|
کدخبر: 183439

دستگیری ۲۴ زن و مرد اردبیلی؛ عملیات پانجیا چیست؟

عملیات پانجیا در اردبیل ۲۴ زن و مرد را به دام انداخت.

حوادث دستگیری ۲۴ زن و مرد اردبیلی؛ عملیات پانجیا چیست؟

عملیات پانجیا با همکاری اینترپل انجام می‌شود و افرادی که در فضای مجازی دست به خرید و فروش‌های دارو و مواد آرایشی تقلبی می‌زنند در طرح عملیات پانجیا بازداشت می‌شوند. عملیات پانجیا در ایران توسعه یافته و از طریق طرح بین‌المللی عملیات پانجیا خلافکاران حوزه قاچاق به دام می‌افتند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل از دستگیری ۲۴ مرد و زن در اجرای عملیات طرح بین‌المللی پانجیا ۱۴ و مبارزه با فروش و تبلیغ دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و غیرمجاز در فضای مجازی، خبر داد.

سرهنگ علی قهرمان طالع گفت: هدف از این طرح مبارزه با فروش و تبلیغ دارو و محصولات ضدعفونی‌کننده غیرمجاز مخصوصاً دارو‌های مربوط به ویروس کرونا، لوازم پزشکی، آرایشی و بهداشتی تقلبی در محیط اینترنت است که به مدت یک هفته انجام گرفت.

وی افزود: کاربران فضای سایبری از هرگونه خرید دارو‌های مشکوک و غیرمجاز از فضای مجازی خودداری کرده و فریب تبلیغات وسوسه انگیز این مجرمین در صفحات شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها را نخورند و در صورت مشاهده اینگونه صفحات آدرس آنها را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir قسمت مرکز فوریت‌های سایبری گزارش نمایند.

عملیات پانجیا ۱۲ با هدف مقابله با تولید، توزیع و تبلیغات دارو‌های غیرمجاز و تقلبی در سراسر جهان و با همکاری همزمان بیش از ۱۰۰ کشور و هماهنگی سازمان اینترپل آغاز شده است.

عملیات پانجیا چیست؟

سرهنگ حسین امیرلی مهم‌ترین اهداف اجرای طرح عملیاتی پانجیا را با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، اطلاع رسانی و هشدار به عموم در خصوص ریسک خرید آنلاین دارو و تجهیزات پزشکی، شناسایی وب سایت‌های غیرقانونی در حوزه دارو‌های غیرمجاز و بستن تراکنش‌ها و سیستم‌های پرداخت مورد استفاده مجرمان در این حوزه، مقابله با شبکه‌ها و جلوگیری از اقدامات مجرمانه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به منظور شناسایی و دستگیری مجرمان موصوف با همکاری سایر پلیس‌های تخصصی برشمرد.

وی افزود: در اجرای طرح پانجیا ۱۲ تعداد ۱۰۴۷۷ تارنما رصد می‌شود و تا کنون ۱۸۹ نفر از مجرمان با اقدام‌های فنی و پلیسی ضمن هماهنگی با سایر دستگاه‌های امنیتی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

جانشین رئیس پلیس فتا ناجا بیان کرد: ۶۸ درصد اقدامات مجرمان در خصوص تبلیغات غیرقانونی توزیع دارو‌های غیرمجاز و تقلبی در سایت‌های فضای مجازی، ۲۳ درصد در شبکه اجتماعی اینستاگرام و ۹ درصد در تلگرام صورت پذیرفته است و عمده‌ترین محصولات دارویی و بهداشتی تبلیغ و ارائه شده توسط مجرمان را عامل پوستی، عامل چشم و گوش، عامل جلوگیری از ریزش مو، مکمل‌های سلامت (ورزشی)، الکل، داروی کرونا و ژل ضدعفونی‌کننده بوده است.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها