|
کدخبر: 309349 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

کمبود پول خرد باعث ضرر مسافر یا راننده؟ / باقی مانده را چسب زخم بگیرید

کمبود پول خرد در مغازه ها، داروخانه‌ها و تاکسی ها، سبب شده است تا شهروندان با دردسر مواجه شوند و در این میان، یا مسافر ضرر کرده و یا راننده تاکسی ضرر می‌کند.

جامعه کمبود پول خرد باعث ضرر مسافر یا راننده؟ / باقی مانده را چسب زخم بگیرید

مشکل پول خرد، داستان و ماجرایی است که مدت زیادی می‌شود، بار خود را از جیب و کیف ما مردم بسته است و جای خود را به پول‌های درشت داده که بسیار دردسر ساز شده است. کمبود پول خرد در مغازه ها، داروخانه‌ها و تاکسی ها، سبب شده است تا شهروندان با دردسر مواجه شوند و در این میان، یا مسافر ضرر کرده و یا راننده تاکسی ضرر می‌کند. به گفته بسیاری از شهروندان، مشکل پول خرد برای کرایه تاکسی، هر روز برایشان تکرار می‌شود و این وسط مجبور می‌شوند یا کرایه بیشتری پرداخت کنند و یا اینکه راننده از بخشی از کرایه منصرف شود.

پول-خرد

این ماجرا تاجایی ادامه دار شده، که حتی سبب درگیری میان مسافر و راننده هم شده است. صبح یکی از همین روزها، زمانی که برای رفتن به محل کار، سوار تاکسی شدم، مبلغ ۱۵ هزار تومان به راننده تاکسی پرداخت کردم اما راندده تاکسی باقی پول را به من نداد. درصورتی که کرایه این مسیر مبلغ ۱۳ هزار تومان است. راننده در پاسخ گفت که پول خرد ندارد و باقی پول را برایم دعا می‌کند. مسافران دیگری که در تاکسی حضور داشتند اعلام کردند که هر روز با این مشکل مواجه‌اند و مجبور می‌شوند باقی پول خود را نگیرند.

اما ادامه این ماجرای پول خرد برای رانندگان تاکسی و مسافر، آن روی ماجراست. درواقع بسیاری از رانندگان تاکسی اعلام کرده‌اند که از پول خود منصرف شده و به دلیل نداشتن پول خرد کرایه را کم تر دریافت می‌کنند. برای مثال یکی از رانندگان تاکسی گفته که مبلغ این مسیر ۱۲ هزار تومان است اما زمانی که مسافر مبلغ ۱۵ هزار تومان پرداخت می‌کند، به دلیل نبود هزار تومانی و یا ۲ هزار تومانی، مجبور می‌شوم از مسافر ۱۰هزار تومان دریافت کنم. این کمبود پول خرد به ضرر ما شده است و نمی‌دانیم معیار و ملاک قیمت‌گذاری برای کرایه تاکسی چه چیزی است. تا اینجای گزارش متوجه شدیم که مشکل کمبود پول خرد هم بلای جان مسافر است و هم بلای جان راننده تاکسی؛ اما در ادامه این گزارش مشکل پول خرد در مکان‌های دیگر را هم بررسی کرده‌ایم. ناگفته نماند که در بسیاری از تاکسی ها، سیستم پرداخت آنلاین نیز با مشکل مواجه است و چاره‌ای به جز پرداخت پول نقد نیست.

تاکسی-پول

سوپر مارکتی‌ها و یا دکه‌های مطبوعاتی که دیگر کسی به اسم مطبوعاتی آن هارا نمی‌شناسد و بیشتر فروش سیگار و نسکافه را انجام می‌دهند، مشکل پول خرد دارند و مردم گلایه مند شده‌اند که باقی پول را اجناس به ما می‌دهند. خب همه شهروندان که کارت بانکی ندارند و یا اینکه اگر هم داشته باشند، ممکن است همراهشان نباشد؛ پس مجبور می‌شوند از پول نقد استفاده کنند. دکه‌ها عمدتا سیگار و نسکافه می‌فروشند و اگر برای خرید سیگار به دکه رفته و پول نقد بدهید، باقی پول را را یک نخ سیگار اضافه می‌دهند و یا اینکه یک عدد شکلات. زمانی که معترض می‌شویم که ما پول می‌خواهیم و شکلات و سیگار اضافی نیاز نداریم، می‌گویند پول خرد نداریم و اگر نمی‌خواهی پاکت سیگار را بده و پولت را بگیر. درواقع باید گفت که این مشکل پول خرد روی اعصاب مغازه دارها هم تاثیر گذاشته است. البته درسته که باید کارت بانکی همراه داشته باشیم که دیگر با مشکل پول خرد مواجه نشویم؛ اما همانطور که گفته شد، ممکن است یا کارت بانکی نداشته باشیم و یا اینکه فراموش کرده باشیم آن را همراه خود بیاوریم. البته گاهی دیده است که زمانی که از دکه چای خریداری می‌کنیم به جای پس دادن باقی پول، قند اضافی می‌دهند.

دکه-سیگار

مشکل دیگری که در بحث کمبود پول خرد وجود دارد، مربوط به سوپر مارکتی‌ها می‌شود. عمدتا سوپر مارکتی‌ها با کارتخوان کار می‌کنند اما خب پول نقد هم جابه‌جا می‌شود. البته بسیاری از این سوپری‌ها برای فرار از مالیات کارتخوان، پول نقد می‌گیرند که این بحث جداگانه‌ای دارد. اما اصل ماجرا این است که هنگام خرید از سوپر مارکت، زمانی که پول نقد پرداخت می‌کنیم، به جای باقی پول، آدامس و آبنبات به ما می‌دهند. در واقع با این کار هم مشکل پول خرد خود را حل می‌کنند هم یکی از اجناس خود را می‌فروشند. پس باید گفت مشکل پول خرد به نفع سوپرمارکتی‌ها شده اما نه تمام سوپری ها. پس باید گفت مشکل کمبود پول خرد تا اینجای گزارش، تاکسی ها، دکه‌ها و سوپرمارکتی هارا درگیر خود کرده است.

Untitled

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، داروخانه‌ها هم با مشکل پول خرد مواجه هستند. زمانی که برای خرید دارو به داروخانه می‌رویم و برای خرید اجناس، پول نقد پرداخت می‌کنیم، به جای دریافت باقی پول، چسب زخم به ما می‌دهند. خب درسته که چسب زخم نیاز هرکسی می‌شود اما خب این درست نیست که به جای باقی پول به ما چسب زخم بدهند. پس باید گفت مشکل پول خرد، تقریبا همه گیر شده و تمام افراد جامعه را درگیر کرده است.

دستگاه-عابر

عابربانک‌ها هم دیگر پول خرد در دستگاه ندارند. قبلا ۱۰ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی در داستگاه‌های عابر بانک وجود داشت اما درحال‌حاضر فقط تراول دارند که بعضی از دستگاه‌ها نیز کم تر از تراول ۱۰۰هزار تومانی بیرون نمی‌دهند. زمانی که اول صبح از دستگاه پول نقد دریافت می‌کنیم، به ماد تراول می‌دهد و ما همان را به راننده تاکی می‌دهیم و همین مشکل پول خرد پیش می‌آید. پس باید گفت ابتدا بانک‌ها باید نسبت به جاگذاری اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی و ۵ هزار تومانی در دستگاه اقدامی انجام دهند و هم اینکه اسکناس‌های خرد را در بازار گسترش دهند. این گونه شاید بتوان کمی از این مشکل را برطرف کرد. در ادامه سازمان تاکسیرانی هم نسبت به فعال کردن و برطرف کردن مشکلات سامانه پرداخت آنلاین، باید تلاش بیشتری انجام دهد تا بتوان به راحتی کرایه را پرداخت کرد و درگیر پول خرد نشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها