|
کدخبر: 292422 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

منتظر زمستان سخت باشیم / تحریم صنعت گاز حقیقت داد؟

مرادی گفت: در کشور ما، میزان تولید و مصرف به صورت سر به سر است و هر آنچه تولید می‌شود، مصرف خواهد شد.

انرژی منتظر زمستان سخت باشیم / تحریم صنعت گاز حقیقت داد؟

مشکل کمبود گاز در کشور ما، بحث تازه‌ای نیست و هرساله با نزدیک شدن به ایام سرد سال، شاهد آن هستیم که اخطارهایی از سوی شرکت ملی گاز مبنی بر صرفه جویی و کاهش مصرف داده می‌شود. حتی زمانی که میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند، در بسیاری از استان‌های کشور، شاهد قطعی گاز هستیم. چنین اقدامی برای کشوری که جزو ۳ تولید‌کننده گاز در دنیا است، خنده دار به نظر می‌رسد. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی بر این باور هستند که با افتتاح فاز‌های جدید در پارس جنوبی، تا حدودی خیالمان از بابت کمبود گاز در آینده راحت می‌شود. زمستان ۱۴۰۱ گویا اوج بحران گازی در کشور بود؛ به گونه‌ای که هر روز در رسانه‌های بسیاری، شاهد آن بودیم که گاز منطقه‌ای قطع شده است. در این گزارش پیش‌بینی‌هایی را از آینده گاز در کشور می‌خوانید.

پالایش-گاز

میزان تولید و مصرف برابر است

حسن مرادی؛ کارشناس انرژی در ارتباط با وضعیت گاز کشور به گسترش نیوز گفت: در کشور ما، میزان تولید و مصرف به صورت سر به سر است و تمام تولید صرف مصرف می‌شود. بنابراین تا چند وقت گذشته نمی‌توانستیم ذخایر گازی مطلوبی را داشته باشیم.

مرادی ادامه داد: البته با افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی، مقداری وضعیت ذخیره‌سازی و تولید گاز در کشور بهبود پیدا کرد به گونه‌ای که توانستیم زمستان را با وجود هشدارهای کمبود گاز، پشت سر بگذاریم.

این کارشناس انرژی افزود: باتوجه به آنکه کشور ما، متقاضی زیادی برای خرید حامل‌های انرژی، به ویژه گاز دارد، این امکان و قابلیت باید وجود داشته باشد که تولیدات و پالایش را در بخش گاز افزایش دهیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: اگر در بخش پالایش بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم و تولیدات خود را نسبت به حال حاضر افزایش دهیم، این تعادل به نفع ما خواهد شد و می‌توان گفت کشور وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

حسن-مرادی

مرادی ادامه داد: اقدامات موثری در زمینه تولید با افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی صورت گرفته است. این اقدامات سبب می‌شود تا در زمستان، مشکل کمبود گاز مشابه زمستان را نداشته باشیم اما درکنار این اقدامات، همانطور که گفته شد، باید تلاش شود تا میزان پالایش به افزایش یابد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر چه میزان راندمان مصرف در کشور ما بسیار زیاد است اما به این نکته باید توجه ویژه داشت که برای کاهش مصرف تدابیری اندیشیده شود. می‌توان گفت این حجم مصرف گاز در کشور، با هیچ استانداردی در دنیا مطابقت ندارد.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در آینده‌ای نزدیک کشور با مشکل شدید کمبود گاز مواجه خواهد شد؟ گفت: درحال‌حاضر که زمستان را پشت سر گذاشته‌ایم. عمده مصرف گاز کشور، در زمستان مصرف می‌شود و امیدوار در زمستان پیش رو مشکلی نداشته باشیم.

باید از صادرات گاز درآمد بالایی کسب کنیم

وی ادامه داد: ما نباید از مشکل صحبت کنیم. ما باید آینده را در نظر بگیریم و از فرارو حرف بزنیم. باید از دورانی صحبت کنیم که بتوانیم بخشی از گاز تولید شده در کشور را صادر کنیم و از راه صادرات گاز، برای کشور درآمد بالایی کسب کنیم.

این کارشناس انرژی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بنابراین می‌توان گفت، کشور به صادرت گاز شدیدا نیاز دارد و همچنین همسایگانی که در نزدیکی با کشورمان هستند، نیاز بالایی به استفاده از گاز دارند. بنابراین باید گفت اگر ما نتوانیم کشورهای همسایه و کشورهایی که مشتری گاز ایران هستند را تامین کنیم، قطعا به دنبال تولید کننده‌‌های دیگری خواهند رفت.

مرادی ضمن اشاره به صادرات گاز در دوران تحریم گفت: باتوجه به آنکه در بحث تبادلات گازی، نوعی تهاتر صورت می‌گیرد و دلار جابه‌جا نمی‌شود، تاحدودی از تحریم‌ها مصون هستیم. بنابراین با ما همسایگانی که گاز خود را به آنها صادر می‌کنیم، تهاتر کرده و قبال صادرات گاز، از آنها کالای مورد نیاز را دریافت می‌کنیم.

سخن پایانی

باوجود آنکه در کشور، مشکلات کمبود گاز داریم اما صحبت از صادرات این سوخت حیاتی بسیار است. کسی نمی‌گوید که صادرات انجام نشود اما باید به میزانی صادرات داشته باشیم که در کشور با بحران مواجه نباشیم. از تمام این حرف‌ها که بگذریم، بحث صرفه جویی اهمیت بسیاری دارد. باید بتوانیم تا میزان مصرف گاز را در کشور پایین آورده و در بخش مصارف خانگی و صنعتی توجه داشته باشیم که این سوخت مهم، چقدر می‌تواند برای ما حیاتی باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها