|
کدخبر: 286792 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه این تفریح هیجان انگیز میلیونی است

یکی از تفریح های هیجان انگیزی که مدت‌ها می‌شود جای خود را در میان اقشاری خاص باز کرده، ورزش و تفریح کارتینگ است.

جامعه هزینه این تفریح هیجان انگیز میلیونی است

رانندگی با سرعت بالا، یکی از بهترین و هیجان انگیز‌ترین کارهایی است که هر کسی دوست دارد حداقل برای یک بار هم که شده آن را تجربه کند. این علاقه و هیجان سن خاصی ندارد و هرکس علاقه دارد تا پای خود را بر روی گاز گذاشته و با سرعت فراوان مسیری را طی کند.

در بسیاری از شهرها، مکان‌هایی مشخص شده است که تعدادی از ماشین‌های مسابقه‌ای به همراه یک پیست مخصوص وجود دارد که برای خالی کردن هیجان به خصوص برای کسانی که طرفدار سرعت بالا با ماشین هستند مناسب است.

کارتینگ-۱

چنین تفریح و ورزشی هزینه‌ای بالا دارد و برای نیم ساعت استفاده از خودروهای مجموعه‌های کارتینگ باید هزینه‌های بسیاری را متحمل شد. هزینه‌های بالای این تفریح پر هیجان، سبب شده است تا کم تر کسی به سمت و سوی کارتینگ برود و یا در گزینه‌های ذهنی‌اش برای تفریح آخر هفته باشد.

فعالیت‌ها و ورزش‌های هیجانی از گزینه‌های پرطرفدار در میان تفریحات هستند که همه گروه‌های سنی را به خود جذب می‌کنند. کارتینگ، یکی از همین فعالیت‌ها است که عاشقان سرعت و هیجان را به سوی خود می‌کشاند. کسانی که دوست دارند فنون رانندگی را با آدرنالین درآمیزند و سرعت را به اوج برسانند.

کارتینگ-۲

کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی ورزش موتوری به حساب می‌آید که با خودروهای چرخ‌باز با نام کارت انجام می‌شود؛ خودروهای ۱۲۵ سی سی و ۴چرخ کوچکی که چرخ‌های شان بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار دارد. این ماشین‌ها تنها در مسیرهای کارت سواری قابل استفاده هستند و فقط جنبه تفریحی و ورزشی دارند. کارتینگ به عنوان رشته «مادر» اتومبیلرانی شناخته می‌شود و نقش مهمی در آموزش شرکت‌کنندگان در مسابقات اتومبیلرانی دارد.

البته که حتما نباید شوماخر باشید تا بتوانید هیجان ماشین سواری را تجربه کنید. کارتینگ‌ها حتی برای کسانی که گواهینامه هم ندارند مجاز است و همه افراد اعم از خانم‌ها و آقایان می‌توانند از سوار شدن بر آن لذت ببرند. باید بدانید که کارت‌ها در اصطلاح ۲ نوع دارند: کارت (رنتال) برای مبتدیان و کارت (ریس) برای حرفه‌ای‌ها. ماشین‌های رنتال، فرصت تجربه سرعت را به مردم عادی می‌دهند و تنها برای استفاده از آنها یک آموزش ۵ دقیقه‌ای نیاز است. رنتال‌ها بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت سرعت ندارند. ماشین‌های ریس اما برای مسابقه دهندگان و حرفه ای‌ها هستند و سرعت شان به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد.

کارتینگ-۳

در همه جای دنیا می‌توانید از سن ۶ یا ۷ سال سوار ماشین‌های کارتینگ شوید؛ چرا که این ماشین‌ها در سایزهای مختلف برای رده‌های سنی ۶ سال به بالا تولید می‌شوند. اگر هم بخواهید، می‌توانید به صورت حرفه‌ای این فعالیت را دنبال کنید و به یکی از رانندگان حرفه‌ای کارتینگ تبدیل شوید.

هزینه بالا برای استفاده از کارتینگ

استفاده‌کنندگان از این ورزش و تفریح هیجان‌انگیز اگر بخواهند تنها برای مدت ۶ دقیقه هیجان را با ماشین‌های کارتینگ تجربه کنند باید مبلغ ۱۲۰هزار تومان پرداخت کنند. یعنی برای استفاده به مدت یک ساعت و معادل ۶۰ دقیقه باید نبلغ ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان پرداخت شود. برای همین کم تر کسی پیدا می‌شود که این تفریح را در اولویت خود قرار دهد.

این ورزش هیجان انگیز و البته گران قیمت، نیاز به یک سری اقدامات و تجهیزات و لوازم دارد. لوازمی از قبیل: لباس مخصوص یکسره، کلاه ایمنی شخصی، ریس کارت (برای سطح حرفه ای) پارکینگ کارت (قابل اجاره در مکان پیست) تعمیرکار مخصوص (در پیست‌ها خدمات رسانی می‌کنند) شرکت در دوره‌های آموزشی مبتدی و حرفه ای، پشت سرگذاشتن آزمون‌ها و دریافت گواهینامه کارتینگ.

تاریخچه کارتینگ

آنچه امروز به عنوان کارتینگ می‌شناسیم حاصل زحمات آرت اینگلز (Art Ingels) امریکایی است که او را با عنوان پدر کارتینگ جهان می‌شناسند. یک راننده کهنه‌کار که سازنده ماشین‌های مسابقه در شرکت کورتیس کرفت (Kurtis Kraft) بود. او نخستین کارت را در سال ۱۹۵۶ (مرداد ۱۳۳۵) در جنوب کالیفرنیا ساخت. البته نه کارت‌های امروزی؛ یک ماشین کوچک که شاسی‌اش از لوله بود و یک موتور ماشین چمن زنی هم نقش موتور را برای آن داشت.

کارتینگ-۵

یک سال بعد، تولید این ماشین کوچک به حدود ۵۰۰ عدد در ماه رسید و زمینه برای برگزاری نخستین مسابقه رسمی کارتینگ در امریکا مهیا شد. سال ۱۹۵۹ با برگزاری نخستین مسابقه کارتینگ در شهر ناسائوی کشور باهاما در امریکای مرکزی همراه بود؛ مسابقه‌ای که جیک یامان امریکایی عنوان قهرمانی آن را به‌دست آورد.

به سرعت این وسیله کوچک در میان مردم محبوبیت پیدا کرد و سر از کشورهای دیگر درآورد تا آنجا که به فعالیتی محبوب در اروپا تبدیل شد.

نخستین تولید‌کننده رسمی ماشین‌های کارتینگ یک شرکت امریکایی به نام Go Kart Manufacturing Co در سال ۱۹۵۸ بود. شرکت مککولاش (McCulloch) هم نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۵۹ دست به تولید موتور برای این ماشین‌ها زد. این شرکت برای ساخت نخستین موتورش، از ویژگی‌های موتور اره برقی الگوبرداری کرد. در دهه ۱۹۶۰ الگوبرداری از موتورهای موتور سیکلت برای تولید موتور کارت رواج یافت و پس از آن تولید کنندگان، به خصوص در ایتالیا، شروع به ساخت موتورهای حرفه‌ای برای این ماشین‌ها کردند. از سال ۱۹۶۴ رقابت‌های کارتینگ قهرمانی جهان به صورت رسمی شکل گرفت و در نخستین دوره سالا گایدوی ایتالیایی در شهر رم به عنوان قهرمانی دست یافت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها