|
کدخبر: 203199

بدهی میلیاردی اصلاح طلبان در شهرداری تهران

اصلاح طلبان در مدت ۴ سال ۲۸ هزار میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری تهران افزودند و رفتند.

سیاست داخلی بدهی میلیاردی اصلاح طلبان در شهرداری تهران

بدهی شهرداری تهران مسئله‌ای است که در هر دوره از مدیریت بارها به آن پرداخته شده است و در ۴ سال گذشته مسئولان مدیریت شهری شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تمام مشکلات شهر را روی دوش بدهی‌های باقی مانده از زمان آقای قالیباف می‌گذاشتند این در حالی است که علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره بدهی‌های شهرداری اعلام کرد که شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیارد باید بابت آن سود بانکی پرداخت.

این رقم در حالی از سوی شهردار تهران مطرح شد که محمدعلی نجفی (۲۴ دی ۹۶) زمانی که شهرداری تهران را تحویل گرفته بود اعلام کردکه دیون و بدهی شهرداری تهران که تاکنون ثبت شده است ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۶۵ درصد از این بدهی به بانک‌ها است. ضمن اینکه ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز دیون و بدهی‌های شهرداری تهران است که هنوز ثبت نشده است اما این رقم قطعا قطعی است.

جمع بدهی گفته شده توسط نجفی ۵۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که طبق گفته علیرضا زاکانی تنها در ۴ سال ۲۸ هزارمیلیارد تومان بدهی به بدهی‌های شهرداری اضافه شده است.

بدین ترتیب اصلاح طلبان در مدت ۴ سال ۲۸ هزار میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری تهران افزودند و رفتند.

ناصر امانی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره صحبت‌های مطرح شده توسط آقای زاکانی درباره ۲۸ میلیارد تومان بدهی جدید شهرداری در ۴ سال گذشته مطرح کرد: این بدهی‌ها برای تسهیلاتی است که در این چهار سال از بانک‌ها گرفته شده و همچنین از سال ۹۶ تا ۹۹ و حتی ۱۴۰۰ اوراق مشارکت زیادی را شهرداری منتشر کرده است که برای سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است و در سال ۱۳۹۹ نیز چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است. برای سال ۱۴۰۰ نیز سه هزار و پانصد میلیارد تومان منتشر شده است که همه این اعداد هم تاریخ سررسید و هم سود به همراه دارد که شهرداری باید آن را پرداخت کند.

او ادامه داد: شهرداری باید روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان سود اوراق مشارکت را پرداخت کند و این عدد قابل توجهی است. مسئولان مالی آماری که به ما به عنوان کمیسیون بودجه داده‌اند بدهی شهرداری را ۶۵ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد اما آقای زاکانی بدهی‌های شهرداری را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. حال باید مسئولان مالی شهرداری توضیحی به ما درباره این اختلاف لیست بدهند.

امانی تاکید کرد: ۳۷ الی ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری جزو بدهی‌های بانکی است. ۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری مربوط به بدهی ارگان ها، سازمان‌ها و نهادهای بیرونی است. ۷۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی به پیمانکاران است که جمع آن ۶۵ هزار میلیارد تومان است. حال با توجه به گفته‌های اقای زاکانی باید ببینیم این ۱۵ هزار میلیارد برای چه چیزی افزوده شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره این مسئله که شورا و شهرداری دوره گذشته تمام کاستی‌ها را به گردن بدهی‌های قالیباف می‌انداختند اما حالا خودشان بدون حتی یک پروژه عمرانی بزرگ شهر را با انباشتی از بدهی رها کرده و رفته‌اند توضیح داد: با وجود تمام مشکلات شهر و کمبودهایی که تهران با آن روبه‌رو است، این دوستان تنها در دو منطقه از تهران نزدیک ۴۰ میلیارد تومان فقط برای توسعه مسیر دوچرخه سواری هزینه کرده‌اند. آیا با این همه محلات محروم تهران که مردم برای حداقل‌های زندگی با مشکل روبه‌رو هستند آیا چنین خرج هایی درست بوده است؟ ما حتما این موضوعات را بررسی کرده و از طریق رسانه‌ها به افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

امانی در پایان درباره این مسئله که آیا به مقامات قضایی نیز ارجاع داده خواهد شد گفت: اگر تخلفی صورت گرفته باشد حتما به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شود. اما بیشتر این بدهی‌ها به دلیل گرفتن وام است. حال اگر تخلفی را ببینیم حتما آن را ارجاع خواهیم دارد.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها