|
کدخبر: 308788 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

در مترو چروک می‌شوید / امکان پا درد در این ایستگاه‌ها

شهر زیر زمینی یا همان مترو، برای استفاده کنندگان، دارای مزیت و معایبی است که بازهم با وجود معایب، شهروندان این وسیله را انتخاب می کنند.

جامعه در مترو چروک می‌شوید / امکان پا درد در این ایستگاه‌ها

مترو، این وسیله نقلیه پر کاربرد، دارای معایب و مزایایی است که شهروندان، ترجیح داده‌اند بر معایب آن چشم پوشی کنند و این وسیله را برای انجام سفرهای درون شهری و برون شهری انتخاب کنند. روزانه جمعیت بسیاری در شهر زیر زمینی تردد می‌کنند و قطار‌ها دائم درحال رفت و آمد هستند. اما در این میان مشکلات بسیاری در سر راه مردم قرار دارد که بیشتر آنها تقصیر شرکت مترو نیست اما تعدادی از آنها هم مقصر مترو است. ما در این گزارش به بررسی معایب و مزایای استفاده از مترو پرداخته‌ایم.

شلوغ-مترو

اگر بخواهیم اول از مزایا صحبت کنیم، باید به سریع بودن و در ترافیک نبودن مترو اشاره کنیم. بسیاری شهروندان برای آنکه سریع تر یا به موقع به محل کار خود برسند، از مترو استفاده می‌کنند. چراکه این وسیله نقلیه، در ترافیک نمی‌ماند و شرق و غرب و شمال و جنوب را بهم وصل کرده است. پس در نتیجه استفاده از مترو، بسیار در صرفه جویی زمان تاثیر دارد.

مترو ارزان است

ارزان بودن یکی دیگر از دلایلی است تا افراد، مترو را برای سفرهای درون شهری و برون شهری انتخاب می‌کنند. بهای بلیت مترو نسبت به تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی، بسیار پایین است. بنابراین اگر کسی بخواهد از غرب تهران به سمت شرق سفر کند، با پرداخت مبلغ کم تر از ۴هزار تومان، می‌تواند به مقصد برسد. این درصورتی است که اگر همین مسیر را بخواهد با تاکسی‌های خطی و یا تاکسی اینترنتی برود باید مبلغی معادل ۱۰۰ هزار تومان یا حتی بیشتر پرداخت کند. پس درنتیجه، این وسیله نقلیه ریلی، ارزان تر و اقتصادی تر است. فرض کنید شخصی بخواهد روزانه از کرج به تهران بیاید و یا برعکس؛ اگر بخواهد پول هایش را به تاکسی و رفت و آمد بدهد، قطعا مبلغ بالایی خواهد بود. اما اگر از مترو استفاده کند، مبلغ بسیار اندکی را باید در ماه بپردازد.

مترو-شلوغ

در دسترس بودن مترو، یکی دیگر از مزایایی است که سبب شده تا شهروندان این وسیله نقلیه را انتخاب کنند. در زمانی که بارندگی وجود دارد و تاکسی به ندرت یافت می‌شود و ا اینکه اگر هم پیدا شود، مبلغ بالایی به علت بارندگی دریافت می‌کنند، مترو بهترین وسیله‌ای است که به علت در دسترس بودن و نرخ مشخص، انتخاب بسیاری از شهروندان است. البته چنین چیزی، یک هشدار برای رانندگان تاکسی است که با اضافه کردن کرایه در مواقع بارندگی، مسافر خود را از دست خواهند داد.

عذاب شارژ بلیت مترو

نوبتی هم که باشد، زمان صحبت از معایب مترو است. همانطور که گفته شد، استفاده از مترو، علاوه بر مزیت هایی که دارد، دارای معایبی هم است. به عنوان مثال، خرابی و یا خارج از سرویس بودن دستگاه‌های شارژ بلیت مترو را می‌توان نام برد که بعد از گذشت چندین ماه از هک سازمان شهرداری، این دستگاه ها، همچنان دارای اشکال است و باید گفت از هر ۶ الی ۷ دستگاه شارژ بلیت در ایستگاه ها، تنها ۲ دستگاه کار می‌کند. این امر سبب شده است تا شهروندان برای شارژ بلیت‌های خود با مشکل مواجه شوند و صف‌های طولانی در پشت هر دستگاه مانند صف نانوایی در اول صبح روز جمعه شود. این مشکل بعد از مدت ها، همچنان بر قوت خود باقی است و برطرف نشده است.

دستگاه-خراب

مشکل پله برقی هنوز وجود دارد

یکی دیگر از مشکلات و معایب استفاده از مترو، پا درد است. در بسیاری از مواقع، پله برقی‌های موجود در ایستگاه، خراب بوده و شهروندان مجبور می‌شوند چندین پله را بالا بی‌آیند و زمانی که به پله برقی بعدی می‌رسند، متوجه خواهند شد که پله برقی بعدی هم خراب است. پس بعد از یک روز کاری طولانی و خستگی بسیار، باید از پله‌های زیاد مترو بالا برویم. البته کسانی که جوان هستند راحت بالا می‌وند اما کسانی که سن و سالی از آنها گذشته است با دردسر و زحمت‌های بسیاری همراه می‌شوند.

مترو-پله

در مترو، چروک می‌شوید. البته این دلیل تا حدودی به شرکت مترو مربوط می‌شود و درصد بسار بالایی از چروک شدن، تقصیر مسافران است. زمانی که شما اول صبح و با ظاهری آراسته و مرتب، به مترو می‌روید، با توجه به آنکه جمعیت هیچ توجهی به نفر بغل دستی ندارد و هرطور که شده به دنبال راه نفوذ به واگن است، مجبور می‌شود شمارا کنار زده و وارد شود. جمعت بالای داخل واگن و توی هم ایستادن، سبب می‌شود تا زمانی که از واگن خارج می‌شوید، دیگر آن آدم سابق نبوده و بیشتر به افراد کارتن خواب شباهت دارید. تمام لباس‌ها چروک شده و پیراهن از داخل شلوار بیرون زده است. همچنین به دلیل نبود هوا و خاموش بودن دستگاه تهویه، بوی عطری که اول صبح زده‌اید پریده است و با بوی نامطبوع از واگن خارج می‌شوید.

ضعف اعصاب خواهید گرفت

مترو اعصابتان را بهم می‌ریزد و سبب خواهد شد شما بعد از خروج از واگن، انگیزه قتل داشته باشید. چراکه در واگن شمارا کنار می‌زنند، شمارا هول می‌دهند، روی کفشتان راه می‌روند، دائم تکان می‌خورند و با آرنج به پهلو و سر شما ضربه می‌زنند. تازه در مواقعی که کولر کار نمی‌کند و شما از شدت گرما رو به موت هستید، اعصابتان چند برابر ضعیف می‌شود. سد راه شما می‌شوند و ممکن است شما نتوانید در ایستگاه مورد نظر پیاده شوید. تمام این‌ها دست به‌دست هم می‌دهد تا شما بعد از پیاده شدن از واگن، انگیزه قتل داشته باشد و تبدیل به آدم بی‌اعصاب و خطرناک شوید.

واگن-مترو

اگر ظرف غذایی همراه خود داشته باشید که دیگر یک مصیبت بزرگ است. باوجود جمعیت بالای داخل واگن و تکان خوردن بیش از حد ظرف غذا، این امکان وجود دارد که بعد از پیاده شدن از مترو، غذای خود را به صورت چرخ کرده تحویل بگیرید و دیگر خبری از آن قرمه سبزی خوشمزه و خوش رنگ و بو نباشد. پس داشتن ظرف غذا هم در مترو، یک مصیبت بزرگ است.

دستفروشان هم مزیت و هم مشکل ساز

دست فروشان مترو، جزو آن دسته‌ای حساب می‌شوند، که نه می‌توان آن را مزایا دانست و نه معایب. در وسط ماجرا قرار دارند. بسیاری از مسافران از حضور دستفروشان، با آن چرخ‌های بزرگ و صدای گرفته‌ای که دارند، ناراضی هستد و می‌گویند که جا برای خودمان کم است، آن وقت دستفروشان با چرخ‌های بزرگ وارد واگن می‌شوند و جای مارا تنگ کرده و از روی کفشمان هم رد می‌شوند. اما، عده‌ای دیگر هستند که از این دستفروشان خرید می‌کنند و می‌گویند نرخ پایین تری نسبت به مغازه دارد. پس از حضور این افراد در مترو راضی هستند. اصلا عده‌ای از مسافران، مترو گردی می‌کنند به قصد خرید ارزان از دستفروشان و در واقع چنین چیزی را یک تفریح می‌دانند.

1422697746720_image635244305147409908-th4

در مجموع، خواستیم در این گزارش، تنها به معایب مترو نپردازیم و مزیت‌های استفاده از آن را هم بررسی کنیم و همچنین بگوییم که بسیاری از اتفاقات داخل واگن و معایب ها، تقصیر شرکت مترو نیست. البته که مدتی است صحبت از وارد کردن تعداد بسیاری واگن مطرح است. امید است با وارد کردن این واگن ها، دیگر داخل مترو چروک نشویم و اعصابمان بهم نریزد. حالا شما بگویید که چه مزایا و معایبی را در استفاده از مترو درنظر دارید؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها