زود به‌سمت آن جذب شدند.

اما به‌دلیل شروع تحریم‌ها عملیات مونتاژ فاو B۳۰ به‌سرانجامی که باید نرسید و بسترن B۳۰ نتوانست به‌آن میزان که انتظار می‌رفت، در بازار ایران پرتعداد حاضر شود. به‌هر حال بهمن‌موتور عرضه این خودرو را به‌صورت محدود و قطره‌چکانی ادامه داد و درحال حاضر می‌توان نسخه‌های صفرکیلومتر آن را در بازار پیدا کرد.

ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن B30 صفر؟

ماکسیمای کارکرده بخریم یا بسترن B۳۰ صفر؟

طراحی ظاهری بسترن دارای خطوط تیز بیش‌تری بوده و کمی تهاجمی‌تر به‌نظر می‌رسد. اما فضای کابین آن با وجود جدیدتر بودن، برتری فاحشی نسبت به‌ماکسیما از لحاظ طراحی ندارد ‌و مسلما گنجایش آن نیز کمتر از سدان بزرگ ژاپنی خواهد بود.

از طرف دیگر توان فنی بسترن B۳۰ به‌هیچ‌عنوان حریف ماکسیما نخواهد شد؛ چرا که صرفا یک پیشرانه کم‌حجم چهار سیلندر به‌قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر به‌این خودرو داده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن به ۱۲.۶ ثانیه می‌رسد.

البته از لحاظ مصرف سوخت برتری کامل با سدان چینی بهمن‌موتور خواهد بود؛ زیرا میانگین مصرف سوخت Besturn B۳۰ در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۶.۷ لیتر است که نسبت به‌حریف ژاپنی بسیار بهینه‌تر به‌نظر می‌رسد. درعین حال رانندگی با B۳۰ چندان هیجان‌انگیز نبوده و هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس آن به‌اندازه ماکسیما دقیق نیست؛ با این حال آسایش نسبتا قابل قبولی را برای سرنشینان حین سواری به‌ارمغان می‌آورد.

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نیز برتری B۳۰ بر ماکسیما غیرقابل کتمان خواهد بود؛ زیرا سدان کمپانی فاو جدیدتر بوده و از تجهیزات بیش‌تری همچون کروزکنترل، سامانه کنترل توقف در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD و ترمز کمکی، دیلایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرم، نمایشگر هفت‌اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث و دو عدد کیسه هوا، تهویه دیجیتال، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن و سانروف سود می‌برد. بنابراین مهم‌ترین مزیت B۳۰ نسبت به‌ماکسیما بهره‌مندی از آپشن‌های بیش‌تر به‌علاوه مصرف سوخت پایین این خودرو خواهد بود.

جمع‌بندی

نیسان ماکسیمای کارکرده از لحاظ توان فنی، جادار بودن فضای کابین، بازار دست‌دوم و کیفیت ساخت نسبت به‌حریف چینی خود برتری محسوسی دارد و این سدان بزرگ رانندگی نسبتا مهیجی را ارائه می‎دهد و حین مسافرت سواری راحت‌تری را برای کاربران خود به‌ارمغان می‌آورد. تجربه سواری با آن نیز نسبت به‌حریف چینی بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی‌تر خواهد بود.

از طرف دیگر بسترن B۳۰ امکانات بیش‌تری را ارائه می‌دهد و به‌عنوان یک خودرو صفرکیلومتر تا مدت‌ها هزینه و دردسرهای ناشی از تعمیرات را بر مالک خود تحمیل نخواهد کرد.

بنابراین اگر برای رفت‌وآمدهای روزمره خود به‌دنبال یک سدان خانوادگی جمع‌وجور صفرکیلومتر و کم‌استهلاک هستید که بتواند نیازهای شما را در حد امکان رفع کند و آپشن‌های بیش‌تری نیز در اختیار شما قرار دهد، انتخابتان نمی‌تواند چیزی جز بسترن باشد.

در غیر این صورت اگر با هزینه‌های نگهداری احتمالی از یک پیشرانه کارکرده سه‌لیتری مشکلی ندارید و هیجان رانندگی، کیفیت سواری و کابین جادار برای شما درجه اهمیت بالاتری دارد، می‌توانید به‌سراغ نیسان ماکسیمای اتوماتیک کارکرده بروید.

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها