|
کدخبر: 306574

ضرورت توجه به ایمنی ساختمان

مهدی بابایی-عضو شورای شهر تهران

روند بررسی و رفع خطر ۱۲۹ ساختمان ناایمن و بسیار پرخطر با سرعت کمی در حال انجام است. این در حالی‌است که هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد مختلف شاهد رخداد حوادث و آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و اماکن ناایمنی هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها به خطر می‌‌افتد و در مواردی هم اخبار تاسف‌باری را به‌دنبال دارند. حوادثی همچون فرو ریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران که از بی‌توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهم‌تر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولان ذی‌ربط برای تحقق دستورالعمل‌های ایمنی در شهر سرچشمه می‌گیرد.سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به‌عنوان کارشناس فنی و در قالب طرح نظام بازرسی ایمنی تاحدودی به تکالیف خود در بازرسی از ساختمان‌ها، دادن اخطار و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی براساس وظایف محوله مستند به ماده یکم مصوبه (توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی) عمل کرده‌اند، از سوی دیگر، توجه به این نکته ضروری است که این سازمان ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص برای تحقق الزامات و ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد، بنابراین اقدامات این سازمان به نتیجه مطلوب نرسیده است.فهرست ۱۲۹ ساختمان که به‌عنوان ساختمان‌های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده‌اند که در صورت بروز حریق در آنها به‌دلیل بار تصرف، بار اشتعال بسیار زیاد، عدم‌رعایت اصول ایمنی و آتش‌نشانی و نداشتن هیچ‌گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به‌دنبال خواهند داشت، مطابق مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق ۲۲ گانه برای ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکان ارائه شده است.

مهدی-بابایی

بحث ایمنی ساختمان‌ها بسیار بااهمیت و جدی است، چراکه با جان و مال مردم طرف است، از این‌رو همه باید در تلاش باشیم تا ایمنی و امنیت ساختمان‌ها را تامین کنیم تا شهروندان با خیال راحت در اماکن عمومی و ساختمان‌هایی که بنا شده‌اند، تردد داشته باشند؛ به‌نحوی که ابتدا با نصب پلاکارد خطر، شهروندان را از ناایمن بودن ساختمان مطلع کرده و ارائه خدماتی مانند، آب، گاز و برق به ساختمان با حکم قضایی قطع و در آخرین گام نسبت به پلمب ساختمان اقدام شود.برای ساختمان‌های جدید‌الاحداث بدون مجوز آتش‌نشانی پایان کار صادر نمی‌شود. املاک ناایمن و بحرانی منطقه، به‌طورمکرر مورد بازدید قرار گرفته‌اند و اخطارهای لازم توسط شهرداران نواحی داده شده است. باتوجه به اینکه ایمنی در ساختمان بحث مهمی است، پس باید در اسرع وقت مشکلات اصلی ابلاغ شود و مالکان متعهد شوند که نکات ناایمن را برطرف کنند که ثمره و نتیجه آن، این است که مردم با ایمنی کامل از ساختمان و اماکن عمومی استفاده می‌کنند. انبارهای آتش‌نشانی خالی از تجهیزات است و اگر به قید فوریت به آن رسیدگی نشود تا پایان سال دچار بحران خواهیم شد.حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران داریم، شهرداری بعد از اینکه اخطار را صادر می‌کند، باید از دادستانی درخواست کند تا نسبت به قطع انشعابات ساختمان و پلمب ساختمان اقدام کند و معتقدم که شهرداری تهران باید نسبت به این موضوع توجه ویژه نشان دهد و تنها به اخطار اکتفا نکند. اغلب حوادث حریق که بزرگ و ویژه در تهران اتفاق می‌افتند؛ وقتی که آنها را رصد و پیگیری می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در لیست ساختمان‌های ناایمن بوده‌اند، فهرستی که از طریق دادستانی منتشر شد، اسامی ساختمان‌های خیلی پرخطر بود، اما درحال‌حاضر حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران داریم. همچنین، ساختمان‌های میان‌خطر نیز در تهران نیز وجود دارد و اتفاقی که در کلینیک سینا اطهر افتاد، در واقع در یک ساختمان میان‌خطر وقوع یافته بود.

شهرداری بعد از اینکه اخطار را صادر می‌کند، باید از دادستانی درخواست کند تا نسبت به قطع انشعابات ساختمان و پلمب ساختمان اقدام کند. معتقدم شهرداری تهران باید نسبت به این موضوع توجه ویژه نشان دهد و تنها به ارائه اخطار اکتفا نکند، البته در این زمینه ضعف قانونی وجود دارد. درحال‌حاضر که قوه قضاییه از جایگاه مدعی‌العموم ورود کرده است، باید از این شرایط ایجادشده، حسن استفاده را کرد و نسبت به تعیین‌تکلیف این ساختمان‌های ناایمن اقدام کرد.در کارگاه‌هایی که در خیابان سپهسالار وجود دارند، مستعد حادثه هستند و کمابیش ما هفته‌ای یک‌بار در این کارگاه‌ها حادثه آتش‌سوزی را داریم و اغلب در به عنوان نمونه کارگاه‌ها موادی با سرعت اشتعال زیاد استفاده می‌شود، در حالی که موارد ایمنی آنها صفر و لازم است که وزارت کار به وضعیت ایمنی این کارگاه‌ها ورود کند. البته شهرداری هم نباید به ارائه اخطار اکتفا کند، چراکه ما در شورای شهر مصوبه‌ای را تصویب کرده‌ایم که براساس آن، بعد از اخطار و اطلاع‌رسانی باید قطع انشعاب و پلمب ساختمان انجام شود و اگر شهرداری تنها به اخطار اکتفا می‌کند؛ من به‌عنوان نماینده شورا از جایگاه سیاست‌گذار ناظر قانع نمی‌شوم، چراکه مصوبه شورا را در این زمینه داریم و قوه قضاییه نیز از جایگاه مدعی‌العموم ورود کرده است. / روزنامه صمت

 

نویسنده: مهدی بابایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها