|
کدخبر: 307933 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

لباس قرمزهای همیشه در خطر

حوادث، همیشه خطرناک بوده است و دیدن اتفاقات خطرناک برای هرکسی قابل پذیرش نیست و کم تر افرادی وجود دارند که بتوانند به دل حادثه بروند و جان دیگران را نجات دهند.

جامعه لباس قرمزهای همیشه در خطر

آتش سوزی، سیل، زلزله، ویران شدن ساختمان و سایر حوادث، اتفاقاتی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و نخستین نفراتی که جان خود را در دست گذاشته و به دل حادثه نفوذ می‌کنند، آتش نشانان هستند. این افراد با از خودگذشتگی، نشان داده‌اند که همیشه در خط اول مدیریت بحران بوده‌اند و برای نجات دادن جان دیگران، جان خود را در کف دستانشان می‌گذارند.

حوادث، همیشه خطرناک بوده است و دیدن اتفاقات خطرناک برای هرکسی قابل پذیرش نیست و کم تر افرادی وجود دارند که بتوانند به دل حادثه بروند و جان دیگران را نجات دهند. افرادی با لباس قرمز و دل مهربان که همیشه در صحنه حضور دارند.

آتش-نشان۲

آتش نشانان افرادی هستند که نخستین تماس را در هر حادثه‌ای با آنها می‌گیریم. حتی مواقعی که یک گربه بالای درخت گیر افتاده است هم با شماره ۱۲۵ تماس می‌گیریم تا این افراد جان گربه را نجات دهند. پس باید گفت حضورشان در تمام صحنه‌ها احساس می‌شود و وجودشان سبب دلگرمی خواهد بود.

نیاز به آمادگی جسمانی

لازم به ذکر است کسانی که در این حرفه و شغل، مشغول به کار می‌شوند، باید از نظر آمادگی جسمانی، کاملا شرایط لازم را داشته باشند و موفق به تمام کردن مراحل و دوره‌های استخدام در آتش نشانی شده باشند. یک آتش نشان باید از نظر روحی هم دارای روحیه بالایی باشد و بتواند در برابر حوادث، احساسی نشود. باید بتواند بر شرایط احساسی غلبه کند تا کار خود را بهتر انجام دهد.

یک آتش نشان در مواقع خطر، وارد شرایطی می‌شود که دیگران از آن فرار می‌کنند، و در معرض خطر شخصی فوری، بزرگتر از هر شغل غیرنظامی دیگری قرار دارند. موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانند در هر آتش سوزی اشتباه کنند و روند آتش سوزی جدی، اغلب غیرقابل پیش‌بینی است. علاوه بر امنیت شخصی، آتش نشان باید نگران امنیت دیگران در معرض خطر آتش سوزی باشد. باید گفت گه نجات قربانیان یک فعالیت ویژه استرس زا است.

آتش-نشان۳

با صدای زنگ هشدار، یک آتش نشان به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن ذاتی وضعیتی که قرار است با آن روبه‌رو شود، اضطراب فوری را تجربه می‌کند. استرس روانی که در این لحظه تجربه شده است به همان اندازه بزرگ و شاید بیشتر از هر استرس است که در طول دوره پاسخگویی به زنگ خطر وجود دارد. شاخص‌هایی، نشان داده است که آتش نشانان در کار وظیفه استرس روانی را تحمل کرده‌اند که منعکس‌کننده الگوهای ذهنی درک شده از فشار روانی و میزان فعالیت در ایستگاه است.

حادثه پلاسکو

این افراد در حادثه پلاسکو، نشان دادند که گذشت از جان، چقدر برایشان راحت است و به سرعت به کمک دیگران رفتند و عده‌ای از آتش نشانان در آن حادثه، جان خود را از دست دادند. روز ۳۰ دی ماه سال ۹۵، طبقه دهم ساختمان پلاسکو، دچار حریق شد. آتش در زمانی اندک طبقات بالایی ساختمان را فرا گرفت و حریقی که ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه آغاز شده بود، ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه سبب ریزش کامل ساختمان شد. آتش نشانان، تلاش‌های بسیاری کردند و توانستند جان عده زیادی را نجات دهند. اما در این حادثه ۱۶ نفر از آتش نشانان نیز جان خود را از دست دادند که آن روز برای مردم، بسیار ناراحت‌کننده بود.

پلاسکو-حادثه

ماشین آلات مجهز

ماشین آتش نشانی، باید با سایر خودروهای امدادی تفاوت هایی داشته باشد و به جدید‌ترین امکانات امدادرسانی مجهز باشد. یک ماشین آتش نشانی باید آنقدر تجهیزات به روز داشته باشد تا بتواند در هر حادثه ای، اقدام موثری انجام دهد. ماشین آتش نشانی، دارای پلکان و چندین نردبان زمینی را با طول و هدف متفاوت حمل می‌کند. نردبان هوایی برای استفاده و رسیدن به طبقات بالای ساختمان ها، تجهیزات نجات برای ورود، خروج و غیره و همچنین دارای یک پمپ قدرتمند، شلنگ طویل (معمولا حدود ۱۰۰۰ فوت یا ۳۰۰ متر ) قابل حمل و یک مخزن آب برای استفاده در جایی که عرضه آب در دسترس نمی‌باشد و ابزار قدرتمند متعدد مانند زنجیر، فن‌های تهویه و تجهزات نورپردازی است. تمام این تجهزات باید مورد بررسی قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات ماشین آتش نشانی مطابق استاندارد‌های اداری مطابق باشد.

ماشین-آتش

بیماری‌های بسیاری، آتش نشانان را تهدید می‌کند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان این قشر فعال و زحمت کش جامعه، سرطان ریه است. آتش نشانان به دلیل قرار گرفتن در محیط هایی که آتش و دود زیادی وجود دارد، امکان ابتلا به سرطان ریه در آنها افزایش پیدا می‌کند. این افراد، همواره درخطر هستند و گویا خستکی و بیماری برایشان اهمیت ندارد.

چندی پیش، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفته بود که آتش‌نشانان به‌صورت شبانه‌روزی در حال رصد تحولات اتفاقات و حوادث ایمنی سطح شهر هستند و دومین شغل سخت جهان در میان مشاغل مختلف با اعتراف سازمان‌های بین‌المللی شغل آتش‌نشانی است. از نجات مردم از درون آسانسور گرفته، تا حوادث مختلف. همکاران من زیر ۶ دقیقه در هر جای پایتخت امدادرسانی می‌کنند. روز خوب ما، روزی است که زنگ ایستگاه‌های ما ساکت باشد. البته که با عدم مراعات شهروندان، متاسفانه چنین روزهایی کم است. مراعات نکات ایمنی توسط شهروندان هم به حفاظت جان آنها کمک کرده هم کار همکاران من را ساده خواهد کرد.

آتش-زن

طبق گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی، اگر مردم کمی دقت داشته باشند و به نکات ایمنی توجه کنند، کم تر شاهد حوادث ناگوار در شهر هستیم. اما در این میان عده‌ای وجود دارند که به قصد خنده و شوخی، با شماره ۱۲۵ تماس می‌گیرند و این عزیزان در سازمان آتش نشانی را اذیت می‌کنند. این افراد روند امداد رسانی را به سایر کسانی که واقعا درگیر حادثه شده‌اند کند می‌کند و ممکن است افرادی که با مزاحمت تلفنی وقت سازمان آتش نشانی را می‌گیرند، سبب شوند تا جان کسی از دست برود.

کلام آخر

امید است تا مسئولان محترم در کشور، پای درد و دل این قشر فعال و زحمتکش کشور، بنشینند و مشکلات آن هارا گوش دهند. البته که آتش نشانان فقط گوش شنوا نمی‌خواهند بلکه نیاز دارند تا هرچه سریعتر، چالش هایی که در این مسیر دارند برطرف شود. همچنین تمام مردم کشور، درخواست دارند تا ماشین‌آلات آتش نشانی به جدیدترین تجعیزات روز دنیا مجهز شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها