|
کدخبر: 144517

از طراحی تارا نمی توان ایراد گرفت

دبیر انجمن خودروسازان استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و تولید خودرو تارا را از نکات مثبت محصول جدید ایران‌خودرو دانست و گفت: این خودرو مطابق با فناوری‌های روز دنیا و طراحی‌های جدید و به‌روز تولید شده و تولید آن با استاندارد‌های ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد مطابقت دارد.

خودرو از طراحی تارا نمی توان ایراد گرفت

تارا نخستین خودرو ایرانی است که با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بینان، با همه استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو که با استاندارد‌های روز کشور‌های اروپایی برابر است مطابقت دارد.

تارا به عنوان محصول جدید ایران‌خودرو که توسط طراحان ایرانی و مطابق با استاندارد‌های روز ایمنی و عملکردی طراحی شده و تولید و عرضه آن به زودی آغاز می‌شود، خودرویی است که طراحی تمام قسمت‌های آن از جمله نسل جدید موتور ۵ TU با گیربکس متناسب و نیز شبکه برق و الکترونیک جدید، در داخل کشور صورت گرفته است. سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) مختص این خودرو طراحی و تنظیم شده و ایمنی بالای بدنه آن دست کم در میان محصولات ایران‌خودرو سرآمد است. سامانه‌های خنک‌کاری، تهویه و تزیینات داخلی تارا نیز ساخت سازندگان داخلی است.

گرچه پروژه «تارا» در دی ماه سال گذشته توسط ستاد سیاست‌گذاری پروژه‌های ایران‌خودرو مصوب و طبق تصمیمات این ستاد مقرر شده بود تا در خرداد سال ۱۴۰۰ به مرحله تولید انبوه وعرضه به بازار برسد، اما با همت مجموعه متخصصان ایران‌خودرو، قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان، زمان اجرای این پروژه کوتاه شد و با برنامه‌ریزی انجام شده، تولید انبوه آن در بهمن امسال آغاز می‌شود.

در ساخت قطعات «تارا» از بهترین مواد اولیه استفاده شده و بیش از ۱۳۰ قطعه‌ساز بزرگ و تراز اول کشورمان که بیش از ۹۲ درصد از سازندگان این محصول را تشکیل می‌دهند، قطعات آن را با بهترین کیفیت ممکن داخلی‌سازی کرده‌اند. شبکه برق و الکترونیک تارا نیز با همت قطعه‌سازان داخلی و مهندسان این گروه صنعتی و با الگوبرداری از خودرو‌های روز دنیا طراحی و داخلی‌سازی شده و ساختار و معماری آن تحت مالکیت معنوی گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد. بر این اساس، شبکه برق و الکترونیک تارا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وابسته به خارج از کشور نیست.

در شبکه برق و الکترونیک تارا، ارتباط سامانه کنترل هوشمند موتور، سامانه الکترونیکی کنترل پایداری، فرمان برقی، واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک، سامانه کنترل باد تایرها، جلوآمپر، سامانه‌های کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سامانه ورود و استارت بدون کلید (کی‌لس) و همچنین سیستم چندرسانه‌ای خودرو تحت شبکه CAN مدیریت می‌شود.

مطابقت با استاندارد‌ها

تولید تارا با طراحی و قطعات مناسب موجب شده تا خیال ایران‌خودرو از مطابقت با همه استاندارد‌های ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد برای تولید و عرضه این خودرو راحت باشد، موضوعی که نعمت احمد بخش دبیر انجمن خودروسازان در مورد مشخصات فنی و کیفیت خودرو «تارا» به عنوان جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌گوید: تارا نخستین خودرویی است که برخی استاندارد‌های سخت‌گیرانه ۸۵ گانه را که امکان اجرای آن در سایر خودرو‌های تولید داخل و حتی محصولات مونتاژی وجود نداشته است، دارد. استاندارد‌هایی مانند برخورد با عابر پیاده، از جمله استاندارد‌هایی است که پیش از این در هیچ یک از خودرو‌های داخلی اجرایی نشده است.

به گفته او گرچه در محصول جدید سایپا مانند شاهین نیز اغلب این استاندارد‌ها رعایت شده است، اما «تارا» تنها خودرویی است که همه این استاندارد‌ها را با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان پاس کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به کوتاه‌تر شدن زمان طراحی، صنعتی‌سازی، تولید و عرضه تارا به بازار، افزود: این خودرو توسط متخصصان گروه صنعتی ایران‌خودرو طراحی و ساخته شده است. علاوه بر امکانات رفاهی، طراحی و نکات فنی تارا، کارشناسان ایران‌خودرو در تولید بدنه این خودرو از ورق‌هایی استفاده کردند که حتی برخی از این نوع ورق‌ها در شرکت‌های فولادسازی داخلی قابل تولید نبوده و از طریق واردات تامین شده است.

نعمت‌بخش تاکید کرد: تارا از نظر میزان آلایندگی و مصرف سوخت، ایمنی و قدرت نیز مطابق با استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد ایران طراحی و تولید شده است و در واقع می‌توان گفت، این خودرو نظر ابعاد، ویژگی‌های قوای محرکه، کیفیت و قیمت از رقابت‌پذیری بسیار خوبی در بازار برخوردار است.

طراحی و تولید با استفاده از دانش‌بنیان‌ها

دبیر انجمن خودروسازان استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و تولید خودرو تارا را از نکات مثبت دیگر محصول جدید ایران‌خودرو دانست و گفت: این خودرو مطابق با فناوری‌های روز دنیا و طراحی‌های جدید و به‌روز تولید شده و تولید آن با استاندارد‌های ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد مطابقت دارد.

نعمت‌بخش با بیان این که شرایط کیفی طراحی و تولید این خودرو بیانگر وجود نیرو‌های متخصص توانمند در داخل کشور است، گفت: در طراحی «تارا»، بلوغ طراحی خودروسازی ایران قابل مشاهده است و به ادعای اهالی فن، کم‌تر کارشناس خارجی قادر به ایراد گرفتن از طراحی این خودرو است. به گفته او، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کم‌ترین ارزبری از همان ابتدای عرضه به بازار و با رعایت مسایل زیست‌محیطی در فرآیند‌های تولید قطعات صورت گرفته است.

او با اشاره به این که طراحی و ساخت خودرو تارا به عنوان پروژه‌ای مهم و تاثیرگذار در اوج تحریم‌های ظالمانه به خصوص تحریم صنعت خودرو صورت گرفته است، افزود: وظیفه داخلی‌سازی قطعات این خودرو بر عهده شرکت‌های معتبر قطعه‌سازی و دانش‌بنیان در کنار گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده و تعداد سازندگان دانش‌بنیان حاضر در این پروژه بسیار قابل توجه است؛ علاوه بر آن، همه قطعات فلزی مورد استفاده در این پروژه در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

خروج تارا از شمول قیمت‌گذاری

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که با توجه به درخواست‌های مطرح شده برای آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ در شورای رقابت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، محصولات جدید خودروسازان مانند تارا نباید مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، گفت: این در حالی است که حدود دو ماه پیش شورای رقابت در تعیین قیمت محصول جدید سایپا با استفاده از کلینیک قیمت‌گذاری و بررسی قیمت خودرو‌های مشابه خارجی این خودرو، حدود قیمتی را برای شاهین تعیین کرد.

به گفته نعمت‌بخش با این حال در صورتی که آزادسازی خودرو‌های کم‌تیراژ ابلاغ نشود، این احتمال وجود دارد که شورای رقابت همانند گذشته با راه‌اندازی کلینیک و استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان حدود قیمتی را برای خودرو تارا به عنوان محصول جدید ایران‌خودرو تعیین کند. او افزود: با توجه به شرایط کنونی ناشی از رشد هزینه تمام‌شده تولید و وضعیت بازار خودرو، شرکت‌های خودروسازی در انتظار مصوبات دستگاه‌های مذکور برای آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ و تعیین وضعیت قیمت‌گذاری محصولات جدید خود هستند.

منبع: رویداد ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها