|
کدخبر: 97950

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان:

خودروسازان داخلی از چه نوع ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند؟

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان گفت: ماعمده نیاز دو خودروساز داخلی در خصوص ورق‌های فولادی را تامین می‌کنیم.

گسترش‌نیوز: ورق‌های فولادی جزو مواردی است که به نوعی یکی از جز‌ءهای مهم در خودروسازی محسوب می‌شود. این ورق‌ها در میزان وزن، استحکام و ایمنی خودروها تاثیر به سزایی دارد و خودروسازان دنیا سعی می‌کنند روز به روز از ورق‌های سبک‌تر و ایمن‌تز استفاده کنند. اما در رابطه با استفاده از ورق‌های فولادی در بین خودروسازان داخلی شرایط به چه صورتی است؟ برای بررسی این موضوع گفت‌و‌گویی با مختار بخشیان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

bakhshian1.jpg

بخشیان ابتدا در این رابطه گفت: در زمینه ورق‌های فولادی ما برای خودروسازان ۳ الی ۴ نوع از این محصولات را تامین می‌کنیم. این چهار محصول شامل گرم، شرد، اسیدشویی و گالوانیزه هستند. فولاد مبارکه بخشی از گریدهای خودروسازان را به خوبی می‌تواند تامین کند و سال‌هاست که ما با خودروسازان کار می‌کنیم. به عنوان مثال محصولات گالوانیزه خودرویی که در بعضی از محصولات مانند پژو ۲۰۶ و دناپلاس استفاده می‌کردند را در مقطعی تا ۸۰ هزار تن نیز تولید و به خودروساز عرضه کردیم. بعد از تحریم‌ها تولید یک سری از خودروها متوقف شد و محصولات گالوانیزه حذف یا به مقدار کمی مورد استفاده قرار گرفت. می‌توان گفت شرایط به گونه‌ای پیش رفت که میزان استفاده از محصولات گالوانیزه حتی از نصف نیز کمتر شد.

وضعیت استفاده از ورق‌های گالوانیزه

وی ادامه داد: گفته شده که امسال قرار است دوباره استفاده از محصولات گالوانیزه را افزایش دهند. در دنیا خودروسازان دیگر از ورق‌های سیاه (ورق بدون پوشش گالوانیزه) استفاده نمی‌کنند و به سمت بهره‌‌گیری از محصولات گالوانیزه رفته‌اند. تقریبا می‌توان گفت از ۲۰ سال قبل خودروسازان به سمت استفاده از ورق‌های با استحکام بالا اما سبک‌تر رفتند. در حال حاضر نیز به شدت روی این قضیه کار می‌شود تا بتوانند مصرف سوخت را کاهش دهند. اگر از این منظر را بخواهیم به قضیه نگاه کنیم بخشی از محصولات را فولاد مبارکه نمی‌تواند تولید کند. زیرا ما باید یک سرمایه‌گذاری روی نورد گرم ۲ انجام می‌دادیم اما به دلیل تحریم‌ها امکان راه‌اندازی خط تولید فراهم نشد و ما در واقع از قافله گریدهای جدید عقب هستیم. با آمدن نورد گرم ۲ پیش‌بینی کردیم که طیف وسیعی از محصولات خودرویی، نفتی و بسیاری از حوزه‌های دیگر را پوشش دهیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه درباره وضعیت خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان ما متناسب با دنیا جلو نرفتند و هنوز در حال استفاده از ورق‌هایی هستیم که سالیان قبل کیاموتورز، بنز، شورولت یا سایر برندها استفاده می‌کردند. حتی اگر ما نورود گرم ۲ را نیز داشتیم اما خودروسازان به سمت استفاده از این نوع ورق‌ها نرفته‌اند که بخواهند مورد استفاده قرار دهند. زمانی که رنو و پژو بعد از تحریم‌ها به ایران آمدند این ورق‌هایی که در ایران استفاده می‌شد را به هیچ وجه برای صادرات تایید نمی‌کردند. گفته شد اگر قرار است صادرات این خودروها را داشته باشیم ورق‌ها حتما باید گالوانیزه باشد. یکی از تغییرات عمده می‌تواند حرکت خودروسازان به سمت استفاده از ورق‌های گالوانیزه باشد که هم رنگ‌پذیری بهتر و هم دوام بیشتری دارد.

تامین نیاز خودروسازان توسط فولاد مبارکه

بخشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چقدر از ورق‌های فولادی خودروسازان توسط فولاد مبارکه تامین می‌شود؟ به گسترش‌نیوز گفت: نیازهای خودروسازان را فولاد مبارکه عمدتا توانسته تامین کند. ما به هر دو خودروساز ماهیانه ۷۰ الی ۷۵ هزار تن محصول تحویل دادیم اما بخشی از محصولات را امکان تولید نداریم. در نتیجه خودروسازان مجبور هستند آن نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند. به عنوان مثال ورق روی خودروی گالوانیزه همان گریدهایی است که ما امکان تولید آن‌ها را نداریم و از خارج تهیه می‌شود.

قیمت فروش فولاد به خودروسازان

وی در رابطه روند قیمت‌‌گذاری نیز اظهار کرد: قیمت‌گذاری فولاد که اخیرا حاشیه‌های برای آن درست شده بر اساس سیستم بورس است. داستان فروش محصولات فولاد مبارکه بدین صورت است که یک سری ورق‌های استاندارد در بورس کشف قیمت می‌شود. این کشف قیمت نیز زیر نظر وزارت صمت صورت می‌گیرد. این قیمت‌ها به صورت هفتگی تعیین شود و متغیر است. قیمت فروش فولاد به خودروسازان به صورت کلی زیاد تغییر نکرده است. در بازار البته یک فاصله قیمتی ۶ الی ۷ هزار تومان با ورق تولید شده در کارخانه داشتیم. این در حالی بود که قیمت کارخانه در حال کاهش بود اما نرخ‌ها در بازار بالا می‌رفت. وزارت صمت روی بعضی از محصولات فولادی ورود نکرده اما در مورد ورق به صورت خاص نظارت می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: امروزه در خودرو به خصوص نمونه‌های خارجی نزدیک به ۳۰ نوع گرید فولادی استفاده می‌شود. استفاده از این تعداد گرید به دلیل این است که حداقل خسارت به سرنشینان در هنگام تصادف وارد شود. اما در صورتی که در ایران ۷ الی ۸ نوع گرید نهایتا استفاده می‌کنیم و شرایط مانند گذشته است. در نتیجه ایمنی خودرو نیز تا حدودی پایین می‌آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها