|
کدخبر: 192550

لامبورگینی غوغا به پا کرد / نسخه ای جدید از محصول افسانه ای

پس از انتشار چندین تیزر و همین‌طور افشای تصاویر رسمی، سرانجام لامبورگینی رسماً از کانتاش جدید پرده‌برداری کرده است.

خودرو لامبورگینی غوغا به پا کرد / نسخه ای جدید از محصول افسانه ای

این یک سوپرکار تولید محدود است که برای ادای احترام به یکی از نمادین‌ترین ساخته‌های تاریخ سنت آگاتا یعنی کانتاش افسانه‌ای ساخته شده است. به همین دلیل، این مدل جدید درست در پنجاهمین سالگرد تولد کانتاش معرفی شده است. این سوپرکار که نام کامل آن کانتاش LPI 800-4 است، بر اساس سیان (درواقع اونتادور) ساخته شده و از همان قوای محرکه هیبریدی ابرخازنی استفاده می‌کند.

کانتاش۲

هرچند تناسبات و فرم اتاق اونتادور به‌وضوح در کانتاش مشهود است و چندان شباهتی با کانتاش اصلی ندارد اما پانل‌های بدنه فیبر کربنی آن کاملاً جدید بوده و با الهام از کانتاش اصلی که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۰ ساخته می‌شد طراحی شده است. کانتاش جدید مثل همه پرچم‌داران لامبورگینی، استایل گوه‌ای شکل، سطوح زاویه‌دار و درهای هیچی مانندی دارد اما همه این ویژگی‌ها برای اولین بار در پروتوتایپ کانتاش LP500 معرفی شدند که توسط مارچلو گاندینی طراحی شده بود. این پروتوتایپ در سال ۱۹۷۱ رونمایی شد و در سال ۱۹۷۴ با نام کانتاش LP400 روی خط تولید رفت.

کانتاش۳

قسمت جلویی کانتاش LPI 800-4 با چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل، دماغه صاف و ورودی‌های هوای مستطیلی، یادآور مدل LP5000 QV است که یکی از نسخه‌های بعدی کانتاش بود که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد. همین ویژگی در دهانه چندضلعی گلگیرها که با رینگ‌های رتروی ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب به همراه لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا پر شده است هم به چشم می‌خورد. در همین حال، شکاف‌های کرکره‌ای پشت پنجره‌های جانبی از پروتوتایپ سال ۱۹۷۱ الهام گرفته درحالی‌که ورودی هوای بالایی روی شانه‌های پهن خودرو نیز با نگاه به کانتاش نسخه ۲۵ سالگی سال ۱۹۸۸ طراحی شده است.

چراغ‌های عقب سه واحدی شش‌ضلعی کانتاش جدید از سیان گرفته شده‌اند اما دیگر قسمت‌های بخش عقبی خودرو که شامل یک دیفیوزر فیبر کربنی، سر اگزوزهای چهارتایی و سپر کوتاه که بخشی از چرخ‌ها را نمایان کرده است می‌شود، طراحی منحصربه‌فردی دارند. در اینجا بال عقب به چشم نمی‌خورد و لامبورگینی هم حرفی در مورد آئرودینامیک آن نزده است اما خطوطی در انتهای بخش عقبی خودرو به چشم می‌خورد که احتمالاً یک اسپویلر فعال را پنهان کرده‌اند.

کانتاش۴

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، کانتاش LPI 800-4 بر اساس سیان شکل گرفته و علاوه بر شاسی مونوکوک فیبر کربنی، قوای محرکه هیبریدی آن‌را هم قرض گرفته است. البته قدرت این قوای محرکه در اینجا کمی کاهش یافته (۵ اسب بخار) و حالا ۸۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از این قدرت، ۷۸۰ اسب بخار آن توسط پیشرانه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی تولید می‌شود و موتور الکتریکی ۴۸ ولتی که درون گیربکس هفت سرعته AMT نصب شده هم ۳۴ اسب بخار دیگر به آن اضافه می‌کند.

مثل سیان، در اینجا هم انرژی احیاشده از ترمزها در یک ابرخازن ذخیره می‌شود که سبک‌تر از باطری لیتیومی معمولی است. به گفته لامبورگینی، این کانتاش جدید ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف ۸.۶ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. این یعنی پرفورمنس کانتاش دقیقاً مشابه سیان و همین‌طور مدل غیرهیبریدی اونتادور اولتیمائه است.

کانتاش۵

در داخل کانتاش، غربیلک فرمان و صندلی‌ها با اونتادور مشترک هستند اما داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها از سیان گرفته شده‌اند. البته برای متمایز کردن کانتاش از این دو، طراحان لامبورگینی دریچه‌های تهویه جدید و تریم چرمی متفاوتی را روی کنسول میانی آن کار کرده‌اند. این شرکت همچنین می‌گوید کانتاش به نمایشگر ۸.۴ اینچی لمسی جدیدی مجهز شده است اما این نمایشگر بسیار به نمونه مورداستفاده در سیان شبیه به نظر می‌رسد.

لامبورگینی کانتاش LPI 800-4 در ایالات‌متحده رونمایی شده و تنها ۱۱۲ دستگاه از آن ساخته خواهد شد. این شرکت هنوز قیمت سوپرکار جدید خود را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود از این لحاظ بین اونتادور اولتیمائه و سیان قرار گیرد. تحویل اولین نمونه‌های کانتاش به خریداران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ انجام خواهد گرفت. این خودرو به‌احتمال‌زیاد آخرین مدلی است که بر اساس معماری مونوکوک اونتادور ساخته شده است زیرا نسل جدید پرچم‌دار لامبورگینی به‌زودی با شاسی و قوای محرکه کاملاً جدیدی از راه خواهد رسید.

منبع: پدال
  • ابرهیم ارسالی در

    عمرا به گرد پرایدو برسد

ارسال نظر