|
کدخبر: 98431

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو:

احتمال ضرر میلیون‌ها نفر در بازار بورس / سرمایه‌گذاری در خودرو مطمئن‌تر است؟

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در خودرو مطمئن‌تر از بورس باشد.

گسترش‌نیوز: این روزها بازار بورس با وضعیت نسبتا عجیبی مواجه شده است و همگان به نوعی از رشد این بازار متعجب هستند. در این میان بسیاری از مردم سردرگم هستند که از بین بازار خودرو و بورس کدامیک را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند. حتی هنوز مشخص نیست که آینده بورس به چه صورت خواهد بود و آیا باید منتظر یک سقوط شدید باشیم؟ برای بررسی بیشتر این موضع گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

kakayi.jpg

کاکایی ابتدا گفت: اوضاع بورس در شرایط فعلی هم خوب است هم خطرناک. تقریبا دو سال قبل صحبتی در این خصوص کردم که باید بورس را فعال کنیم تا قیمت خودرو کنترل شود. اما در وضعیتی که مردم به بورس هجوم آوردند باعث ایجاد حباب در این بازار شده است.

دلیل بالا رفتن ارزش سهام خودروسازان در بورس

وی ادامه داد: خودروسازان با این که زیانده هستند اما سهامشان در بورس بالا رفته است و دلیل آن انجام تجدید ارزیابی است. واقعیت این است که چنین مواردی روی کاغذ مطرح است و اگر روزی شرکتی ورشکست شود و قرار باشد که به فروش برسد اصلا با این اعداد و ارقام مواجه نخواهیم بود. بعضی از اعدادی که در بورس می‌شنویم باورنکردنی است و حتی با مقایس‌های جهانی نیز مطابقت ندارد.

این کارشناس حوزه خودرو درباره استفاده خودروسازان از بورس گفت: اگر خودروسازان برای تامین مالی بخواهند از بورس استفاده کنند راه‌حل درستی نیست. زیرا پول را برای این می‌خواهند که به تولید بپردازند و از طریق آن سودی کسب کنند. اما وقتی که تولید زیانده است این قرض گرفتن فقط برداشتن کلاه دیگران است. هرچند که با انجام این کار چرخ تولید می‌چرخد اما روش درستی نیست کمااین که در دوسال گذشته هم چنین کاری انجام شده است. از ابزارها برای رفع مشکلات موقتی نباید استفاده کرد و صنعت بزرگ خودرو اگر مولد نباشد مملکت زمین می‌خورد.

کاکایی اظهار کرد: در صورتی که قیمت خودرو اصلاح شود پول به دست خودروسازان نمی‌رسد اما در صورت انجام این کار، خودروساز می‌تواند برای انجام پروژه جدید در بورس اوراق مشارکت بفروشد. در این وضعیت با قیمت‌گذاری غلطی که الان حاکم است چنین کاری صحیح نیست.

احتمال ضرر میلیون‌ها نفر در بورس

وی درباره سرمایه‌گذاری در بورس گفت: بورس در حال حاضر روزی ۵ درصد سود می‌دهد و قطعا اگر افراد حرفه‌ای باشند این بازار بهترین وضعیت را برای سرمایه‌گذاری دارد. اما خودرو از لحاظ سرمایه‌گذاری به این صورت نخواهد بود. اگر همانطور که پیش‌بینی می‌شود در پس این حباب یک ترکیدن حباب صورت گیرد میلیون‌ها نفر متضرر خواهند شد.

کاکایی در خصوص خرید خودرو اظهار کرد: اگر خودرو را امروز به هر قیمتی بخرید می‌توانید مطمئن باشید که سال آینده همین موقع ارزش واقعی خود را حفظ کرده است. اگر تورم ۴۰ درصدی داشته باشیم سال دیگر قیمت پراید تقریبا در همین حد بالا رفته است.

خودرو یا بورس؟

وی در پایان اشاره کرد: بستگی دارد که در سرمایه‌گذاری چه سیاستی را به کار ببرید. در حال حاضر در وضعیت بسیار متلاطم قرار داریم. قیمت‌ها در بازار خودرو قطعا بالاست و اگر کسی می‌خواهد اقدام به خرید کند باید بسیار مراقب باشد که قیمت درستی را پیدا کند. قیمتی که در سایت‌ها وجود دارد قطعا پایین می‌آید. باید صبر کنیم اول شرایط بهتر شود و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. اگر هیچ راه حلی نداریم به نظر می‌رسد خرید خودرو نسبت سرمایه‌گذاری در بورس مطمئن‌تر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها