|
کدخبر: 314244 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

بودجه سازمان زیباسازی صرف چه چیزی می‌شود؟ /سیمای شهر زیبا نیست

سازمان زیباسازی، یکی از مهم ترین قسمت های شهرداری تهران است که وظیفه دارد تا سیمای شهر را به نحوی آراسته کند تا شهروندان سلامت روحی خود را از دست ندهند.

جامعه بودجه سازمان زیباسازی صرف چه چیزی می‌شود؟ /سیمای شهر زیبا نیست

زیباسازی شهر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری تهران، با توجه به بودجه‌ای که دریافت می‌کند، باید سیمای شهر را مناسب با زندگی شهروندان کند تا مردم از تماشای آن لذت ببرند. همانطور که درجریان هستید، شهرداری تهران بودجه کلانی را دریافت می‌کند که بخشی از آن مربوط به نوسازی و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. البته بخش بسیار زیادی از این بوجه را صرف حمل‌ونقل می‌کنند که اتفاق چندان مثبتی تاکنون رخ نداده است.

بودجه-شهری

ما در این گزارش قرار است به بودجه‌ای که شهرداری تهران بابت زیباسازی دریافت می‌کند و چقدر در این مسیر موفق بوده است اشاره کنیم. سازمان زیباسازی شهرداری، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در شهرداری‌ها است که نقش بسیار مهمی را در سلامت مردم ایفا خواهد کرد. ممکن است برایتان این سوال مطرح شود که سلامت مردم و زیباسازی چه ربطی باهم دارند؟ این نکته را باید عرض کرد که هرچه سیمای شهر زیبا تر باشد، سلامت روان مردم نیز زیباتر خواهد بود و قطعا تاثیر خود را در فتارهای اجتماعی خواهد گذاشت.

تابلوی-شهری

محاصره توسط تابلوهای تبلیغاتی

هرجای این شهر را که قدم می‌زنیم، اثری جذاب که توسط شهرداری تهران ساخته شده باشد مشاهده نمی‌شود. تمام شهر را تابلوهای تبلیغاتی محاصره کردند که حکایت از سودجویی و منفعت طلبی شهرداری دارد. به راستی، چقدر در شهر تهران سازه‌های جذاب، مجسمه‌های جذاب و همچنین رنگ‌های شاد مشاهده می‌کنیم؟ جواب این سوال واضح است که ما در پایخت ایران، سازه‌های جذابی نداریم که بخواهد نظر شهروندان را به خود جلب کند. آن هایی هم که درحال‌حاضر وجود دارند، مربوط به چند سال گذشته می‌شوند که چندین سال از عمرشان می‌گذرد. بودجه‌های کلان سازمان زیباسازی صرف چه چیزهایی می‌شود؟ مگر غیر از این است که این پول بیت المال است و باید برای شهروندان هزینه شود؟ چرا در شهر تهران، خبری از دیوارنگاره‌های جذاب نیست؟ چرا درختان کمی در محوطه شهر ساخته شده است؟ چرا مجسمه‌های افراد مشهور کشور، در تهران ساخته و جانمایی نمی‌شود؟

باید گفت که این تابلوهای تبلیغاتی شهرداری، پول اضافی است که به حساب سازمان زیباسازی واریز می‌شود. درواقع متولی این امر، خود سازمان زیباسازی است. علاوه بر بودجه‌ای که این سازمان دریافت می‌کند، با استفاده از تابلوهای تبلیغاتی، درامد بیشتری خواهد داشت. حال این سوال مطرح می‌شود که این درآمدها و بودجه، صرف چه کاری می‌شود؟ سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حتی به خودش اجازه نمی‌دهد که مجسمه‌های پایتخت را بشورد و در نگهداری آنها هیچ دقتی به خرج نمی‌دهد.

دیوارنگاره میدان ولیعصر، یکی از دیوارهای مهم در یک میدان مهم پایتخت است و تقریبا چند سالی می‌شود که موضوع مناسبی بر روی آن کشیده نمی‌شود و فقط در مناسبت‌های مختلف، طرح آن عوض می‌شود. چند سالی می‌شود که این دیوار، رنگ و بوی شادی را به خود ندیده و استفاده از رنگ‌های انرژی بخش در آن به کار نرفته است. چه اشکالی دارد که بر روی این دیوار، نقش طبیعت کشیده شود؟ چه اشکالی دارد تا بر روی این دیوار، طرح‌های شاد و جذاب کشیده شود؟ چرا سازمان زیباسازی در صرف هزینه‌های بیت المال کوتاهی می‌کند؟

دیوارهای شهر، نماهای پارک و خیلی از مکان هایی که زیرمجموعه شهرداری و سازمان زیباسازی هستند، پر شده است از سیاهی و زشتی که روح ندارد و سبب خواهد شد تا این سیاهی به شهروندان نیز منتقل شود. سازمان زیباسازی می‌تواند با استفاده از طرح‌های جذاب بر روی دیوار پارک ها، شادی را در شهر ایجاد کند و از بودجه‌ای که در اختیار دارد به درستی استفاده کند. باید دانست که این بودجه‌ها در چه مسیری هزینه می‌شوند و چرا شفافیت چندانی درباره بودجه و هزینه‌های سازمان زیباسازی وجود ندارد.

بیلبورد-شهر

نصب اشعاری که خطرساز است

در ۲سال گذشته، فعالیت و عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حوزه تولید محتوای فرهنگی بیلبوردهای تهران واکنش‌ها و انتقاداتی را در پی داشته است. به تازگی این سازمان بیلبوردهایی مزین به اشعار برخی از شاعران را در نقاط مختلف تهران نصب کرده است. این اقدام نیز واکنش هایی را برانگیخته است. عکس‌های اشتباه و گویا متن‌های اشتباه سبب شده است تا کاربران بسیاری به این موضوع توجه کنند. این نکته را هم باید گفت که بیلبوردهای شهری باید از نظر موضوعی، متن کوتاهی داشته باشند تا حواس رانندگان پرت نشود. بسیاری از کارشناسان انتظامی بر این باور هستند که این بلند نویسی استاندارد نیست و تصادفات را رقم می‌زند، سازمان زیباسازی و کارشناسان باید برای این موضوع وقت اساسی بذارند.

نوروز-شهر

اما، اگر به این نکته توجه کرده باشید، هرساله، شهرداری تهران با کمک سازمان سازمان زیباسازی، در نزدیکی سال نو، اقداماتی را انجام می‌دهد که این بودجه را به سال بعد نرساند. هرساله با آمدن سال جدید، این سازمان تمام تلاش خود را می‌کند تا بودجه را صرف گل کاری و بیلبوردهای شهری کند. این اقدام درست که کار زیبایی است اما، هزینه کردن بودجه در چند روز پایانی سال، برای آنکه برای سال بعد بودجه را صفر تحویل دهند، اقدام پسندیده‌ای نیست.

کلام آخر:

امید است تا سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در راستای انجام وظایف خود و همچنین هزینه کردن بیت المال، توجه ویژه ای داشته باشد تا سیمای شهرمان قشنگ تر جلوه کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها