|
کدخبر: 313204

اختصاصی گسترش نیوز؛

دریافت کرایه چند برابری ممنوع / رانندگان تاکسی درگیر مشکلات اساسی هستند

با آغاز فصل سرما و امکان شروع بارش ها، اعضای شورای شهر تهران تصویب کرده اند که هیچ راننده تاکسی اجازه ندارد کرایه بیشتری از مسافر در زمان بارش ها دریافت کند.

جامعه دریافت کرایه چند برابری ممنوع / رانندگان تاکسی درگیر مشکلات اساسی هستند

مشکلات مردم با رانندگان تاکسی و همچنین برعکس آن، همیشه وجود داشته است و این مشکلات در بعضی مواقع، آنقدر شدت می‌گیرد که کار به دعوا و درگیری فیزیکی هم می‌رسد. مشکلاتی از قبیل روشن نکردن کولر، رانندگی خطرناک و از همه آنها مهم تر مبلغ کرایه تاکسی، از جمله موضوعاتی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

سالانه، اعضای شورای شهر تهران یک مبلغ را به عنوان کرایه خطوط تاکسیرانی اعلام می‌کنند و می‌گویند که امسال ۲۵ درصدر به کرایه‌ها افزوده خواهد شد. این درصورتی است که بیشتر رانندگان، قبل از آنکه کرایه گران شود، خودشان دست به چنین اقدامی می‌زنند و مبلغ را بالا می‌برند. همین امر سبب خواهد شد تا درگیری هایی میان راننده و مسافر به وجود‌اید که چندان خوشایند نیست.

برف-تاکسی

مصوبه شورای شهر رعایت نمی‌شود

در تابستانی که گذشت، اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند که اگر راننده‌ای از خطوط تاکسیرانی، کولر را روشن نکند جریمه خواهد شد و اگر این اقدام او تکرار شود، مجوزش باطل می‌شود. اما اتفاقاتی که افتاد کاملا با حرف‌های اعضای شورای شهر تفاوت داشت. هیچ راننده‌ای اقدام به روشن کردن کولر در تابستان داغ گذشته نکرد. از نظر شهرداری تهران، تمام تاکسی‌ها موظف به روشن کردن کولر در تابستان و بخاری در زمستان هستند و رانندگان نباید وجه اضافی از شهروندان دریافت کنند. اما گوش هیچ راننده تاکسی نسبت به این موضوع شنوا نیست. البته شماره تماسی هم که برای شکایت از تاکسی‌های متخلف درنظر گرفته، پاسخگوی اعتراض مسافران نبوده و نیستند.

اکنون که در فصل سرما هستیم، اعضای شورای شهر تصویب کرده‌اند که هیچ راننده تاکسی نباید در مواقع بارندگی، کرایه اضافی دریافت کند و باید مانند شرایط عادی، همان مبلغ تعیین شده را از مسافر بگیرد. اما گویا چنین موضوعی چندان به مزاج رانندگان تاکسی خوشایند نیست. البته این قانون هم مانند همان قانون کولر در تابستان به فراموشی سپرده خواهد شد. بارها شاهد آن بوده‌ایم که در زمان بارندگی، مخصوصا بارش برف، میزان کرایه را تا چند برابر افزایش داده‌اند. چندی پیش، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نسبت به افزایش سرخود کرایه تاکسی توسط رانندگان در روزهای بارندگی واکنش نشان داده و اعلام کرد که رانندگان تاکسی موظفند براساس نرخ مصوب شورای شهر تهران اقدام به دریافت کرایه از مسافران کنند و همان کرایه‌ای را که شورا مصوب کرده دریافت کنند. بنا بر مصوبه شورای شهر تهران افزایش کرایه تاکسی در زمان بارش برف و باران ممنوع است.

تاکسی-۲

یکی از رانندگان تاکسی خط شهران-صادقه در ارتباط با این موضوع واکنش هایی نشان داده و اعلام کرد: چطور تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند کرایه خود را حتی تا ۱۰۰درصد هم بالا ببرند؟ تاکسی چه گناهی کرده است که نباید مانند آنها پول بگیرد؟ همانطور که این تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند پول بیشتر دریافت کنند، چرا برای تاکسیرانی چنین قانونی را تصویب نمی‌کنند؟ وقتی نظارت اصولی نباشد کار به همینجا می‌رسد.

نوسازی به ضرر من شد

صحبت‌های راننده تاکسی تا حدودی درست بود اما باید آن را از واقعیت به دور دانست. نمی‌توان تاکسی‌های اینترنتی را با تاکسی‌های خطی یکسان دانست. در مواقعی هم هست که اگر یک تاکسی بخواهد آن مسیر را به صورت دربستی برود بسیار گران تر از تاکسی‌های اینترنتی خواهد بود. پس نمی‌توان چنین موضوعی را مقایسه اصولی کرد. اما اینکه گفته می‌شود قانونی برای تاکسیرانی وجود ندارد، کاملا درست است. این راننده تاکسی حتی نام رئیس اتحادیه تاکسیرانی را هم نمی‌دانست و گفت مدت زمان بسیاری است که از تاکسیرانی، هیچ فردی برای بازرسی به این خط نیامده است.

تاکسی-بارندگی

این راننده تاکسی، نسبت به نوسازی خودروهای تاکسیرانی هم اعتراض داشت و گفت: یک خودروی پژو داشتم که مثل ساعت برایم کار می‌کرد. سالی ۱ بار یا هر ۲ سال ۱ بار خراب می‌شد و نیاز به تعمیرگاه بود. اما این خودروی سمند که تحویل گرفته ام، هر ۳ ماه خراب می‌شود و چاره‌ای ندارم جز اینکه یک روز از کارم بزنم و به تعمیرگاه بروم. زمانی که اعلام کردند باید نوسازی صورت گیرد، خودروی پژو را به زور از من گرفتند و به جایش این سمند را دادند.

راننده تاکسی گله‌ای هم درباره بیمه خود داشت و گفت: بسیاری از رانندگان تاکسی درحال‌حاضر بیمه نیستند و آن قبلی‌ها هم که بیمه هستند با مشکل مواجه شده‌اند. چند ماهی می‌شود که تاکسیرانی، بیمه مارا پرداخت نکرده است. البته زمانی که به سازمان مراجعه می‌کنیم می‌گویند که ما پرداخت کرده و به حساب بیمه ریخته‌ایم. شرکت بیمه هم می‌گوید که تاکسیرانی پرداخت نکرده است و از آنها بپرسید. درکل ما بین بازی شرکت بیمه و سازمان تاکسیرانی مانند توپ پینگ پنگ شده‌ایم. البته کسانی که زمان بازنشستگی‌شان نزدیک بود، خودشان باقی ماه را که مانده بود از جیب پرداخت کردند که بتوانند بازنشست شوند. درکل بیمه ما درحال خورده شدن است.

بارندگی-تاکسی

کلام آخر

باید گفت همه ما می‌دانیم که هیچ نظارتی بر روی سازمان تاکسیرانی صورت نمی‌گیرد و هر راننده‌ای هرچقدر که بخواهد در زمان بارندگی دریافت می‌کند. در زمان کرونا، کسی به کسی رحم نمی‌کرد که الان بخواهند کرایه کم تری بگیرند. برفرض مثال، راننده‌ای چند برابر مبلغ کرایه مصوب از مسافر دریافت کرد، به کجا باید اطلاع دهیم؟ شماره ۱۸۸۸ پاسخگوی هیچ شکایتی نیست. خود بنده بارها چندین بار اعلام شکایت کرده ام ولی راه به جایی نداشته و در آینده هم نخواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها