|
کدخبر: 307344

آشنایی با مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان

جامعه شورایی علاوه بر گستردگی در سطح کشور از یک تکثر و تنوع خاص نیز برخوردار است و با استناد به قانون اساسی جایگاه ویژه ای نیز در ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور دارد.

 با گذشت بیش از دو دهه از عمر فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا دست آوردها و تجارب ارزنده ای کسب شده که از جمله آنها تشکیل مجمع مشورتی روسای شوراهای شهرهای مرکز استان است که توانسته نقش موثری خصوصا در تصمیم سازی های کلان مدیریت شهری داشته باشد.

احمد رضا شجاعی باغینی از ابتدای شکل گیری مجمع مشورتی تا کنون در آن حضور داشته و در حال حاضر دبیری مجمع را برعهده دارد، در ادامه برای آشنایی بیشتر با مجمع مشورتی مصاحبه ما را با ایشان را بخوانید.

مجمع مشورتی چرا و چگونه تشکیل شد ؟ 

در سال ۱۳۸۲ در نبود شوراهای فرادستی و نیاز به یک جایگاه مشورتی که بتواند موضوعات مربوط به مدیریت شهری راپیگیری نماید با ابتکار شورای شهر تهران و استقبالکلانشهرها ( تبریز . اهواز . مشهد . اصفهان . قم . شیراز . تهران و کرج ) بنابر این شد که نقطه نظرات کارشناسی در موضوعات مختلف شهری با مشارکت روسای شوراهای کلانشهرها تهیه و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گیرد و همچنین با این ترتیب یک وحدت رویه و خردجمعی نیز میان اعضا شکل گیرد. در این راستا اولین جلسه در تهران برگزار شد و جلسه بعدی در کرج که منجر به تصویب نظام نامه فعالیت مجمع گردید و در ادامه شهرهای مرکز استان نیز برای عضویت در مجمع استقبال کردند و در نهایت مجمع با 31 عضو به فعالیت خود ادامه داد .

چرا نام مجمع مشورتی انتخاب شد آیا علت خاصی داشت ؟ 

به این خاطر نام این نشست ها مجمع مشورتی نامیده شد که تشکیل آن با مشکل قانونی مواجه نشود و بتوان به راحتی موضوعات مبتلا به شهری را که برخی از آنها در شهرهای بزرگ شبیه به هم می باشند مانند حمل و نقل، بافت های فرسوده، منابع درآمدی شهرداریها، موضوع مربوط به بیمه کارگران ساختمانی طرف نظارت بر شهرداری ها، بحث انتخاب شهردار و دیگر موارد اینچنینی مورد بحث و گفتگو قرار گیرد و جمعبندی موضوعات در شوراهای مربوطه تصویب و به شهرداری به منظور اجرا ابلاغ گردد . 

در مورد نحوه کار مجمع، انتخاب هیات رئیسه و برگزاری اجلاس ها توضیحی بفرمایند .

در این خصوص نکته قابل توجه دسترسی آسان تر کلانشهر تهران به دستگاه های اجرایی و قانونگذاری و امور قضایی نسبت به دیگر مراکز استانها بود . لذا تصمیم به این شد دبیرخانه مجمع بصورت دائمی به منظور پیگیری موارد در تهران و در محل شورای شهر تهران مستقر و زیر نظر ریاست شورای شهر تهران، انجام وظیفه نماید . طی جلسه ای که در محل شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۲ برگزار شد روسای وقت شوراهای کلانشهرها که عضو مجمع بودند به اتفاق آراء به ریاست آقای مهندس چمران به عنوان رئیس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها رای دادند . بنده نیز چون در همان روزها از وزارت کشور به شورای شهر تهران منتقل و تجربیات خوبی در حوزه های استانی و ارتباط بین دستگاه های اجرایی داشتم از ابتدا توسط آقای مهندس چمران به عنوان کارشناس عهددار پیگیری موضوعات مجمع در دبیرخانه مجمع باشم . همانطور که گفتم اجلاس دوم در شهر کرج برگزار و نظامنامه ای که بتوان از طریق آن مسیرکار مجمع را به سمت کار های منظم و کارشناسی سوق دهد تصویب شد . 

برگزاری جلسه در اصفهان، شیراز، تبریز، قم، مشهد، اهواز و پیگیری موضوعات در قالب مدیریت شهری، دیگر مراکز استانها را هم علاقمند به تشریک مساعی و انتقال تجربیات و نقطه نظرات مربوط به حوزه های شهری نمود و از این طریق مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها شکل گرفت . 

تا کنون چند اجلاس برگزار شده ؟

تا کنون ۶۸ اجلاس برگزار شده که ۵ اجلاس آن مربوط به دوره ششم شوراها می باشد . 

اجلاس ها با چه اهدافی برگزار می شود ؟ 

مسائل مهم و جاری مدیریت شهری در زمان برگزاری هر اجلاس تعیین کننده اهداف آن اجلاس است. برای مثال جایگاه مدیریت شهری در برنامه ششم و هفتم توسعه، آسیب شناسی پیش نویس لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها، پیش نویس لایحه قانون جامع مدیریت شهری، لایحه دائمی قانون مالیات بر ارزش افزوده، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با مساعدت دولت، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها، زیباسازی منظر شهری، گره گشایی در بحث مصوبات شوراها، بررسی مسائل مربوط به کسر نیم (5/0) درصد درآمد شهرداریها جهت کتابخانه های عمومی از جمله موضوعاتیاست که در اجلاس‌های مجمع مشورتی مورد بررسی و گفتگو قرارگرفته . 

نتایج اجلاس چگونه پیگیری می شود ؟ 

نتایج اجلاس در قالب بیانیه و مصوبات کمیسیون های تخصصی مشخص می گردد که بعد از اتمام اجلاس توسط دبیرخانه طی نامه های رسمی به امضای مهندس چمران به مراجع ذیصلاح و شورای عالی استانها ارسال و دریافت پاسخ ها نیز پیگیری می‌گردد و خوشبختانه تابحال نتایج خوبی کسب شده است. 

نحوه همکاری مجمع با شورایعالی استانها چگونه است ؟ 

یکی از وظایف مهم و اصلی شوراها مشارکت در تصمیم سازی های کلان و ملی کشور می باشد که این مهم توسط شورایعالی استانها تحقق می‌یابد و مجمع مشورتی با حضور تمامی روسای شوراهای مراکز استانها و ترکیب تخصصی کمیسیون‌های خود به عنوان مجموعه ای کارآمد این توانایی را دارد که نظرات خود در قالب کارشناسی شده و دقیق از خواسته ها و نیازهای شوراها را تنظیم و در اختیار شورای عالی استانها دولت و مجلس محترم قرار دهد . 

آیا با مجمع شهرداران کلانشهرها هم همکاری دارید ؟ 

بله، همکاری بسیار خوبی را با دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها در جهت بررسی و پیگیری موضوعات مختلف مدیریت شهری داریم با عنایت به این نکته که شهردار محترم تهران در جایگاه ریاست این مجمع قرار دارد و توانسته ایم هم در گذشته و هم در دوره ششم شوراها اجلاس های مشترکی را در جهت تعامل و همفکری و تبادل نظر با مجمع شهرداران هم داشته باشیم که آخرین جلسه آن در تاریخ 3/9/1401 به صورت مشترک در اصفهان برگزار گردید . 

مجمع تا کنون چه دستاوردهایی داشته است ؟ 

تبادل نظر و انتقال تجربیات میان اعضاء از مهمترین دستاوردهای مجمع مشورتی است که در تصمیم سازی های کلان و ملی کشور تاثیرگذار بوده، در دوره ششم شوراها با عنایت به برگزاری اولین اجلاس در تهران در آبان ۱۴۰۱ و انتخاب مهندس چمران به اتفاق آرا به عنوان ریاست مجع مشورتی فصل جدیدی برای پیگیری موضوعات بوجود آمد و با تشکیل کمیسیون های چهارگانه و مشخص نمودن اعضای هریک از کمیسیونها در اجلاس اهواز، شیراز و تبریز با تهیهدستور جلسات دقیق و کارشناسی به موضوعات خوبی از قبیل اجرای ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، پیگیری تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری، اجرای صحیح و کامل قانون درآمدهای پایدار شهرداریها و دهیاریها، الزام دولت به پرداخت 50% درصدی خود در احیای بافت های فرسوده، پایدار سازی نظام مالی شهرداریها، تعیین شاخص های پیوست اجتماعی در طرحهای عمرانی پرداخته شد که شاخص ترین موضوعات آن طی نامه هایی به ریاست محترم جمهور، ریاست محترم قوه قضائیه، معاون اول ریاست محترم جمهور و وزارت کشور به منظور پیگیری تا حصول نتیجه ارسال گردید که از سوی دیبرخانه مجمع پیگیری موارد فوق در حال انجام می باشد . 

در خصوص برنامه توسعه هفتم، مجمع چه اقداماتی داشته است ؟ 

در دو اجلاس شیراز و تبریز در دوره ششم شوراها در اردیبهشت ماه و تیر ماه ۱۴۰۲موضوع تبصره هفتم توسعه کشور در کمیسیون های 4 گانه مجمع مورد بحث و گفتگو قرار گرفت ودر نهایت پیشنهادات مهمی در چارچوب حوزه مدیریت شهری از سوی روسای شوراهای مراکز استانها در قالب بیانیه به مسئولین اجرایی کشور و شورای عالی استانها به منظور پیگیری قانونی ارسال گردید که در سنوات قبل نیز در خصوص برنامه ششم توسعه موار خوبی در جهت تثبیت مدیریت شهری به مراجع ذیصلاح ارسال و پیگیری شد . 

میزان استقبال اعضاء از اجلاس‌ها چطور است ؟ 

استقبال اعضا از جلسات مجمع خوب است و کمتر پیش می آید که غایب داشته باشیم. همچنین شاهد مشارکت فعال اعضا در کمیسیونها و مباحث صحن هستیم و تصمیمات مهمی که در کمیسیون ها و صحن اجلاس اتخاذ می شود. 

در مورد کمیسیون های تخصصی مجمع و شیوه کار آنها توضیح دهید ؟ 

مجمع شامل کمیسیون های تخصصی حقوقی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه و عمران شهری و سلامت و بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری است که با در هر اجلاس تشکیل جلسه میدهند و نتایج حاصل از مباحث و مصوبات هر کمیسیون توسط رئیس هر کمیسیون در اجلاس رسمی قرائت و در قالب یک بیانیه رسمی که به امضا همه اعضاء مجمع برسد تائید و به سمع و نظر مسئولین اجرایی و شورای عالی استانها و رسانه های جمعی می رسد . 

نقش مهندس چمران در شکل گیری و فعالیت مجمع را چگونه ارزیابی می‌کنند ؟ 

نقش مهندس چمران به عنوان یک چهره ملی و پیشکسوت در عرصه شوراها و مدیریت شهری از بدو تشکیل مجمع از سال ۸۲ تا به امروز نقشی ارزنده و تاثیرگذا در دستگاه های اجرایی به منظور حل مشکلات فرا روی شوراها بوده بویژه در طول سالهای متمادی که ایشان در کسوت ریاست شورای عالی استانها به عنوان عالیترین مرجع خط و مشی و سیاستگذاریدر امور شوراها حضور داشتند، خدمات و تصمیمات ارزنده ای را در جهت توسعه مدیریت شهری در کشور به انجام رساندند که قابل تقدیر و ماندگار است . 

آیا از مسئولین هم برای حضور در مجمع دعوت می شود ؟ 

همواره سعی شده بر اساس دستورکار هر اجلاس از مسئولین مختلف، وزرا، معاونین وزرا و مدیران سازمانهای مرتبط در جهت هم افزایی و حل موضوعات مبتلابه مربوط به شوراها در اقصی نقاط کشور دعوت بعمل آید که در این خصوص دستاوردهای خوبی برای اهداف و تصمیمات شوراها به ارمغان داشته است . 

پوشش خبری مجمع چگونه است آیا صدا و سیما هم همکاری دارد ؟ 

پوشش خبری و حضور رسانه های جمعی در اجلاس‌های مجمع که به صورت ملی برگزار می‌گردد بسیار حائز اهمیت است ، به ویژه در شورای ششم که با تدبیر دبیرخانه مجمع و تهیه نامه از سوی مهندس چمران رئیس مجمع مشورتی به ریاست صدا و سیما آقای دکتر جبلی و دستور ایشان به مدیران استانی به ویژه در اجلاس اهواز، شیراز و تبریز دستاوردهای خوبی را در جهت انعکاس موضوعات و حوزه شهری هم به مردم و هم به مقامات اجرایی کشور داشته است که این ابتکار ارزشمند مورد توجه جدی شوراها در اقصی نقاط کشور واقع شد . 

اجلاس آینده در کدام شهر برگزار می گردد ؟ 

با عنایت به اینکه در پایان هر اجلاس محل اجلاس بعدی و تاریخ برگزاری تصمیم گیری و مشخص می‌گردد لذا مقرر شد اجلاس آینده پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه سالانه شوراها مشخص و اعلان شود که با پیگیری دبیرخانه و با عنایت به ابقاء آقای موحدیان در ریاست شورای اسلامی شهر مشهد و طرح موضوع توسط ایشان در هیات رئیسه شورای شهر با برگزاری اجلاس شصت و نهم در نیمه دوم مهرماه در شهر مشهد مقدس موافقت و ان شاء الله اجلاس آتی در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها