|
کدخبر: 307673

فرهنگ عمومی نیاز همگانی

وجود یک جامعه با فرهنگ می تواند نقش اساسی و مهمی در پیشرفت یک کشور داشته باشد.

جامعه فرهنگ عمومی نیاز همگانی

فرهنگ عمومی، مسئله بسیار دارای اهمیتی است که اگر شخروندان آن را به درستی رعایت کنند، شهر به سوی پیشرفت و همچنین زندگی بهتر پیش خواهد رفت. رعایت فرهنگ عمومی، فقط مربوط به انداختن زباله در محیط کوچه و خیابان نیست بلکه موارد ساده‌ای را شامل می‌شود که امروزه کم تر کسی آن را رعایت می‌کند.

فرهنگ نگاه نکردن به گوشی دیگران

حریم-شخصی

فرهنگ نگاه نکردن به گوشی دیگران در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس، یکی از مهم تریم چیزهایی است که باید رعایت شود. همه ما بسیار مشاهده کرده‌ایم که در مترو، زمانی که شخصی گوشی خود را در دست می‌گیرد و مشغول کار کردن با تلفن همراه خود است، تعداد بسیاری چشم روی صفحه گوشی او خیره می‌شود و گاهی هم افراد نظر خود را اعلام می‌کنند که این کار را بکنی بهتر است. خیره شدن روی صفحه گوشی شخص دیگر، یکی از زشت‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. بیایید از همین امروز تلاش کنیم که اگر ماهم این اقدام را انجام می‌دهیم، دیگر تکرار نکنیم.

فرهنگ صبر و تحمل

یکی دیگر از نکاتی که در مترو رعایت نمی‌شود، انتظار برای پیاده شدن مسافران و سوار شدن افراد جدید است. با وجود آنکه در این زمینه، فرهنگ‌سازی هایی صورت گرفته است، اما شاهد آن هستیم که افرادی وجود دارند که قبل از پیده شدن مسافران قصد ورود به واگن را دارند و افراد دیگر را با بی‌اعصابی کنار می‌زنند. این فرهنگ هنوز در بعضی افراد شکل نگرفته است که ابتدا باید مسافران پیاده شوند و سپس شما سوار شوید. اگر چنین فرهنگی که منتظر بمانید تا همه مسافران پیاده شوند و سپس شما سوار شوید، در بین شهروندان جا بی‌افتد، قطعا همه با سهولت بیشتری از این وسیله استفاده خواهیم کرد.

فرهنگ بوق نزدن

بوق-ممنوع

عده‌ای از افراد وجود دارند که انگار ماشین آنها فقط بوق دارد و هر لحظه که کوچکترین ترافیکی سر راهشان ایجاد می‌شود، دست خود را روی بوق قرار می‌دهند و چندین بار پشت سر هم بوق می‌زنند. بوق زدن بی‌مورد هم یکی از مسائلی است که باید در موردش فرهنگسازی شود و افرادی که پشت فرمون نشسته اند، بوق الکی نزنند. بعضی افراد اصلا متوجه تابلوهای بیمارستان هم نمی‌شوند و بی‌توجه بوق می‌زنند.

فرهنگ ننداختن آب دهان در خیابان

قطعا همه ما افرادی را دیده‌ایم که بی‌توجه به عابران پیاده، در محیط پیاده رو و کوچه و خیابان، محتویات دهان و حتی دماغ خود را خالی می‌کنند. این اقدام در بسیاری از کشورها جریمه سنگین دارد اما گویا در کشور ما تبدیل به یک امر عادی شده و افراد بسیاری را مشاهده می‌کنیم که در اماکن عمومی، این اقدام را انجام می‌دهند. خوب است که در کشور ما مانند بسیاری از کشوهای دیگر، چنین امری جریمه و مجازات سخت داشته باشد تا بشود حداقل از طریق مجازات، از این اقدام زننده جلوگیری کرد.

موارد بسیاری در رابطه با فرهنگ‌سازی وجود دارد که باید در کشور ما تبدیل به یک فرهنگ عمیق شود. بسیاری از رفتارات و حرکاتی که ممکن است از ما سر بزند با توجه به الگوبرداری از رفتار دیگران است. پس اگر موارد بسیاری که در کشور ما به خصوص در کلانشهر ها، نیاز به فرهنگسازی دارد، با شیوه‌های اصولی اصلاح شود و برایش قوانین درنظر گرفته شود، می‌توان این امید را داشت که در یک جامعه فرهنگ نقش پر رنگی داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها