|
کدخبر: 178879

وضعیت عجیب در بازار خودرو / پیش بینی جدید از قیمت ها

نمودار قیمت خودرو طی چند روز گذشته در بازار در حالی صعودی شده است که شاهد هستیم بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است.

اقتصاد وضعیت عجیب در بازار خودرو / پیش بینی جدید از قیمت ها

پیش‌تر فعالان بازار نوسانات بازار ارز را دلیل اصلی نوسانی شدن قیمت خودرو عنوان می‌کردند. به اعتقاد آنها نرخ ارز تبدیل به قطب‌نمای قیمت خودرو شده بود. اما بر اساس تحلیل یاد شده حال که بازار ارز روزهای آرامی را سپری می‌کند و نرخ‌ها در این بازار تا حدودی به ثبات رسیده‌اند باید شاهد آرام شدن نسبی بازار خودرو نیز باشیم. اما به نظر می‌رسد این رویه تغییر یافته و در حالی که نرخ ارز به ثبات رسیده، قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفته است.

آنچه بیش از همه شرایط را غیر‌طبیعی جلوه می‌دهد نبود مشتری در بازار است. قبل از اینکه وضعیت اقتصادی کشور نوسانی شود و همه چیز به نرخ ارز گره بخورد، تقاضای موجود در بازار نقش اول را در تعیین قیمت خودروها بازی می‌کرد. در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد.

این روزها مشتری به بازار ورود نمی‌کند و همه به نوعی منتظر شفاف شدن فضای اقتصادی و سیاسی کشور هستند. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در جمعه پیش رو و همچنین نهایی شدن نتایج مذاکرات وین برای احیای برجام دو مساله‌ای است که باعث شده شرایط چندان شفاف نباشد. بنابراین در این شرایط مه‌آلود هم تقاضایی واقعی به بازار ورود نمی‌کند. علاوه بر تقاضای واقعی، این روزها خبر چندانی از تقاضای کاذب هم در بازار نیست.

البته خروج تقاضای کاذب از بازارها تنها مختص به بازار خودرو نیست و در سایر بازارها مانند مسکن، طلا و سکه هم دیده می‌شود. بی‌تردید همین مساله یکی از دلایل اصلی به ثبات رسیدن بازار ارز نیز هست. حال با توجه اینکه نرخ ارز به ثبات رسیده و تقاضایی هم به دلایل یاد شده در بازار ورود نمی‌کند، پس چه آیتم‌هایی سبب رشد قیمت‌ها در بازار خودرو شده است؟

به نظر می‌رسد در حال حاضر فروشنده‌ها قیمتی برای خودروی در اختیار خود اعلام می‌کنند. در واقع هر فروشنده‌ای بر اساس تحلیلی که از شرایط دارد و همچنین نیاز مالی، قیمتی روی خودروی خود می‌گذارد. بر این اساس تا زمانی که فضای مه‌آلود کنونی شفاف نشود تغییری در شرایط بازار خودرو ایجاد نخواهد شد و در روی همین پاشنه خواهد گشت. آنچه مشخص است تعیین کاندیدای پیروز انتخابات و همچنین مشخص شدن نتایج مذاکرات وین در ارتباط با احیای برجام می‌تواند مسیر آینده بازار را مشخص کند.

چنانچه مذاکرات وین به سرانجام مناسبی برسد و برجام احیا شود و کاندیدای پیروز انتخابات هم برنامه مشخص و مدونی برای بحث «خودرو» داشته باشد آخرین حربه نیز از دست فروشندگان حاضر در بازار خودرو گرفته می‌شود و آنها مجبور هستند قیمت‌های خود را با شرایط تازه منطبق کنند. اما این مساله روی دیگری نیز دارد چنانچه مذاکرات وین به احیای برجام منجر نشود و تحلیل بازار این باشد که دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای بازار خودرو ندارد، آنگاه بار دیگر شاهد حرکت ماشین سرمایه‌های سرگردان و پارک کردن این ماشین در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    خریدارومصرف کننده ای وجودنداردقیمت قطعات خودروبیدادمیکندوپارکینگهای منازل اغلب پ ارکینگ خودروهاصفربرای سودبیشترشده اینقدر التهاب دربازاربوجودنیاورید

  • حسنی ارسالی در

    امورات کشور ما را دلالان می چرخانند

  • ناشناس ارسالی در

    گفتیدباافزایش تولیدات قیمت خودروکاهش می یابدامادروغ تان تا چه اندازه نمازمی خوان یدبه ملت دروغ می گوییدهمین است که برکت ه اداردازبین می رود

ارسال نظر