|
کدخبر: 97487

اختصاصی گسترش‌نیوز در گفت‌و‌گو با عضو خانه صنعت، معدن و تجارت:

سرمایه‌گذاری در بورس مطمئن‌تر است یا خودرو؟

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان تولید خودرو و تقاضا برای آن در کشور نسبت به تقاضای میلیونی در بازار بورس قابل مقایسه نیست.

گسترش‌نیوز: این روزها تقریبا می‌توان گفت بحث درباره سرمایه‌گذری در بورس نقل محافل شده و همه در رابطه با سوددهی مناسب این بازار صحبت می‌کنند. آنطور که به نظر می‌رسد سبز بودن بازار بورس همچنان ادامه خواهد داشت هرچند که بسیاری از کارشناسان و مسئولان در این میان نیز صحبت از وجود حباب و احتمال ترکیدن و سقوط قیمت‌ها دارند. در این میان یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز خودرو است که همچنان تقاضا برای آن به صورت گسترده وجود دارد. با تمام این وجود بسیاری از مردم به نوعی در حالت سردرگمی برای انتخاب بورس یا خودرو برای سرمایه‌گذاری قرار دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر گفت‌و‌گویی با آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

khaleghi1.jpg

خالقی ابتدا درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: با توجه به اتفاقی که افتاده هم از بابت آن خوشحالیم و هم نگران. سرمایه‌ها و به نوعی پول‌های سرگردانی که در دست مردم قرار دارد وارد بازارهای مختلف در بازه‌های زمانی گوناگونی می‌شود. در حال حاضر نیز این پول‌ها به سمت بازار بورس هدایت شده و بازدهی بالای این بازار خوب است. البته نگرانی از بابت تشکیل حباب نیز داریم و در این حالت ممکن است سرمایه سهام‌داران خرد بر باد برود.

بورس نباید تبدیل به لاتاری شود

وی ادامه داد: اطلاعات و آمار مرتبط را باید سازمان بورس مشخص کند. هیجان بورس بالا رفته و صف‌های خرید طولانی تشکیل می‌شود. یک عده به صورت ناگهانی اقدام به خرید و پس از آن فروش می‌کنند و این مورد یک هوشمندی بیشتری را از طرف بورس کشور می‌خواهد که مردم را سرخورده نکند. بورس نباید تبدیل به یک لاتاری شود و معلوم نخواهد بود که برنده هستیم یا بازنده. بورس جایی است که می‌تواند به عنوان ابزار تامین مالی اقتصاد کشور باشد.

خالقی افزود: در کشور ما درصد سهامدارن بورس افزایش پیدا کرده و این مسئله جای خوشحالی دارد. اگر مدیریت به درستی صورت گیرد امکان ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی وجود دارد. این شرکت‌ها تبدیل به تامین‌کننده‌های مالی حتی شرکت‌های کوچک و متوسط خواهند شد. مردم می‌توانند در آن صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه این کار ریسک‌های سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی خواهد شد در غیر این صورت بورس به صورت یک بازاری خواهد بود که به صورت شانسی ممکن است یک سری افراد برند برخی دیگر بازنده باشند.

این عضو خانه صنعت معدن تجارت از احتمال خداحافظی مردم با بورس نیز گفت و اشاره کرد: افرادی که هوشیارتر و از رانت‌های اطلاعاتی برخوردار هستند پول را از مردم جمع می‌کنند و به تولید هم تزریق نخواهد شد. بورس باید منجر به رشد تولید شود و شرکت‌های کوچک و متوسط بتوانند با شرایط بهتری به فعالیت خود ادامه دهند. اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که مردم زیان‌های سنگین کنند از این بازار می‌روند و تا ۲ الی ۳ سال دیگر سراغ بورس نخواهند آمد. مراقبت از بورس در این فضا بسیار مهم است.

بورس یا خودرو؟

وی در خصوص مقایسه حوزه خودرو و بورس اظهار کرد: در حال حاضر توان تولید خودروی ما ۴ هزار دستگاه است و این رقم نسبت به تقاضای میلیونی که در بازار بورس وجود دارد خیلی عدد بزرگی نیست. ثبت‌نام خودرو در سایت‌ها تبدیل به یک لاتاری شده و اگر افراد در کسری از ثانیه بتوانند با اینترنت سریع‌تر اقدام به خرید کنند سود خواهند کرد. روش ثبت‌نام خودرو به این صورت صحیح نیست و یک صف طولانی شامل متقاضیان واقعی و غیر واقعی تشکیل شده است.

خالقی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خودرو چگونه است؟ به گسترش‌نیوز گفت: تقریبا می‌توان گفت شرایط سرمایه‌گذاری در خودرو نیز مانند بورس شده و مشخص نیست که حباب وجود دارد یا خیر. اگر این حباب بترکد مردم تا چه حدی زیان می‌کنند. خودرو موردی است که تقاضا برای آن به صورت مستمر وجود دارد و اطمینان‌بخش‌تر از وضعیت فعلی بورس است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها