|
کدخبر: 179379

تغییر جدید در دو محصول محبوب ایران خودرو

ایران خودرو اعلام کرده است که پیشرانه TU۵ از پژو ۲۰۷ آی و پارس LX حذف می شود.

با توجه به گفته های اخیر مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، از ابتدای سال ۱۴۰۱ پیشرانه TU۵ از مدار تولید خارج می شود و پیشرانه ای جدید و ارتقا یافته بر روی خودروهایی چون پژو ۲۰۷ آی و پارس LX نصب خواهد شد.

در حال حاضر پیشرانه TU۵ پلاس تیراژ هزار دستگاه در روز را دارد و قرار است تا تولیدات فعلی این پیشرانه ارتقا یافته به خانواده تارا و رانا پلاس تخصیص پیدا کند. اما گفته می شود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ دیگر پیشرانه TU۵ تولید نمی شود و به جای آن، تیراژ تولید TU۵ پلاس رشد می کند. به این ترتیب خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ آی، پارس LX و حتی رانا پلاس معمولی هم به جمع تولیدات با پیشرانه TU۵ پلاس اضافه می شوند.

ویژگی های پیشرانه TU۵ پلاس چیست ؟

پیشرانه TU۵ پلاس یا همان EC۵، نسخه ارتقا یافته پیشرانه معروف TU۵ است که ۱۵۹۸ سی سی حجم دارد و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. با معرفی سدان اقتصادی پژو ۳۰۱ به بازارهای در حال توسعه، گروه PSA به پیشنهاد گروه دانگ فنگ ارتقایی را برای TU۵ بازار چین در نظر گرفته و در نهایت با معرفی پیشرانه EC۵، این موتور ارتقا یافته را بر روی نسخه های پایه محصولات خود در بازار اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی نصب کرد.

پیشرانه TU۵ پلاس که در خارج ایران EC۵ نام دارد، به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها یا همان CVVT مجهز شده و پمپ روغن متغییر بر روی آن نصب گردیده است. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات بر روی TU۵ باعث شده تا سطح دوام این موتور ارتقا پیدا کند و از سویی در هنگام استفاده در نسخه های دنده ای خودروهای B و C، مصرف سوخت متوسط نزدیک به ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. پیشرانه TU۵ پلاس به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز است و می تواند در حالت استاندارد حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. در حال حاضر این پیشرانه بر روی تارا توان ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها