|
کدخبر: 303019 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

قوانین پوشش در سایر کشورها / مجازات برهنگی در ایران چقدر است؟

قوانین پوشش در سراسر جهان تفاوت دارد و ما سعی کردیم در این گزارش به بررسی قوانین موجود در تعدادی از کشور ها بر سر پوشش بپردازیم.

جامعه قوانین پوشش در سایر کشورها / مجازات برهنگی در ایران چقدر است؟

چند روزی می‌شود که کشف حجاب در ایران، مورد توجه مقامات انتظامی و سایر مقامات مسئول قرار گرفته و جریمه هایی نیز برایش در نظر گرفته شده است. اما بحث دیگری که چند روزه مطرح می‌شود، جریمه برای برهنگی یا نیمه برهنگی است که سر و صدای بسیاری در فضای مجازی به پا کرده است.

چندی پیش، لایحه‌ای تحت عنوان حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منتشر شد که سر و صدای زیادی را به پا کرد. این لایحه در بخش وظایف نهاد‌های حکومتی به نکاتی مانند لزوم فرهنگ سازی، الگوسازی، اختصاص بودجه به ترویج عفاف و حجاب، تسهیل ازدواج جوانان، حمایت از کسب‌وکارها و سکوهای مروج عفاف و حجاب و تعدادی نکات دیگر اشاره کرده است.

امنیت-اخلاقی

لازم به ذکر است که برای برهنگی یا نیمه برهنگی مجازات‌های بسیار سنگینی درنظر گرفته شده است که در صورت تکرار، این جریمه‌ها بیشتر هم می‌شود. برای مثال اگر شخصی برای بار اول ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی کند، با مجازات حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال یا جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال روبه رو می‌شود.

جریمه توهین به اصل حجاب

بحث دیگری که برای آن جریمه در نظر گرفته شده است، توهین به اصل حجاب یا ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی است که چنین اقدامی برای بار اول جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به تشخیص مقام قضائی ممنوعیت از خروج از کشور ( وقتی نوشته می‌شود به تشخیص قاضی، یعنی الزامی به ممنوع الخروجی نیست مگر این که قاضی تشخیص دهد. اما اگر شخصی برای بار دوم چنین اقدامی را انجام دهد، جزای نقدی بیش از سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پانصد وپنجاه میلیون (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال +سایر مجازات‌های مرتبه اول برای او درنظر گرفته می‌شود.

اما این قانون شامل بدپوششی یا عدم رعایت حجاب شرعی توسط دانش آموزان و دانشجویان هم می‌شود. اگر دانش آموز و دانشجویی بدون حجاب در جامعه و مکان‌های عمومی حاضر شود، کمیته انضباطی تا ۳ بار به این موضوع رسیدگی می‌کند و حکم مورد نظر را صارد می‌کند. اما برای بار چهارم دانش آموز یا دانشجو به پلیس معرفی می‌شود تا مراحل قضایی و مجازات وی بر اساس عملی که مرتکب شده وفق این قانون طی شود.

امنیت-اخلاقی۲

مجازات برهنگی در مکان های عمومی

مجازات برهنگی یا نیمه برهنگی در مکان‌های عمومی مجازات‌های دیگری دارد. اگر فردی در مکان‌های عمومی به صورت برهنه یا نیمه برهنه ظاهر شود، توسط ضابط قضایی دستگیر می‌شود و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. اگر این شخص برای بار اول این کار را انجام داده باشد با مجازات، حبس ۵ تا ۱۰ سال یا جزای نقدی بیش از سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پانصد وپنجاه میلیون (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مواجه می‌شود. اما در صورتی که این اقدام را مجدد تکرار کند، به حبس از ۱۰ تا ۱۵ سال یا جزای نقدی بیش از پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم می‌شود.

اما اگر کسی به آمران به معروف و ناهی از منکر توهین کند، فرد به مجازات توهین یا افترا محکوم می‌شود ( در واقع اینجا مجازات جدیدی تصویب نشده است چون قبلا نیز برای توهین و افترا فارغ از مرتکب آن، مجازات تعیین شده است) اگر امر به معروف با پرخاشگری و دعوا همراه باشد، بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جریمه می‌شود.

پوشش-آمریکا

بررسی قوانین پوشش در تعدادی از کشورها

اما شاید بر این باور باشید که در سایر کشورها، قوانینی برای حجای یا برهنگی ندارند یا اگر هم دارند بسیار جزئی است. اما باید گفت که به عنوان مثال در در ایالت‌های مختلف امریکا اگرچه قوانین مختلفی در خصوص وضعیت پوشش وجود دارد اما زنان و مردان در تمام ایالت‌های این کشور موظف هستند در هنگام اختلاط با جنس مخالف برای ساعات طولانی (مثلا در محیط کار یا کالج‌ها)، سطح خاصی از پوشش را رعایت کنند. سقف رعایت این پوشش در هنگام حضور جنس مخالف توسط قوانین هر ایالت مشخص می‌شود و موارد خروج از آن با برخورد قاطع پلیس مواجه می‌شود.

ایتالیا هم درباره موضوع پوشش، قوانین خاص خود را دارد. مسئولان یک شهر ساحلی ایتالیا پوشیدن لباس‌های بدن نما را در این شهر ممنوع کرده‌اند. این برنامه برای بهبود وضعیتی است که شهردار این شهر ساحلی آن را استاندارد «نجابت عمومی» نامیده است. شهردار این شهر ساحلی گفته: این مقررات باعث بازگشت ادب شهری می‌شود و همزیستی مدنی را آسان‌تر می‌کند.

پوشش-ایتالیا

کشور کانادا هم که به عنوان یکی از مهاجرپذیر‌ترین کش.رها شناخته می‌شود، قانون کلی در زمینه پوشش دارد که تمامی افراد حاضر در این کشور موظف به رعایت آن هستند. طبق این قانون هرگونه برهنگی در بدن که توهین به اعتقادات و قوانین کشور کانادا و مغایر با امنیت عمومی باشد غیر‌قانونی است و با آن برخورد می‌شود. مصادیق توهین و مغایر بودن برهنگی با امنیت عمومی نیز مشخص و به تمامی پایگاه‌های پلیس در کشور کانادا ابلاغ شده است.

در ایالت پنسیلوانیای امریکا نیز زنان طبق قانون حق آرایش غلیظ را ندارند. در واقع آرایش آنها نباید در حدی باشد که از سوی مأموران پلیس، غلیظ و زننده تشخیص داده شود وگرنه با برخورد پلیس مواجه می‌شوند و مجبور به پرداخت جریمه یا تحمل زندان خواهند شد. همینطور در ایالت کلرادو زنان حق پوشیدن لباس‌های زننده را ندارند و پلیس در صورت مشاهده مصادیق زنندگی، با آنها برخورد می‌کند.‍‌

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها