|
کدخبر: 184292

بررسی مشخصات فنی انواع پژو ۲۰۶

شیک، عمومی، تمیز، جوان‌پسند، با فرمان‌پذیری مناسب و رنگ‌های متنوع؛ اینها را می‌توان در پژو ۲۰۶ جست‌وجو کرد.

خودرو بررسی مشخصات فنی انواع پژو ۲۰۶

شیک، عمومی، تمیز، جوان‌پسند، با فرمان‌پذیری مناسب و رنگ‌های متنوع؛ اینها را می‌توان در پژو ۲۰۶ جست‌وجو کرد. پژو ۲۰۶ اولین‌بار در ابتدای دهه ۹۰ میلادی طراحی شد. پژویی‌ها می‌خواستند جایگزین مناسبی برای پژو ۲۰۵ پیدا کنند، با این نیت که کمی بزرگ‌تر و مخاطب‌پسندتر باشد. سرانجام در سال ۱۹۹۸ پژو ۲۰۶ متولد شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۰ در فرانسه ادامه داشت. تولید این خودرو در ایران از ابتدای دهه ۸۰ شمسی شروع شد و همچنان ادامه دارد. طی این مدت انواع و اقسام مختلفی داشت که بعضی‌ها ماندگار شدند و بعضی‌ها از یادها و خط تولیدها رفتند.

محبوب‌ترین پژو در ایران

پژو ۲۰۶ در تمام مدت حضورش در ایران، خودرویی پرطرف‌دار در تمامی اقشار بود و توانست در بین پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی قرار بگیرد. هرساله بخش عمده‌ای از تیراژ تولید ایران‌خودرو به پژو ۲۰۶ اختصاص می‌یابد. پژو ۲۰۶ خودرویی خوش‌دست، تندوتیز و البته زیبا تلقی می‌شود که لذت نابی را هنگام رانندگی به شما عرضه می‌کند.

این خودرو تنها در نسخه‌های صفر پرطرف‌دار نیست، بلکه بازار مدل‌های کارکرده پژو ۲۰۶ نیز خوب است. نمایشگاه‌داران معتقدند پژو ۲۰۶ خودرویی است که جزء گران‌قیمت‌ها محسوب نمی‌شود و همیشه مشتری خودش را دارد. آنها شرایط فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۵ سالم یا به‌نسبت سالم را عالی می‌دانند و معتقدند در همه‌حال یک نفر متقاضی  خرید 206  حاضر و دست‌به‌نقد است.

ازنظر فروش و تقاضا، فروش تیپ ۲ در رنگ‌های نقره‌ای و سفید و … عمومیت و گستردگی بیشتری دارد. بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند تیپ‌های ۲ و ۵ را انتخاب کنند، زیرا هم کیفیت بهتری دارند و هم تعمیرات آن‌ها ساده است.

موتور ۲۰۶ در تیپ‌های مختلف

تیپ۱، ۲ و ۳: این تیپ‌ها با موتور۱٫۴لیتری ۴ سیلندر TU3 و گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه شد. سقف توان این خودرو ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد آن ۱۴ ثانیه و مصرف سوختش ۶ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ثبت شده است.

تیپ ۴‌، ۵‌ و ۶: این تیپ‌ها با موتور ۱٫۶لیتری ۴ سیلندر TU5 تولید شدند که در ایران بسیار مشهور و محبوب است. این موتور که در بسیاری خودروهای دیگر ایران‌خودرو مانند رانا هم نصب شده است، قادر به تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۶ با این موتور ۱۱٫۶ ثانیه و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۶٫۶لیتری در هر صد کیلومتر است. برای مطالعه مشخصات فنی کامل تمامی تیپ‌ها به  مشخصات تمام ماشین ها دیوار مراجعه کنید.

بازار فعلی پژو ۲۰۶ در ایران

نکته مهم درمورد پژو ۲۰۶ این است که این خودرو در حال حاضر تنها در تیپ ۵ و با موتور TU5 تولید می‌شود. درواقع ایران‌خودرو پژو ۲۰۶ را در تیپ‌های ذکرشده از سال ۸۵ تا ۹۰ با همکاری و نظارت پژو فرانسه تولید کرد. با خروج پژو از ایران در اثر اجرای تحریم‌های پیش از برجام، ایران خودرو اقدام به بومی‌سازی یا داخلی‌سازی ۲۰۶ نمود که در این پروژه تنها توانست ۲۰۶ تیپ ۵ را به بازار عرضه کند.

بنابراین در حال حاضر تیپ‌های دیگر این خودرو که اتفاقاً طرف‌داران بسیاری هم دارند، تنها در نمونه‌های کارکرده قابل خرید و فروش است. نکته دیگر درمورد ۲۰۶، محبوبیت نسخه‌های وارداتی و تماماً فرانسوی آن است که مربوط به مدل‌های پیش از سال ۸۵ می‌شود. باور عمومی بر کیفیت بیشتر محصولات تماماً فرانسوی یا مونتاژ‌های ۸۵ تا ۹۵ است. به همین دلیل شاهد قیمت زیاد این نسخه‌های کارکرده در بازار و آمارزیاد خرید و فروش‌شان هستیم.

نکات مثبت و منفی مشترک در تمام تیپ‌ها

مهم‌ترین شاخصه پژو ۲۰۶ را می‌توان شتاب زیاد آن دانست. این خودرو به‌دلیل طراحی آیرودینامیک خود، در سرعت‌گیری بسیار خوب عمل می‌کند و می‌تواند سواری هیجان‌انگیزی را به راننده و سرنشینانش تقدیم نماید. اصلی‌ترین نکته منفی آن فضای کوچک کابینش است. البته که از کابین خودرویی هاچ‌بک نمی‌توان انتظار زیادی داشت اما اتاق ۲۰۶ نه در ردیف جلو و نه در ردیف عقب مناسب افراد قدبلند نیست و معمولاً یک راننده قدبلند به‌‌‌‌سختی پشت فرمان این خودرو می‌نشیند.

ارسال نظر