|
کدخبر: 280582 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با جامعه شناس؛

پشت پرده ممنوعیت موتورسواری زنان / بحران افسردگی جوانان در راه است

احمد بخارایی گفت: جنس زن یک پدیده خاص در نگاه دینی به معنای عام و در نگاه مذهبی و شیعی به معنای خاص است. این نگاه مذهبی امروزه با قدرت در نظام سیاسی پیوند خورده و در جمهوری اسلامی، نظام سیاسی با نظام ایدئولوژیک پیوند دارد.

جامعه پشت پرده ممنوعیت موتورسواری زنان / بحران افسردگی جوانان در راه است

مدت زمان زیادی می‌شود که بحث موتور سواری بانوان، مورد توجه قرار گرفته است و بانوان نیز دوست دارند مانند آقایان موتور سواری را تجربه کنند. برابری میان زن و مرد از ساده‌ترین حقوقی است که بانوان می‌توانند در یک جامعه مدرن داشته باشند. موتور سواری بانوان می‌تواند کمک بسیار بزرگی هم کاهش ترافیک بکند. چراکه، بانوان شاغل برای رفتن به محل کار، به جای استفاده از ماشین از موتور استفاده کنند. گسترش نیوز در این گزارش به بررسی برابری حقوق میان زنان و مردان پرداخته است.

پیوند نظام اسلامی با نظام ایدئولوژیک

احمد بخارایی، جامعه شناس، در گفت‌وگو با گسترش نیوز در ارتباط با حقوق بانوان اظهار کرد: جنس زن یک پدیده خاص در نگاه دینی به معنای عام و در نگاه مذهبی و شیعی به معنای خاص است. این نگاه مذهبی امروزه با قدرت در نظام سیاسی پیوند خورده و در واقع، در جمهوری اسلامی نظام سیاسی با نظام ایدئولوژیک پیوند دارد.

این جامعه شناس ادامه داد: این داستان زن هم در ابتدا در فرهنگ شیعی محل بحث بوده و قبل از آن هم مورد بحث قرار گرفته بود. یعنی از ابتدای خلقت، جنس زن محل بحث بوده است.

وی ادامه داد: می‌خواهم ذهن شمارا به یک عقبه تاریخی ببرم چرا که هیچ چیزی در لحظه پدید نمی‌آید. هیچ پدیداری در هیچ جامعه‌ای خلق الساعه نیست. شما زمانی که وارد جامعه می‌شوید و چیزی را مشاهده می‌کنید که ممکن است زشت باشد یا زیبا. مطمئن باشید چنین چیزی یک بستر تاریخی دارد از نظر فرهنگ و خیلی چیزهای دیگر. این داستان زن هم به همین صورت است.

احمد-بخارایی

بخارایی گفت: حتی در بحث‌های موتور سواری و همچنین بحث طلاق و هر موضوعی که می‌تواند به عنوان یک مسئله تلقی شود، چنین مسائلی وجود دارد. این مقوله زن، چه بخواهند در بستر آن دیالوگ انجام دهند، چه تعامل کنند و چه بخواهند در موردش تصمیم گیری کنند، با یک مانع، بزرگ اندیشگی مواجه هستند که این مانع ریشه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: در بحث موتورسواری بانوان، چنین چیزی هم در آن منظومه فکری و تحلیلی قرار دارد. ما که نمی‌توانیم بحث موتور سواری را پدیدار کنیم. یا برای مثال، در پارک خط کشی انجام می‌دهند برای آنکه زن و مرد جدا از هم قدم بزنند. زمانی که در پارک خط کشی می‌کنند، این بحث موتور سواری بانوان، بسیار قابل هضم‌تر است که اجازه ندهند.

این کارشناس جامعه شناسی در ادامه گفت‌وگو مطرح کرد: می‌خواهم یک فضایی را برایتان ترسیم کنم. یرای مثال یک آلودگی را در رودی مشاهده می‌کنیم و تلاش هایی را انجام می‌دهیم تا متوجه شویم که منشا آن را پیدا کرده و این آلودگی را رفع کنیم. اما در نهایت متوجه آن می‌شویم که آب در هاون کوبیدن است.  داستان موتور سواری هم به همین صورت است که بحث‌های زیادی را مطرح می‌کند.

بخارایی گفت: ممکن است این صحبت‌ها پیش بیاید که زن باید در حجاب باشد، موتور سواری را آشکار کند و درکنارش با مرد موتورسوار بخندد و همراه شود. به همین صورت بافته‌های ذهنی زیاد می‌شود.

وجود ۳دسته هنجار در جامعه

وی افزود: ما ۳دسته هنجار داریم. یک دسته هنجار‌های مکتوب هستند که به قوانین معروف هستند. قانون همان اندازه که تدوین آسانی دارد، اصلاح و حذف آسانی هم دارد و مقاومت زیادی هم از سوی مردم صورت نمی‌گیرد. دسته دوم که وجود دارد، آداب و رسوم است که مقداری کار را سخت تر می‌کند مانند نظام‌های قومی و قبیله‌ای و الگوهای رفتاری.

این کارشناس جامعه شناسی، در بخش دیگر صحبت هایش گفت: دسته سوم که بسیار عمیق و ریشه است و مقاومت هم در آن بسیار وجود دارد، باورهای دینی است. اینجا مقاومت بسیار سنگین است. حالا مقوله حجاب و همچنین حضور زن در عرصه‌های ورزشی و اجتماعی با یک چالشی مواجه است که بر می‌گردد به همان لایه زیر فرهنگ.

این کارشناس جامعه شناسی در پایان گفت: در این ۲ماه اخیر اتفاقاتی که افتاد، بسیار خاص و ویژه بود و مطالبه گری هایی هم صورت گرفت. مطالبه هایی که وجود داشت بسیار پر هزینه بود. این میزان مطالبه عواقب بسیاری خواهد داشت که در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد، جوان هایی که افسرده می‌شوند، جوان هایی که امید کاذب داشتند، بر می‌گردند و این افسردگی ها، خودکشی ها، اعتیاد‌ها را به بار می‌آورد و همچنین فرار از کشور بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها