|
کدخبر: 303174 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس؛

مجلس با برجام مخالف نیست / نگاه ویژه دولت به خنثی سازی تحریم ها

محبی نجم آبادی گفت: ارتباط باید بر اساس یک تعاملات برد-برد باشد. ما می‌گوییم منافعی داریم که آنها باید حفظ کنند و قطعا آنها منافعی دارند که برای ما قابل احترام است. بنابراین، هیچ کس وجود ندارد که بگوید ما یک جزیره هستیم و مانند کره شمالی، نمی‌خواهیم با هیچ کشوری ارتباط برقرار کنیم.

بین‌الملل مجلس با برجام مخالف نیست / نگاه ویژه دولت به خنثی سازی تحریم ها

ارتباط با کشورهای خارجی، همواره منجر به تغییر شرایط اقتصادی در کشور شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل، هرگونه ارتباط با کشورهای خارجی، می‌تواند برای کشور مفید باشد. این کارشناسان بر این باور هستند که دولت سیزدهم در بحث ارتباطات خارجی عملکرد مناسبی داشته است و تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی آنها انجام داده است.

تلاش های برای خنثی سازی تحریم‌ها

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز، پیرامون بحث برقراری ارتباط با خارج و دیدگاه هایی که در کشور وجود دارد گفت: این نکته را باید در ابتدا گفت که هیچ کس نمی‌گوید ایران برای بهبود شرایط اقتصادی، نیاز به برقراری ارتباط با خارج ندارد. این مجلس زمانی که کار خود را آغاز کرد، با بحث برجام مواجه بود. برجام داشت روابط ایران با اروپا و ایالات متحده را تعریف می‌کرد.

وی افزود: این موضوع که مجلس با برجام مخالفت کرده، یک اشتباه بزرگ است. این مجلس هم به رفع تحریم اهتمام داشت و هم در راستای خنثی‌سازی تحریم تلاش‌های بسیاری کرد. ما می‌گوییم شما مذاکرات را ادامه دهید. شما که ۸ سال وقت کشور را گرفته‌اید و در آخر متوجه شدید که امضای جان کری تضمین نبوده و ایالات متحده به آنچه گفته عمل نکرده است.

این نماینده مجلس گفت: خود آقای ظریف به کمیسیون‌های ما آمد و اعلام کرد که اروپا از ۱۱ وعده‌ای که داد، هیچ‌کدام را عملی نکرد. ما یک قانون اقدام راهبردی را معرفی کردیم و اعلام شد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکرد، ماهم به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم.

بهروز-نجم آبادی

محبی، در ادامه عنوان کرد: هیچ کس معتقد نیست که ما نباید با دنیا ارتباط داشته باشیم. ما می‌گوییم در دنیا، ارتباط باید بر اساس یک تعاملات برد-برد باشد. ما می‌گوییم منافعی داریم که آنها باید حفظ کنند و قطعا آنها منافعی دارند که برای ما قابل احترام است. بنابراین، هیچ کس وجود ندارد که بگوید ما یک جزیره هستیم و مانند کره شمالی، نمی‌خواهیم با هیچ کشوری ارتباط برقرار کنیم.

به جز اسرائیل می‌توانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم

وی گفت: شما زمانی که تمام انرژی خود را برای اروپا و امریکا گذاشته‌اید و معطوف به این‌ها تصمیم گرفته اید، تمام انرژی خود را هدر دادید و توانی که باید برای دیپلماسی منطقه می‌گذاشتید تلف شد. قطعا چنین چیزی، ما را دچار مشکل‌های فراوانی کرد.

محبی ادامه داد: کریدور افغانستان، ارمنستان و کشور‌های عرب منطقه، تمام این‌ها فرصت‌های دارای اهمیتی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت. نگاه مقام معظم رهبری هم همین است و ما جز با رژیم صهیونیستی، می‌توانیم با تمام کشورها، ارتباط سازنده، تعریف شده و دقیق داشته باشیم.

وی درباره عملکرد دولت سیزدهم در بحث روابط بین‌الملل اظهار کرد: دولت آقای رئیسی در حوزه مذاکرات برجام، نگاه رفع تحریمی داشت و مذاکرات را همراهی کرد و ادامه داد. همچنین در طول این مسیر، از فرصت هایی هم استفاده کرد. مشاورانی که در طیف‌های مختلف در زمینه برجام، مشورت هایی را می‌دهند و راهنمایی می‌کنند، مورد نظر مقام معظم رهبری هم هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به خنثی‌سازی تحریم هم نگاه ویژه‌ای داشت. این دولت اقتصاد همراه با ناترازی را تحویل گرفت. بعضی از اصلاحاتی که شروع شده بود و جراحی‌های بزرگ مانند حذف ارز ترجیحی، بعضی از مشکلات اقتصادی را تشدید کرد و مردم ما تحت فشار‌ها و مشکلات بسیاری قرار گرفتند.

مجلس-یازدهم

محبی ادامه داد: بنده معتقد هستم که دولت باید یک نگاه ویژه‌ای به موضوع معیشت داشته باشد و در این مسیر مجلس هم به دولت کمک خواهد کرد. بعضی مسائل مانند خودرو و مسکن، نقاط ضعف نیست و نقاط قوت است. ما توانمندی‌های بسیاری داریم و این نکته را باید گفت که مجلس هم مسیر و ریل را هموار کرد. قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون جهش تولید مسکن و تمام ۱۱۰ قانونی که مجلس قبلا اعلام کرده و ابلاغ شده است، درواقع کمک‌های بزرگی به دولت می‌کند.

وی در پایان گفت: باید گفت که هرچه زمان می‌گذرد، عملکرد دولت بهتر می‌شود و بعضی خطاهای خود را در مسیر اصلاح می‌کند. ما باید کمک کنیم تا دولت بتواند، به وظایف خود عمل کند. در دیپلماسی منطقه‌ای، کاملا محسوس و موفق بوده است. پیمان‌های منظقه‌ای مانند شانگ‌های که به نتیجه رسید در این دولت یک دستاورد مهم بود. بعضی از مشکلاتی در بحث کرونا داشتیم، توانستیم با ارتباطات منطقه ای، مشکل را برطرف کنیم. بعضی از مشکلات ما با کشورهای عربی، از حوزه امنیتی به حوزه سیاسی تبدیل شده که یک نمونه آن بازگشایی سفارت خانه‌ها است. امیدوارم به مرحله بعد که حوزه اقتصاد است، برسیم و این اقدامات بتواند اثرات خود را بر زندگی مردم داشته باشد.

  • ایرانی ارسالی در

    ایران چرا باید با کشورهای گدا صفت و بدبخ ت رابطه داشته باشد

  • منصور ارسالی در

    بیچاره این مردم. یک دوره مخالف برجام. دوره دیگر موافق برجام.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها