|
کدخبر: 179092

فروش فوق العاده پرقدرت خودرو در ۱۴۰۰

دو خودروساز بزرگ کشور در پنج فروش فوق‌العاده‌ای که طی سال جاری برگزار شد در مجموع ۱۰۳ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه این تعداد خودرو طی پنج فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپا در مقابل همین تعداد فروش فوق‌العاده که آنها در سال ۹۹ برگزار کردند از رشد حول و حوش ۶۶ درصدی حکایت می‌کند. دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته طی پنج فروش فوق‌العاده‌ای که برگزار کردند در مجموع ۶۲ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در اختیار متقاضیان خود قرار دادند. نکته دیگری که از مقایسه پنج فروش فوق‌العاده خودروسازان در سال جاری با سال گذشته قابل تامل است بازه زمانی برگزاری این تعداد فروش فوق‌العاده است. در سال گذشته خودروسازان پنج فروش فوق‌العاده را طی چهار ماه برگزار کردند.

به‌طوری‌که ایران‌خودرو به ترتیب در خرداد، مرداد و شهریور سال گذشته سه فروش فوق‌العاده خود را برگزار کرد در حالی که سایپا اولین فروش فوق‌العاده خود را در خرداد و دومین فروش فوق‌العاده خود را در مهر ۹۹ برگزار کرد. اما بررسی بازه زمانی فروش‌های فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور در سال جاری نشان می‌دهد آنها پنج فروش فوق‌العاده خود را طی سه ماه برگزار کردند و باید توجه کرد که چهار فروش فوق‌العاده دو خودروساز کشور طی خرداد ۱۴۰۰ برگزار شده است.

به نظر می‌رسد چنانچه چالش قیمت‌گذاری که میان شورای رقابت و خودروسازان طی یکی‌دو ماه ابتدایی امسال در جریان بود زودتر حل و فصل می‌شد این امکان وجود داشت که خودروسازان بتوانند تعداد فروش‌های فوق‌العاده خود را به بیش از پنج قرعه‌کشی برسانند. اما چه اتفاقی افتاده که دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند بر تعداد محصولات عرضه شده طی پنج فروش فوق‌العاده خود در سال جاری به نسبت همین تعداد فروش فوق‌العاده در سال گذشته بیفزایند؟به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید در کاهش تعداد معوقات دو خودروساز بزرگ کشور جست و جو کرد. بعد از بازگشت تحریم‌ها چالش‌هایی برای خودروسازان در خطوط تولید ایجاد شد، از طرف دیگر اجرای طرح‌های پیش‌فروش به منظور کنترل بازار طی سال ۹۷ منجر به آن شدکه خودروسازان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با سونامی معوقات روبه‌رو شوند. حال این سونامی فروکش کرده و دو خودروساز بزرگ کشور این امکان را پیدا کرده‌اند که تمرکز خود را روی عرضه محصولات از مسیر فروش فوق‌العاده قرار دهند. مساله دیگری که کمک کرده تا رشد عرضه در فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان رقم بخورد اضافه شدن محصولات جدید به سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور است.

بررسی فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان در سال جاری نشان می‌دهد آنها بیشتر تمرکز خود را روی عرضه محصولاتی گذاشته‌اند که به تازگی به سبد محصولاتی آنها اضافه شده است.

پیدا کردن مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین به ثمر نشستن برخی از پروژه‌هایی که تحت عنوان داخلی‌سازی قطعات در دو سال گذشته کلید خورد، نکته سومی است که در ارتباط با رشد عرضه در پنج فروش فوق‌العاده خودروسازان باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد اگر خودروسازان با چالش قیمت‌گذاری دستوری روبه‌رو نباشند بتوانند با سرعت بیشتری در جاده فروش‌های فوق‌العاده حرکت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • غلامرضا ارسالی در

    این فروشها جنایت به مردم ایران وبشریت با این وسایل به کیفیت که خودمدیران سوارنمیش ونداگردست من بود تمام انهاراباخودمدیران یکجابه اتش میکشیدم وخاکسترشان رادرمستراح میریختم

  • بینام ارسالی در

    چه فایده؟ خانواده پدری من جمعا 8 بچه است که میشه 9 خانواده که جمعا 10 خودرو که 5 تا از سایپا و 5 تا خودرو از ایران خودرو گرفتیم
    ایران خودرو تحویل به موقع داره ولی سایپا حداقل 2 یا 3 ماه دیرتر تح ویل میده
    اونم با این قیمت های نجوم ی
    فاتحه صنعت خودرو را خوندن

  • ahmadi ارسالی در

    فروش فوق العاده شون بخوره توسرشون... حداکثر 3ماه که قولشو داده بودن گذشته پیگیری میکنی میگن هنوز خودروی شما فاکتور نشده...

  • حمید ارسالی در

    دو خودرو ساز انحصاری اشغال ساز وگران به مردم ظلم کنید

ارسال نظر