|
کدخبر: 117891

روش هایی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو

سعید مدنی – مدیرعامل پیشین سایپا

فاکتورهای زیادی هم از نظر مهندسی و هم بازرگانی و لجستیکی وجود دارد که در زمینه کاهش قیمت یک خودرو موثر است. بسیاری از خودروسازان در دنیا قطعات خودروهای شرکت رقیب را بررسی و مطالعه می‌کنند و تقلید و کپی می‌کنند و یا از آن ایده می‌گیرند. این کار در کشور ما نیز اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در دهه های ۸۰ پراید با آنتن تلسکوپی عرضه می‌شد که در آن زمان قیمتش ۲۵ هزار تومان بود. وقتی آن را به آنتن مشابه پژو که  روی سقف نصب می‌شد تبدیل کردیم قیمت آن به ۴ هزار تومان رسید. فیلتر بنزین فلزی نیز تبدیل به نوع پلیمری شد و قیمت ها کاهش پیدا کرد. مثال های اینچنینی زیاد وجود دارد. کارهای مهندسی یا با کپی کاری یا از طریق ایده های جدید صورت می‌گیرد.

سعید-مدنی

اگر خریدها به صورت تجمعی و یک جا انجام شود تامین کننده ها می‌توانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند و تخفیف های خوبی می‌توان از فروشندگان گرفت. به خصوص شرکت های مختلف اگر خریدهای خارجی خود را تجمیع کنند می‌توانند تخفیفه های مناسبی بگیرند.

راه های دیگر به نظام پیشنهادات مربوط است که در کشور ژاپن و کره بسیار کاربرد دارد. شرکت های بزرگ باید روی نظام پیشنهادات کار کنند و در واقع تمام ایده ها و افکار افراد مختلف را دریافت کنند. با استفاده از این پیشنهادات می‌توان اثرات مختلفی آن را روی قیمت خودرو مشاهده کرد.

در مورد تامین قطعه ما گاها برای این که قیمت تمام شده را کاهش دهیم به قطعه‌سازان و تامین کنندگان پیش پرداخت های خوبی می‌دادیم. در ایران همیشه نوسانات نرخ ارز را داریم و یکی از کارهایی که در دهه ۸۰ انجام دادیم این بود که پیش پرداخت های خوبی به قطعه سازان داده می‌شد و از این طریق تامین مواد اولیه به خوبی صورت می‌گرفت. بالطبع قیمت محصولات تحت تاثیر نرخ ارز و نوسانات قرار نمی گرفت.

 

نویسنده: سعید مدنی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها