|
کدخبر: 309921 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

جلوگیری از تصادف با تخمه شور / آیا این راهکار مناسب است؟

تصادف، یکی از عواملی است که گفته می شود بعد از آلودگی هوا، جان افراد را می گیرد و طبق آمار، سالانه افراد بسیاری جان خود را در اثر حوادثات ناشی از رانندگی از دست می دهند.

جامعه جلوگیری از تصادف با تخمه شور / آیا این راهکار مناسب است؟

تصادف یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است که سالانه، عمر بسیاری از افراد را می‌گیرد. تصادف می‌تواند در اثر بی‌احتیاطی، سرعت بالا، حرکات خطرناک، عدم توجه به مسیر و علائم هشدار و همچنین خواب آلودگی باشد. هرساله آمار بسیاری از مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای منتشر می‌شود که این آمار بسیار ناراحت‌کننده است.

تصادف-جاده

تصادف خوشایند نیست

تصادف هرچه باشد، خوشایند نیست؛ چراکه هم ضرر جسمی و هم مالی به افراد وارد می‌شود و آن هایی که منجر به فوت می‌شود نیز جای خود را دارد. همه افرادی که پشت فرمان خودرو می‌نشینند، احساس می‌کنند که از آنها بهتر وجود ندارد و درواقع برای خود یک شوماخر هستند که می‌توانند در مواقع لزوم، بهترین واکنش را نشان دهند. اما این یک باور غلط است و درواقع اگر هم ما به رانندگی خودمان اطمینان داشته باشیم باید این احتمال را بدهیم که ممکن است راننده مقابل، احتیاط نکند و سبب بروز تصادف شود. البته ابتکار جدیدی از سوی پلیس راهور برای کاهش تصادفات رانندگی در نظر گرفته شده است که در این گزارش به آن اشاره کرده‌ایم.

مرگ سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر در اثر تصادف

براساس برخی آمارها، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در ایران رخ می‌دهد و باید این نکته را هم گفت که روزانه ۴ نفر در اثر تصادف کشته می‌شوند. یعنی مرگ یک نفر در هر ۳۶۰ دقیقه. در واقع حوادث رانندگی در ایران پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد. چنین آماری را باید بسیار وحشتناک دانست و البته باید گفت که می‌توان از بروز مرگ و میرهای ناشی از رانندگی جلوگیری کرد. اگر احتیاط کنیم و رانندگی درستی داشته باشیم، قطعا جلوی بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از تصادف گرفته خواهد شد.

براساس اعلام سازمان پزشکی‌قانونی کشور موارد مرگ حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۴ یعنی حدود ۱۸ سال قبل، در ایران ۲۷هزار و ۷۵۵ نفر بود. آماری که زنگ هشدار را در دهه ۱۳۸۰ به صدا درآورد. دولت برای کاهش این تعداد مرگ برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد. اجباری‌کردن کمربند ایمنی، کاهش حد مجاز سرعت خودروها، افزایش نظارت و کنترل پلیس و اجرای برخی برنامه‌های آموزشی ازجمله این اقدامات بود.

تصادف-جتده

بر اساس آمارهای منتشر شده که بسیار قابل استناد است، سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹درصد، سهم راه ۲۰درصد و سهم خودرو به‌ویژه خودروهای ایرانی، ۵۱درصد است.

عوامل مهم در بروز تصادف

سبقت غیر مجاز و ورود بی‌احتیاط به لاین بعدی، یکی از عواملی است که در بروز تصادفات نقش اساسی دارد. زمانی که می‌خواهیم اقدام به سبقت کنیم، ابتدا باید رعایت کنیم که وارد لاین رو به رو نشویم و همچنین سر پیچ‌های تند، سبقت نگیریم. سبقت از سمت راست نیز، یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات شناخته شده است.

رانندگی در حالت مستی و فاقد هوشیاری، یکی دیگر از عواملی است که تصادفات بسیاری را به بار آورده است. زمانی که راننده از هوشیاری لازم برخوردار نیست، قطعا نمی‌تواند بهترین واکنش را در لحظه انجام دهد و همین مورد باعث می‌شود تا دقت او پایین آمده و باعث ایجاد تصادف شود. برای همین، بهتر است درمواقعی که سطح هوشیاری در پایین‌ترین سطح قرار دارد، از رانندگی خودداری شود.

تصادف-جاده۲

عدم توجه به مسیر و علائم هشدار دهنده، از دیگر عواملی است که در ایران جان بسیاری از رانندگان و سرنشینان را گرفته است. زمانی که راننده، توجهی به علائم هشدار از قبیل باریک شدن جاده، امکان ۲ طرفه شدن مسیر، وجود دست انداز، پیچ خطرناک و... نمی‌کند، ممکن است همین بی‌احتیاطی جان او و افراد دیگر را بگیرد. پس به همین دلیل، نیاز است تا در مواقع رانندگی، ضمن هوشیاری کامل، توجه به تابلوهای هشدار دهنده داشته باشیم و مناسب‌ترین رانندگی را انجام دهیم.

حرکات نمایشی، سبقت‌های غیرمجاز، حرکات مارپیچ و سرعت بالا که تمام این موارد در یک گروه قرار دارند، حادثه ساز بوده و علاوه بر خود شخصی که این حرکات را انجام می‌دهد، راننده دیگری را هم به خطر می‌اندازد. بعضی اوقات، مشاهده شده است که این حرکات سبب تحریک راننده دیگر شده و باهم رقابت می‌کنند. همین برانگیختن حس رقابت و رانندگی با سرعت بالا در تهران، جان بسیاری را گرفته است.

تخمه-شور

تخمه شور بر علیه تصادف

اما خواب آلودگی، نقش اساسی را در بروز تصادفات دارد. هنگام خواب آلودگی هوشیاری به پایین‌ترین سطح خود می‌آید و این امکان وجود دارد که راننده در هنگام رانندگی خوابش ببرد و حادثه ایجاد کند. البته یک راهکاری هم از سوی پلیس راهور برای رانندگان درنظر گرفته شده است که در زمان رانندگی دچار خواب آلودگی نشوند. توزیع تخمه شور در میان رانندگان، ابتکاری است که از سوی پلیس راهور برای رانندگان درنظر گرفته شده است. گفته شده توزیع تخمه شور برای رانندگان، می‌تواند باعث شود تا خواب از سرشان بپرد و پشت فرمان نخوابند. اما این اقدام، سبب خواهد شد تا راننده حواسش به تخمه پرت شود و برای لحظه‌ای از جلوی خود و رانندگی غافل شود. درواقع مصداق بارز ضرب المثلی است که گفته می‌شود، آمد ابرویش را درست کند زد چشمش را کور کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها