|
کدخبر: 210284

طالبان می خواهد سر این زنان ورزشکار را از تن جدا کند

افضلی در این مورد گفت: «همه بازیکنان تیم والیبال و بقیه بانوان ورزشکار در وضعیت نامناسب و در ناامیدی و ترس به سر می‌برند. همه مجبور شده‌اند متواری شوند و در مکان‌های نامعلوم زندگی کنند.»

حوادث طالبان می خواهد سر این زنان ورزشکار را از تن جدا کند

ماه جبین حکیمی، متولد شهر کابل در افغانستان و بازیکن تیم ملی والیبال بانوان افغانستان در رده سنی جوانان بود. او سابقه بازی در تیم‌های لیگ والیبال افغانستان و تیم ملی جوانان والیبال زنان افغانستان را در کارنامه ورزشی خود داشت.

 ماه‌جبین تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در باشگاه والیبال شهرداری کابل بازی می‌کرد و از بازیکنان موفق این باشگاه بود.

خبر سر بریده شدن ماه جبین در ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۰ در شهر کابل رسانه‌ای شد. عکس بی جان ماه جبین با سر بریده و گردن بریده و خون آلود در رسانه‌های اجتماعی افغان به نشر رسیده است.

تأیید سربیدن ماه جبین حکیمی توسط مربی تیم ملی

ثریا افضلی (نام مستعار) مربی تیم ملی والیبال بانوان افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، کشته شدن ماه جبین حکیم توسط گروه طالبان را تأیید کرد و در ادامه گفت غیر از خانواده ماه‌جبین، کسی از زمان دقیق و چگونگی این اتفاق با خبر نیست.

ثریا افضلی گفت: قتل ماه‌جبین حکیمی احتمالاً در اوایل اکتبر اتفاق افتاده است و خانواده‌اش تهدید شده‌اند در این مورد با کسی صحبت نکنند، به همین دلیل این مسئله پوشیده مانده است و کسی از این ماجرا خبر ندارد.

علت قتل و ذبح ماه جبین حکیمی توسط طالبان

به گفته افضلی، بعد از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، دختران ورزشکار در سراسر کشور افغانستان، با تهدید جدی امنیتی و جانی رو به رو هستند و افراد طالبان برای دستگیری به خانه‌های شماری از آنان را در شهرهای گوناگون رفته و خانه‌هایشان را تفتیش کرده‌اند.

بسیاری از دختران ورزشکار، به‌ویژه اعضای تیم والیبال بانوان افغانستان که در مسابقات خارجی و داخلی شرکت کرده‌اند و در برنامه‌های رسانه‌ای حضور داشته‌اند، در معرض تهدید جدی قرار دارند و جانشان در خطر است.

وضعیت بحرانی ورزشکاران زن افغان ‌

این مربی تیم ملی والیبال بانوان افغانستان گفت از میان بازیکنان این تیم، فقط دو نفر توانسته‌اند از طریق اقدام شخصی از افغانستان خارج شوند و بقیه اعضای تیم در داخل افغانستان در تهدید و وحشت به سر می‌برند. خانم افضلی در این مورد گفت: «همه بازیکنان تیم والیبال و بقیه بانوان ورزشکار در وضعیت نامناسب و در ناامیدی و ترس به سر می‌برند. همه مجبور شده‌اند متواری شوند و در مکان‌های نامعلوم زندگی کنند.»

تلاش‌های اعضای تیم ملی والیبال بانوان افغانستان برای جلب حمایت سازمان‌ها و کشورهای خارجی برای خروجشان از افغانستان تاکنون بی‌نتیجه مانده است. کشته شدن ماه‌جبین به ترس و نگرانی آنان از اینکه هدف طالبان و افرادی قرار گیرند که از گذشته درصدد ممانعت از فعالیت ورزشی بانوان بوده‌اند، دامن زده است.

بیوگرافی تیم ملی والیبال بانوان افغانستان

تیم ملی والیبال بانوان افغانستان نخستین بار در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد و فعالیت آن از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲، به‌دلیل جنگ داخلی و سپس حاکمیت طالبان، متوقف شد.

تیم ملی والیبال بانوان افغانستان در دو رده سنی بزرگسال و جوانان فعالیت می‌کرد و در هر رده سنی، ۱۴ عضو داشت. این تیم هر سال در شماری از مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کرد که در برخی از مسابقات در کشورهای منطقه، موفق به کسب جوایزی نیز شد.

حضور این تیم در مسابقات بین‌المللی همواره با حمایت گسترده در داخل افغانستان مواجه می‌شد و از حضور دختران افغان در بازی‌های بین‌المللی به‌عنوان نشانه‌ای از تلاش برای تثبیت جایگاه زنان در جامعه سنتی افغانستان یاد می‌شد.

ارسال نظر