|
کدخبر: 118318 شروین اشیدری

در گفت و گوی گسترش نیوز با اعضای انجمن صنایع همگن مطرح شد:

قطعه سازان خودرو در برزخ ارزی!

یکی از اعضای انجمن صنایع همگن گفت: فعلا وضعیت قطعه سازان تغییر خاصی نسبت به اوایل سال نداشته و سازندگان به شدت در فشار هستند. هنوز مشخص نیست چه نوع ارزی قرار است به قطعه سازان برسد و هیچ تکلیفی روشن نیست.

خودرو قطعه سازان خودرو در برزخ ارزی!

این روزها شرایط تولید قطعات خودرو در کشور مساعد نیست. با وجود این که تولیدکنندگان خودرو از افزایش تیراژ صحبت می کنند اما وضعیت سازندگان قطعه که یکی از قطب های اصلی ساخت خودرو هستند تعریف آنچنانی ندارد. در این میان علاوه بر مشکلات در زمینه تامین قطعات برای سازندگان داخلی وضعیت در بازار نیز آنچنان خوب نیست چرا که سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو از کمبود قطعات در بازار خبر داده است.

یکی از موارد مهم در زمینه قطعه سازی بحث تخصیص ارز برای واردات قطعاتی که در کشور تولید نمی‌شود و همچنین مواد اولیه است. با وجود این که چندی پیش صحبت های درباره اختصاص ارز نیمایی به تولیدکنندگان قطعات خودرو شده بود اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. علاوه بر این برای ساخت قطعات با کیفیت و جدید، تولیدکنندگان نیاز به ماشین آلات به روز دارند که این بخش نیز نیازمند ارز برای واردات است. برای بحث بیشتر پیرامون این مسائل گفت و گویی با احمدرضا رعنایی و مهدی مطلب زاده، دو عضو انجمن صنایع همگن انجام داده ایم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

بلاتکلیفی در تخصیص ارز

احمدرضا رعنایی ابتدا اظهار کرد: فعلا وضعیت قطعه سازان تغییر خاصی نسبت به اوایل سال نداشته و سازندگان به شدت در فشار هستند. هنوز مشخص نیست چه نوع ارزی قرار است به قطعه سازان برسد و هیچ تکلیفی روشن نیست. در گمرک نیز ترخیص کالاهای وارد شده و مواد اولیه به سختی انجام می‌شود. البته به تازگی کمیته هایی برای تسهیل این موارد در نظر گرفته اند اما همچنان پاسخگو نیست و فشارهای زیادی را تامین کنندگان قطعات تحمل می کنند.

رعنایی

وی ادامه داد: ما امید داشتیم که آقای مدرس خیابانی رای اعتماد بگیرند که این اتفاق نیفتاد. ارزی که قطعه سازان در شرایط فعلی دریافت می کنند ارز حاصل از صادرات است که این نوع ارز نیز به سختی پیدا می‌شود. از لحاظ بدهی های خودروسازان نیز همان وضعیت ۳۰ هزار میلیارد تومان به قوت خود باقی است و اگر بیشتر نشده باشد کمتر نیز نشده است.

مهدی مطلب زاده نیز در این خصوص گفت: ارزی که قطعه سازان از آن استفاده می کنند منشا صادراتی دارد. البته گفته شده بود که ارز نیمایی قرار است به دست قطعه‌سازان برسد. تمام قطعه سازان در صف تخصیص ارز هستند و این کار نیز بسیار کند انجام می‌شود. ارز صادارتی نیز در حقیقت گران تر از نرخ آزاد است. این به دلیل آن است که باید به صادرکننده نیز پولی داده شود در نتیجه نرخ آن بالاتر از نرخ آزاد خواهد شد.

مطلب-زاده

وارداتی که به صرفه نیست!

وی در خصوص استفاده از ماشین آلات جدید گفت: یکی از مشکلات دیگری که گفته می‌شود، مربوط به ماشین آلات قطعه سازی است. در حال حاضر واردات قطعات و ماشین آلات با نرخ ارزی که وجود دارد به هیچ وجه صرف نمی‌کند. با این نرخ ارز و بهره بانکی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست که شرکت ها به سمت واردات ماشین آلات قطعه سازی بروند. یک دستگاه معمولی ۳ میلیون یورو است و ۹۰ میلیارد تومان خواهد بود.

مطلب زاده در پایان اشاره کرد: ماشین آلاتی که در حال حاضر در شرکت های قطعه سازی استفاده می‌شود اکثرا خارجی و قدیمی است. در نتیجه ماشین های به روز برای تولید قطعات نداریم. تعمیر و نگهداری این نوع ماشین آلات نیز هزینه های به شدت سنگین و بالایی دارد. این قطعاتی نیز که باید در ماشین آلات ذکر شده تعویض شود نیز از خارج به کشور می‌آید.

ارسال نظر