|
کدخبر: 296574

هشدار مهم پلیس درباره این تفریح مرگبار

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، خطراتی را که در هنگام رانندگی کودکان را تهدید می‌کند، تشریح کرد.

جامعه هشدار مهم پلیس درباره این تفریح مرگبار

سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» با تشریح حادثه تصادف فوتی برخورد یک دستگاه وانت‌بار با یک دختر جوان در بزرگراه شهید سلیمانی گفت: متأسفانه جمعه این هفته ساعت ۸ صبح یک تصادف دردناک در محدوده بزرگراه شهید سلیمانی – دورگرد کرمان رخ داد و یک دستگاه وانت پیکان با دختر خانمی که برای رفتن به محل کار در پیاده‌رو ایستاده و منتظر آمدن دوستانش بود برخورد می‌کند. 

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پیاده‌رو جایی است که عابر پیاده باید در آن احساس امنیت کند، افزود: راننده فاقد گواهینامه این وانت در هنگام تصادف کاملا خواب بوده و هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود مانند آثار انعکاسی خط ترمز یا حتی چرخاندن فرمان هم نداشته است که در نهایت خودرو از اختلاف سطح عبور کرده و در پیاده‌رو متأسفانه این دختر خانم جوان را زیر گرفته که بر اثر شدت جراحات وارده در دم فوت می‌کند.

سرهنگ جوانبخت در ادامه به وضعیت استقرار کودکان در وسیله نقلیه اشاره و اظهار داشت: مادران با نشاندن کودک در صندلی جلو به استقبال خطر می‌روند چراکه جای بچه در صندلی عقب خودرو و در صندلی مخصوص کودک است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: کودکان به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند و به درستی قدرت تصمیم‌گیری نداشته و نمی‌‌توانند در شرایط خاص واکنش مناسب با آن لحظه را داشته باشند جزء آسیب‌پذیرترین اقشار در تصادفات هستند. 

وی گفت: مهمترین وظیفه والدین این هست که برابر تبصره ماده ۲۲۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی از سوارکردن کودکان و در آغوش گرفتن آنها در‌ صندلی جلوی خودرو خودداری کنند چرا که این اقدام هم ممنوع هم خطر آفرین است. 

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: تأکید و اصرار پلیس مبنی بر عدم نشاندن و در آغوش کشیدن کودک در صندلی جلو برای این است که وقتی که مادر کودک خود را در آغوش می‌گیرد در هنگام وقوع تصادف سر کودک قبل از مادر خود با شیشه برخورد کرده و در واقع وزن مادر به روی کودک افتاده و حجم آسیب‌دیدگی‌ها چند برابر خواهد شد. 

سرهنگ جوانبخت افزود: مادران با نشاندن کودک در صندلی جلو به استقبال خطر رفته و با این کار دقیقا از کودک خود محافظت نمی‌کنند چراکه جای بچه در صندلی عقب خودرو و در صندلی مخصوص کودک است.

وی در خصوص لزوم بازدید اطراف خودرو قبل از حرکت گفت: مادری را داشتیم که راننده خودرو بود و هنگام حرکت بچه خود را ندانسته به دلیل عدم دید کافی زیر گرفت و نمی‌دانیم این مادر تا آخر عمر با چه عذاب  وجدانی زندگی خواهد کرد.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: قد بچه‌ها کوتاه است و ممکن است در هنگام بازی کردن پنهان شده باشند و آنها را نبینیم؛ پس دقت داشته باشید که هر زمانی که می‌خواهید در پارکینگ سوار خودرو شوید دور خودرو را بازرسی و بازدید کنید.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به ماده ۷ قانون مسؤولیت مدنی که اشاره به افراد صغیر  دارد اگر در تصادفات تقصیر متوجه کودکان شود سرپرست آنها و مسؤول سرپرستی آنها که مشخصا والدین هستند پاسخگوی مستقیم خواهند بود.

وی گفت: پدرانی را شاهد هستیم که هنگام رانندگی کودکان خود را بر روی پاهای خود نشانده و مبادرت به رانندگی می‌کنند که این امر هم هنگام وقوع تصادفات آسیب‌دیدگی را چند برابر می‌کند چرا که در اثر وقوع تصادف، فرمان داخل قفسه سینه بچه خورده و وی را به شدت مصدوم می‌کند.  

سرهنگ جوانبخت اظهار داشت: نباید به خاطر خوشحالی چند لحظه‌ای بچه‌ها آنها را بر روی صندلی جلو نشاند چراکه این خوشحالی لحظه‌ای بوده و خطرات را برای کودکان به دنبال دارد یا وقتی بچه‌ها دست و سر خود را از خودرو آویزان می‌کنند این مورد نیز بسیار خطرناک است چراکه ممکن است سنگی از زیر خودرویی رها شود یا اشیایی پرت شود یا موتورهای عبوری با آنها برخورد کنند که باعث حوادث جبران ناپذیری خواهد شد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: بحث سانروف بسیار مهم است و نباید کودکان به دلیل جثه نحیف خود از آن بیرون بیایند چراکه با کوچکترین ترمز ناگهانی به جلو پرتاب شده یا حتی ممکن است از جلوی  خودرو به زمین افتاده و خود ماشین از روی آنها رد شود.  

سرهنگ جوانبخت ادامه داد: سانروف برای کودکان اصلا یک تفریح نیست و والدین باید با مسؤولیت بیشتری رفتار کرده و نباید به بچه‌ها اجازه دهند که از سانروف استفاده کنند چراکه سطح اتکا ناپایدار است و با اولین ترمز اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

منبع: فارس

ارسال نظر