|
کدخبر: 303568 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

کوچ گیمرها به سمت قهوه خانه / قیمت ps5 معادل ۳ ماه حقوق کارگر

هزینه های تفریح ساده، در ایران با سایر کشورها تفاوت بسیاری دارد و ما سعی کردیم در این گزارش به تعدادی از تفریحات ساده در ایران با سایر کشورها بپردازیم.

جامعه کوچ گیمرها به سمت قهوه خانه / قیمت ps5 معادل ۳ ماه حقوق کارگر

تفریح، یکی از لذت بخش‌ترین کارها است که باید در زندگی هرکسی وجود داشته باشد و در غیر این صورت ممکن، فرد تبدیل به شخصی افسرده شود. البته با بالا رفتن نرخ وسایل تفریحات ساده، امکان افسردگی بیشتر می‌شود.

تفریحات نوجوانان و جوانان، این روزها معطوف به کنسول‌های بازی شده است، به نحوی که جوانان دور هم جمع می‌شوند و با یک کنسول بازی، ‌به طور دست جمعی مشغول تفریح می‌شوند. آن دسته از کسانی که توانایی خرید این کنسول‌های گران قیمت را ندارند، به کلوپ‌های بازی می‌روند و به صورت ساعتی، مبلغی را به صاحب کلوپ پرداخت می‌کنند تا بتوانند از دستگاه استفاده کنند.

رواج کنسول های بازی

اما کنسول‌های بازی که جدید‌ترین آن این روزها ps۵ است، در کشور ما نرخ بالایی دارد و کم‌تر کسی به سمت خرید این کنسول بازی مهیج می‌رود. این در صورتی است که در کشورهای دیگر، تنها با حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کار کردن، می‌توان یک کنسول بازی ps۵ تهیه کرد. اما در ایران و با توجه به حقوق‌های حداقلی که تقریبا ماهی ۸ میلیون می‌شود، یک کارمند چند وقت باید کار کند تا بتواند یک کنسول بازی برای خود یا فرزندش بخرد؟

کنسول-بازی

این در صورتی است که در ایران، قیمت‌ها ثابت بماند و تغییر نکند و شخص کارمند از خورد و خوراک خود و تهیه لباس صرف نظر کند که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در ایران و باتوجه به بالا رفتن لحظه‌ای نرخ‌ها، نمی‌توان چندان آینده نگری کرد و وعده خرید چیزی را به خود یا سایرین داد.

درحال‌حاضر، نرخ یک دستگاه کنسول بازی ps۵ در ایران همراه با ۲ دسته تا ۲۶ میلیون تومان هم هست و با درنظر گرفتن حقوق کارمندی که ماهی ۸ میلیون تومان است، یک کارمند باید ۳ ماه و نیم کار کند و هیچ استفاده دیگری از پول خود نکند تا بتواند یک دستگاه ps۵ تهیه کند. طبق گفته‌های قبلی چنین چیزی در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که قیمت این دستگاه ۳ماه و نیم ثابت بماند و ذره‌ای تغییر نکند.

کنسول-۲

در آمریکا خرید کنسول بازی راحت تر است

اما در امریکا می‌توان با حقوق یک هفته، کنسول بازی ps۵ را تهیه کرد. حقوق ماهیانه کار در امریکا بالاتر از سطح جهانی است و این امر به همراه کیفیت زندگی بالا، امریکا را به بهشت گمشده مهاجران خارجی تبدیل می‌سازد. بر اساس گزارشات در سال ۲۰۲۳، میانگین درآمد کار در امریکا حدود ۷۹۰۰$ (دلار امریکا) می‌باشد و از این لحاظ امریکا جزو پر درآمدترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد. از طرفی قرارگیری دلار در بین ارز‌های با ارزش و تاپ دنیا در کنار دستمزد‌های بالا جاذبه و رقابت شدیدی در ورود به بازار کار این کشور به وجود آورده است.

درحالی که در کشورهای خارجی خرید یک کنسول بازی بسیار راحت است، اما در این ایران، خرید ps۵ تقریبا به رویای بسیاری از جوانان تبدیل شده است و هرچه تلاش می‌کنند نمی‌توانند این دستگاه را تهیه کنند. مقایسه میزان درآمد و خرید لوازم الکتریکی در ایران با سایر کشورها، بسیار فاجعه بار و البته خنده دار است. به دلیل پایین بودن میزان حقوق برای یک کارمند و نبود ثبات نرخ در داخل کشور، نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد و پس انداز قابل توجهی را برای خرید یک وسیله درنظر گرفت.

کنسرت-۱

اگر بخواهیم به تفریحات دیگری در ایران بپردازیم، بازهم متوجه خواهیم شد که سایر تفریحات هم پول بسیار زیادی می‌خواهد. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک کنسرت را مثال بزنیم، نرخ بلیت برای تماشای یک کنسرت تا ۷۵۰ هزار تومان هم بالا رفت که اگر بخواهیم تفریح چند ساعت برای یک خانواده ۴ نفره را بررسی کنیم، ۳ میلیون تومان ناقابل باید پرداخت شود. این درصورتی است که فقط بلیت تهیه شود و هیچ خوراکی و غذایی نیز درکار نباشد. اگر همین خانواده ۴ نفره برای صرف شام هم بخواهند به یک رستوران بروند، جمع هزینه‌های تفریح برای چند ساعت مبلغ ۴ میلیون تومان می‌شود.

61582288

گرایش جوانان به سمت سفره خانه ها

همین عوامل و گرانی هایی که در کشور وجود دارد و البته درکنار آن‌ها، پایین بودن حقوق‌های دریافتی، سبب می‌شود تا جوانان برای تفریح، به سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها مراجعه کنند و اوقات خود را در آنجا بگذرانند. آمارها نشان می‌دهند که یک قلیان به همراه چایی در یک سفره خانه در کم‌ترین حالت ۵۰ هزار تومان و در لاکچری‌ترین و گران‌ترین حالت ممکن به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. پس یکی از دلایلی که جوانان به سمت سفره خانه‌ها می‌روند، پایین بودن نرخ بسیاری از سفره خانه‌ها است.

البته تفریحات دیگری هم وجود دارد که جوانان درحال‌حاضر، میل و علاقه‌ای به آنها ندارند و دوست ندارند وقت خود را صرف چنین تفریحات و بازی هایی کنند. بازی هایی مانند منچ و انواع بورد گیم وجود دارند که قیمت پایین تری دارند و می‌توانند چندین نفر را سرگرم کنند.

اوپارک

یکی دیگر از تفریحاتی که تقریبا نرخ بالایی دارد و بسیاری از مراکز، بلیت هایی با نرخ بالا به فروش می‌رسانند، مجموعه‌های پرزی یا در واقع استخر‌ها هستند. به عنوان مثال، یک مجموعه بزرگ استخر که امکانات مناسبی برای چند ساعت تفریح دارد، نرخ بلیت آن به ۶۰۰ هزار تومان در روزهای تعطیل رسیده است. پرداخت چنین مبلغی برای یک استخر واقعا زیاد است و در کشورهای دیگر این چنین نیست. هزینه‌های تفریح در ایران با تمام کشورها تفاوت دارد و این هزینه‌های بالا ممکن است در دراز مدت مردم را افسرده کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها